Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1823360_0001.png
24. november 2017
J.nr. 2017-7268
Til Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 24. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om at redegøre for udviklingen i grænsehandlen siden 2012 og frem til i dag i forbindelse med afgiften på lystfartøjsforsikringer, til skatteministeren
1823360_0002.png
Spørgsmål 47
I 2013 hævede SRSF-regeringen afgiften for lystfartøjsforsikringsafgiftsloven fra 1 pct. til
1,34 pct. Skatteministeriet vurderede, at dette ville medføre et merprovenu på 30 mio. p.a.
efter tilbageløb. Ministeren bedes redegøre for udviklingen i indtægter fra lystfartøjsfor-
sikringsafgiftsloven siden 2012 og frem til i dag.
Svar
De årlige indtægter fra afgiften har i perioden 2013-16 udgjort 120-130 mio. kr., jf.
figur 1.
I årene inden afgiftsforhøjelsen udviste indtægterne en faldende tendens og udgjorde godt
100 mio. kr. i 2012. Det afspejler et aftagende afgiftsgrundlag, som siden 2013 er nogen-
lunde stabiliseret.
Figur 1. Afgiftsindtægter og afgiftsgrundlag fra kaskoforsikrede lystfartøjer, 2001-2016
Mio. kr.
140
130
120
110
100
90
80
70
60
50
40
Mia. kr.
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
'01 '02 '03 '04 '05 '06 '07 '08 '09 '10 '11 '12 '13 '14 '15 '16
Indtægter
Afgiftsgrundlag (h. akse)
Anm.: Afgiftsgrundlaget er beregnet pba. indtægterne.
Kilde: Skatteministeriet og egne beregninger.
Der kan være flere forklaringer på det faldende afgiftsgrundlag, herunder at køb af luk-
susgoder som lystbåde ofte udvikler sig i takt med konjunkturerne. I medfør af den øko-
nomiske og finansielle krise kan det samlede antal af både således være reduceret eller de
danske både kan være blevet mindre værd. Bådejerne kan også have fravalgt kaskoforsik-
ringen eller valgt at underforsikre deres både for at reducere udgifterne til forsikrings-
præmie og afgift. Herudover kan flere bådejere have valgt at forsikre deres både i uden-
landske forsikringsselskaber, som ikke har afregnet afgiften. Der er samlet set ikke grund-
lag for at beregne, hvor mange både der siden 2012 er flyttet til udlandet med henblik på
at undgå den danske lystfartøjsforsikringsafgift.
Det bemærkes, at lystfartøjsforsikringsafgiften har været behandlet i det saneringsudvalg,
som regeringen nedsatte med henblik på at rydde op i afgifterne. Saneringsrapporten blev
offentliggjort i oktober 2017, og vil bl.a. danne grundlag for udarbejdelsen af en sane-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om at redegøre for udviklingen i grænsehandlen siden 2012 og frem til i dag i forbindelse med afgiften på lystfartøjsforsikringer, til skatteministeren
1823360_0003.png
ringspakke i efteråret 2018 som en del af aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer. I rapporten indgår et forslag om
at ændre lystfartøjsforsikringsafgiften for at imødegå den praksis, hvor både flyttes til
udlandet i vinterhalvåret med henblik på at blive fritaget for afgift.
Denne praksis er i dag lovlig, da afgiftspligten bl.a. afhænger af, om forsikringen dækker
for sejlads i Danmark. Forsikringstagere kan derfor aftale med sit forsikringsselskab, at
forsikringen ikke skal dække for sejlads i Danmark. I forbindelse med saneringsarbejdet
har branchen oplyst, at forsikringstagere samtidig afgiver en tro-og-love erklæring om, at
bådene opmagasineres i udlandet, hvorefter forsikringsselskaberne lovligt kan fritage
forsikringerne for afgift i vinterhalvåret.
I forbindelse med at Skatteministeriet i efteråret 2018 skal fremsætte lovforslag om dele af
de aftalte saneringer i aftalen om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer, finder jeg det natur-
ligt at drøfte med partierne bag aftalen, om der er yderligere afgifter, der skal afskaffes,
herunder fx lystfartøjsforsikringsafgiften. En eventuel afskaffelse eller nedsættelse af yder-
ligere afgifter, end de aftalte, forudsætter naturligvis finansiering.
Side 3 af 3