Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1933143_0001.png
31. august 2018
J.nr. 2018 - 4619
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 501 af 6. august 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om fremadrettede indsats til at bekæmpe international skatteunddragelse, til skatteministeren
1933143_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Aftale om styrket indsats mod international skatteunddragelse, at der i pe-
rioden 2018-2021 vil blive afsat 25 mio. kr. til den fremadrettede indsats til at bekæmpe
international skatteunddragelse. Ministeren bedes redegøre for, hvordan disse midler vil
blive anvendt/tænkes anvendt frem mod 2021, og om der ud af disse 25 mio. kr. vil blive
disponeret ressourcer til at ansætte flere årsværk til kontrolarbejde på projekterne Money
Transfer, Projekt Skattely og Transfer Pricing. Hvis dette er tilfældet, bedes ministeren re-
degøre for, hvor mange årsværk der er ansat/planlægges ansat på det/de relevante kon-
trolprojekter.
Svar
Jeg har indhentet bidrag fra Skattestyrelsen, som oplyser følgende:
”Skatteforvaltningen
har i de seneste år gennemført en række forskellige projekter, der
har haft til formål at dæmme op for skattely. I
Aftale om styrket indsats mod international skat-
teunddragelse
af 17. maj 2017 blev det vedtaget, at SKAT skulle samle og målrette indsat-
serne under
Center for Bekæmpelse af International Skatteunddragelse (CEBIS).
Med aftalen blev
der afsat 100 mio. kr. til centret over fire år. Der er således afsat 25 mio. kr. årligt i perio-
den 2018-2021.
CEBIS blev etableret i Aarhus pr. 1. januar 2018 og er pt. organiseret inden for tre hoved-
områder:
Analyse
beskæftiger sig overordnet med at undersøge og afdække risici vedrø-
rende grænseoverskridende aktiviteter.
Leaks
beskæftiger sig overordnet med lækagesager og -oplysninger vedrørende
aktiver/konti i udlandet.
CEBIS udfører derudover
øvrige opgaver,
herunder kontrol på andre områder med
grænseoverskridende transaktioner og kontroller på baggrund af spontane og en-
keltstående oplysninger fra udenlandske myndigheder.
Over bevillingsperioden vil der løbende blive prioriteret inden for risiko og væsentlighed
på området, fx i forbindelse med lækagesager, og derfor vil centrets fokusområder kunne
ændre sig.
Det bemærkes, at projekterne
’Money
Transfer’ og
’Transfer
Pricing’ er finansieret gen-
nem Skattestyrelsens almindelige prioritering af midler til kontrolindsatsen og finansieres
derfor ikke under CEBIS-bevillingen.
’Projekt
Skattely’ eksisterer ikke som selvstændigt
kontrolaktivitetsprojekt i 2018, da aktiviteterne udføres i regi af CEBIS.”
Side 2 af 2