Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1814747_0001.png
9. november 2017
J.nr. 2017 - 7270
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 46 af 24. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om at redegøre for provenuet i forlængelse af SAU alm. del - svar på spm. 512 (2016-17), til skatteministeren
1814747_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svaret på SAU alm. del (2016-17)
spørgsmål 512 bedes ministeren rede-
gøre for provenuet, hvis man erstatter de nuværende regler for fradrag for finansierings-
omkostninger med regler, der betyder, at man maksimalt kan fradrage finansieringsom-
kostninger svarende til markedsrenten, f.eks. CIBOR/CITA-renten det seneste år. Mini-
steren bedes opgøre dette provenu i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter adfærd
samt i varig virkning.
Svar
Efter gældende skatteregler kan virksomheder generelt fratrække deres renteudgifter in-
den for rammerne af de rentefradragsbegrænsningsregler mv., som er nærmere beskrevet
i besvarelsen af SAU alm. del (2016-17) spørgsmål 512. Herved opnås også en overord-
net symmetri i forhold til renteindtægter, som efter gældende regler er fuldt skattepligtige.
Hvis virksomhederne optager deres lån på det frie lånemarked, vil renteudgifterne auto-
matisk afspejle markedsrenten. Hvis der er tale om koncerninterne lån, skal renten være
fastsat på armslængdevilkår og vil således også her skulle afspejle markedsrenten.
Markedsrenten for et konkret lån afhænger af en række forhold
herunder specielt lånets
løbetid og låntagers kreditværdighed. Der findes således ikke én rentesats, som kan siges
at være markedsrenten.
CIBOR- og CITA-renten er overordnet set udtryk for danske bankers vurdering af mar-
kedsrenten ved udlån til en anden bank med højeste kreditværdighed. Der opgøres CI-
BOR- og CITA-rentesatser for lån med løbetider fra 1 uge til 12 måneder. Aktuelt udgør
CIBOR-renten for lån med en løbetid på 1 uge knap -0,4 pct. p.a., mens den for lån med
en løbetid på 12 måneder udgør 0,01 pct. p.a.
Disse rentesatser er væsentligt lavere end den markedsrente, almindelige virksomheder
kan låne til, da disse typisk har en lavere kreditvurdering og optager lån med en længere
løbetid. For virksomheder i den ikke-finansielle sektor udgør den gennemsnitlige kasse-
kreditrente ifølge Nationalbankens seneste opgørelse ca. 3,2 pct. pa. For mange specielt
mindre virksomheder kan renten på en kassekredit dog være væsentligt højere.
Hvis rentefradragsreglerne blev ændret, så virksomhederne f.eks. maksimalt kan fratrække
finansieringsomkostninger svarende eksempelvis CIBOR-renten for lån på 12 måneder
altså aktuelt lån med en rentesats på 0,01 pct. pa.
vil det i vidt omfang svare til en væ-
sentlig begrænsning af virksomhedernes fradragsret for renteudgifter.
Dette må formodes at ville medføre et umiddelbart merprovenu, der kan andrage et milli-
ardbeløb
specielt på kort sigt. Det vil dog også medføre en betydelig reduktion i inve-
steringerne, hvilket vil reducere kapitalapparatet og dermed produktiviteten og velstanden
i samfundet. En egentlig provenuvurdering heraf vil kræve en relativt omfattende og res-
sourcekrævende analyse af virksomhedernes renteudgifter.
Side 2 af 2