Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1915554_0001.png
22. juni 2018
J.nr. 2018 - 3508
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 452 af 30. maj 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om at redegøre for udviklingen i salget af plug-in hybridbiler siden de tre registreringsafgiftsnedsættelser, til skatteministeren
1915554_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for udviklingen i salget af plug-in hybridbiler siden de tre registre-
ringsafgiftsnedsættelser?
Svar
Antallet af nyregistrerede plug-in hybridperson- og varebiler har i perioden fra 2015 til og
med 3. kvartal 2017 ligget nogenlunde stabilt omkring et salg pr. kvartal på ca. 50-150 bi-
ler, når der ses bort fra sæsonudsving,
jf. figur 1.
Salget af plug-in hybridbiler er herefter
steget mærkbart. Salget er således i de første fem måneder af 2018 på niveau med det to-
tale salg af plug-in hybridbiler fra. 1 kvartal 2015 til og med 3. kvartal 2017.
Figur 1. Udvikling i salget af plug-in hybridperson- og varebiler i perioden 2015-2018
Antal Biler
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
Antal Biler
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
Kilde: Lovmodellen og egne udtræk fra Det Digitale Motorregister.
Stigningen i salget af plug-in hybridbiler skal bl.a. ses i lyset af, at der med aftalen om
juste-
ring af elbilaftalen
fra april 2017 blev indført et batterifradrag på 1.700 kr. pr. kW batterika-
pacitet op til 45 kW, ligesom at indfasningen af registreringsafgiften for el- og plug-in hy-
bridbiler blev udskudt, så registreringsafgiften forbliver 20 pct. frem til udgangen af 2018,
eller indtil der er registreret 5.000 nye elbiler i Danmark fra 1. januar 2016. Derudover in-
debar aftale om
Omlægning af bilafgifterne
fra efteråret 2017 en lempelse af registreringsafgif-
ten for plug-in hybridbiler, idet den lave sats blev sænket fra 105 pct. til 85 pct., og skala-
knækket blev hævet fra 106.600 kr. til 185.100 kr. (2017-niveau). Ved samme aftale blev
ejerafgiften også ændret, der har medvirket til at gøre det mere attraktivt at vælge biler
med en bedre brændstoføkonomi, såsom plug-in hybrid- og elbiler.
Derudover er en medvirkende forklaring, at plug-in hybridbilsmarkedet generelt er vok-
set, og at der således er introduceret flere og billigere plug-in hybridbilmodeller og -vari-
anter på markedet. For eksempel udgør familievenlige biler såsom Golf GTE og Kia Niro
over halvdelen af plug-in hybridsalget i 2018.
1. kvartal 15
2. kvartal 15
3. hvartal 15
4. kvartal 15
1. kvartal 16
2. kvartal 16
3. hvartal 16
4. kvartal 16
1. kvartal 17
2. kvartal 17
3. hvartal 17
4. kvartal 17
1. kvartal 18
April-maj 18
Side 2 af 2