Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1933447_0001.png
23. august 2018
J.nr. 2018 - 4006
Samrådsspørgsmål AR, AS og AT
- Tale til besvarelse af spørgsmål AR, AS og AT den 23. august 2018,
kl. 10.15 til 11.15.
Spørgsmål AR
Hvad er ministerens begrundelse for, at regeringen
ikke støtter en fælles bund under selskabsskatten,
selv om ministeren sidste år luftede netop den idé?
Spørgsmål AS
Når ministeren til Berlingske tirsdag den 5. juni
2018 udtaler, at hvis landene omkring os sænker
deres selskabsskattesats,
”så presser det Danmark
for at få os til at flytte os på selskabsskatten” aner-
kender ministeren så, at vi nødvendigvis må ende
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0002.png
på en selskabsskattesats på nul, medmindre lan-
dene aktivt beslutter sig for at gå imod ræset mod
bunden?
Spørgsmål AT
Er det ministerens holdning, at Danmark skal del-
tage i det ræs mod bunden, der foregår på sel-
skabsskattesatsen i Europa?
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om selskabs-
skatten og den internationale skattekonkurrence.
Det er et emne, som vi har drøftet ad flere om-
gange både her i udvalget og i folketingssalen.
Side 2 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0003.png
Og det er da også et vigtigt politisk emne. Udover
at bidrage med skatteprovenu for ca. 50 mia. kr.
årligt, har selskabsskatten også stor betydning for
erhvervslivets konkurrenceevne og vores mulighe-
der for at tiltrække og fastholde investeringer og
arbejdspladser.
Jeg ser derfor frem til endnu en god drøftelse her
i udvalget. Jeg vil dog på forhånd undskylde, hvis
jeg kommer til at gentage mig selv.
Der er stillet tre spørgsmål efter ønske fra Peter
Hummelgaard Thomsen (S), som jeg med spørge-
rens tilslutning vil besvare samlet. Bagefter vil jeg
Side 3 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0004.png
naturligvis svare på eventuelle spørgsmål fra ud-
valget.
Spørgsmål AR
Bund under selskabsskatten?
I det første spørgsmål AR spørges, hvorfor rege-
ringen ikke vil støtte en fælles bund under sel-
skabsskatten.
I vinteren 2017 behandlede vi et beslutningsfor-
slag B 29 fra socialdemokraterne om at arbejde for
en fælles bund under selskabsskatten i EU.
Side 4 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0005.png
Jeg skal her give en opsummering af, hvorfor re-
geringen ikke kunne og fortsat ikke kan støtte
dette forslag.
Først og fremmest skal man have for øje, at lan-
dene både kan konkurrere på den formelle sel-
skabsskattesats og på opgørelsen af selskabsskat-
tebasen.
Sidstnævnte afhænger blandt andet af det enkelte
lands regler for afskrivninger, underskudsfremfør-
sel, rentefradrag mv. Herunder de værnsregler, der
skal sikre, at skattebasen ikke udhules af internati-
onal skatteplanlægning.
Side 5 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0006.png
En bund under satsen vil således også kræve en
harmonisering af skattebasen for at være effektiv.
Ellers vil skattekonkurrencen bare flytte fra satsen
til basen.
En harmonisering af selskabsskattebasen vil inde-
bære flere udfordringer.
For det første vil det begrænse medlemslandenes
muligheder for at tilrettelægge deres skattesystem
ud fra deres nationale behov og ønsker.
Side 6 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0007.png
Det er her regeringens klare standpunkt, at skatte-
området hører under det enkelte lands kompe-
tence
– ikke EU’s.
For det andet vil en fælles bund under selskabs-
skatten ikke forhindre skattekonkurrence fra lande
uden for EU som for eksempel Norge og Schweiz
og Storbritannien efter Brexit.
Her vil en harmonisering af base og sats kunne
forhindre, at det enkelte EU-land effektivt kan
lempe beskatningen på enkelte områder, hvor der
er særlige udfordringer. Det kunne fx være i for-
hold til forskning og udvikling.
Side 7 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0008.png
For det tredje kan en harmonisering af selskabs-
skattebasen indebære en række konkrete udfor-
dringer i forhold til at beskytte det danske sel-
skabsskatteprovenu. Eksempelvis kan det med-
føre, at Danmark må acceptere en smallere skatte-
base og mindre robuste værnsregler, end vi har i
dag.
Af disse grunde kan regeringen ikke støtte social-
demokraternes forslag om en bund under sel-
skabsskattesatsen.
Spørgsmål AS
Vil selskabsskatten ende på nul?
Side 8 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0009.png
I det andet samrådsspørgsmål AS spørges til, om
jeg anerkender, at vi nødvendigvis må ende med
en selskabsskat på nul, medmindre vi aktivt beslut-
ter os for at gå imod
”ræset
mod bunden”.
Lad mig starte min besvarelse med det indlysende
det er og vil forhåbentlig altid være flertallet i det
danske Folketing, der fastsætter niveauet for den
danske selskabsskat.
Men vores valg har konsekvenser for vores vækst,
velstand og velfærd. Ligesom det i sagens natur
også har betydning, hvordan vi anvender prove-
nuet.
Side 9 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0010.png
Hvor i verden en virksomhed vælger at investere,
afhænger af en række faktorer
for eksempel ad-
gang til kvalificeret og stabil arbejdskraft, god mil-
jøvenlig infrastruktur og nærhed til markeder. Her
står Danmark rigtig stærkt– ligesom vores naboer
i fx Sverige, Norge, Holland og Tyskland.
Herudover har omkostningsniveauet naturligvis
også betydning
hvad er lønniveauet og hvad er
skatte- og afgiftstrykket? Her står Danmark knap
så stærkt sammenlignet med vores naboer.
Jeg tror langt hen ad vejen, at virksomhederne er
villige til at betale for de styrkepositioner, vi kan
Side 10 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0011.png
tilbyde her i Danmark. Og jeg finder det egentlig
også både ret og rimeligt, at de også bidrager til
finansieringen af blandt andet de uddannelses- og
forskningsinstitutioner, de profiterer af.
Ses på de sidste 20 års internationale skattekon-
kurrence, har det ikke ført til markante fald i pro-
venuet fra selskabsskatten i Danmark. Tværtimod
fra 1996 til 2016 er provenuet fra selskabsskatten
steget fra ca. 2,4 pct. af BNP til ca. 2,9 pct. af BNP.
Så nej, jeg tror ikke, at vi nødvendigvis ender med
en selskabsskat på nul.
Side 11 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0012.png
Men jeg vil ikke udelukke, at den vil blive nedsat
til et lavere niveau. For vi må se i øjnene, at vi er i
konkurrence med vores nabolande om at kunne
tiltrække og fastholde investeringer og arbejds-
pladser.
Spørgsmål AT
Skal Danmark deltage i ræs mod
bunden?
Endelig angår det tredje og sidste samrådsspørgs-
mål AT på, om Danmark skal deltage i et
”ræs
mod bunden”
i forhold til selskabsskatten.
Jeg ønsker
ligesom Socialdemokratiet
ikke, at
international skattekonkurrence skal føre til et fal-
Side 12 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0013.png
dende skatteprovenu, da provenuet bidrager til fi-
nansieringen af vores samfund. Jeg hilser derfor
denne diskussion velkommen, for det er selvføl-
gelig en mulig udfordring, vi skal have for øje.
Og lad mig bare slå fast
regeringen har ingen ak-
tuelle planer om at reducere selskabsskatten.
Vi må dog også erkende, at vi er i tæt skattemæssig
konkurrence med vores nabolande. Hvis for ek-
sempel Holland og Storbritannien reducerer deres
selskabsskat, vil det lægge et pres på Danmark for
at følge trop.
Side 13 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0014.png
Det vil reducere danske virksomheders konkur-
renceevne, hvis vi ikke gør det. Det vil gøre Dan-
mark mindre attraktiv som investeringsland. Og
det vil gøre det vanskeligere at tiltrække udenland-
ske virksomheder.
Prisen for ikke at følge med vores nabolande kan
således være høj, i form af blandt andet tabte ar-
bejdspladser og lavere produktivitet som følge af
færre investeringer i nye maskiner og forskning.
Det vil også udhule mulighederne for at finansiere
vores fælles velfærdsgoder.
Side 14 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0015.png
Uanset partifarven vil en lavere selskabsskat i vo-
res nabolande således lægge et pres på den til en-
hver tid siddende regering for også at sænke den
daske selskabsskat.
Man kan kalde det at deltage i et ”ræs mod bun-
den”.
Eller man kan kalde det at udvise ansvarlig-
hed over for den helt almindelige danske lønmod-
tager, erhvervsdrivende og pensionist.
Den tidligere socialdemokratiske Thorning-rege-
ring udviste denne ansvarlighed ovenpå finanskri-
sen, da den blandt andet sammen med mit parti
Venstre
nedsatte selskabsskatten fra 25 til 22 pct.
Side 15 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. august 2018 om en fælles bund under selskabsskatten i EU, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AR, AS og AT, til skatteministeren
1933447_0016.png
Kald det nødvendighed eller ansvarlighed
det
var efter min mening den rigtige beslutning, som
et bredt flertal i Folketinget traf tilbage i 2012.
Det handler nemlig ikke om hvorvidt Danmark
skal deltage i et ræs mod bunden. Det handler om,
at Danmark er en del af en global og yderst kon-
kurrencepræget verdensøkonomi.
Vi skal derfor kunne tilbyde en stærk cocktail be-
stående af højt kvalificerede medarbejdere, god in-
frastruktur og en rimelig, men også konkurrence-
dygtig, erhvervsbeskatning.
Side 16 af 16