Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1914840_0001.png
21. juni 2018
J.nr. 2018 - 3817
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 447 af 30. maj 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om, hvad det vil betyde for en 3F lufthavnsoperatørs rådighedsbeløb, hvis man ruller Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger af 6. februar 2018 tilbage, til skatteministeren
1914840_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil betyde for en 3F lufthavnsoperatørs rådigheds-
beløb, hvis man ruller Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for
pensionsindbetalinger af 6. februar 2018 tilbage?
Svar
Med aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om
Lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger
(kaldet skatteaftale 2018) bliver der indført et ekstra
skattefradrag for indbetalinger til pension, en udvidelse af grundlaget for beskæftigelses-
fradraget til også at omfatte pensionsindbetalinger, en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag, et nyt jobfradrag samt en nedsættelse af bundskatten.
Aftalen håndterer det såkaldte
samspilsproblem,
dvs. det problem, at det for mange ikke (el-
ler kun i begrænset omfang) kan betale sig at spare op til pension. Samtidig sikrer aftalen,
at det bedre kan betale sig at arbejde for fuldtidsbeskæftigede med lave arbejdsindkom-
ster. Med skatteaftalen bliver det dermed lettere at forsørge sig selv og sine, og danskerne
får større frihed til selv at bestemme, hvad deres penge bruges på.
Med udgangspunkt i lovmodellens datagrundlag for 2015 har en fuldtidsbeskæftigede per-
son, hvis højeste fuldførte uddannelse er lufthavnsuddannelsen
1
, en gennemsnitlig årlig
lønindkomst på ca. 445.000 kr. ekskl. arbejdsgivers pensionsbidrag og ATP (2015-niveau).
Den årlige pensionsindbetaling forudsættes at udgøre 12 pct. af lønindkomsten, hvoraf
arbejdsgiver og arbejdstager bidrager med hhv. 8 pct. og 4 pct.
2
I besvarelsen er der på den baggrund taget udgangspunkt i tre illustrative, årlige ind-
komstniveauer på henholdsvis 400.000, 450.000 og 500.000 kr. (ekskl. arbejdsgivers pen-
sionsbidrag og ATP),
jf. tabel 1.
En person med en lønindkomst på 400.000 kr. ekskl. arbejdsgivers pensionsbidrag og
ATP forudsættes at have en udbetalt løn (før skat) på 384.000 kr., når der tages højde for
eget bidrag til indbetaling af arbejdsmarkedspension på 4 pct. af lønindkomsten. D en
samlede indbetaling til arbejdsmarkedspension udgør således 48.150 kr., hvoraf personens
eget bidrag udgør 16.050 kr., mens arbejdsgiverens bidrag udgør 32.100 kr. Den årlige
indbetaling til ATP udgør 3.400 kr., hvoraf personen selv bidrager med 1/3 af beløbet.
For de angivne indkomstniveauer i tabel 1 er reduktionen i den disponible indkomst af at
rulle skatteaftale 2018 tilbage størst for personer med 5 til 15 år til folkepensionsalderen.
Det skyldes, at satsen for det ny pensionsfradrag øges fra 12 pct. til 32 pct., når en person
har mindre end 15 år til folkepensionsalderen.
1
Lufthavnsuddannelsen er inddelt i to trin. Det første trin er et toårigt uddannelsesforløb med titlen transportmedarbejder,
mens andet trin (sammenlagt med første trin) er et 3�½ årigt uddannelsesforløb med titlen lufthavnsoperatør.
I overenskomsten mellem DI Overenskomst II (AHO) for Københavns Lufthavne A/S og 3F Fagligt Forbund, Trans-
portgruppen og 3F Kastrup og Omegn er det aftalt, at lufthavnsoperatører har en samlet pensionsindbetaling på 12 pct. af
lønindkomsten, hvoraf arbejdsgiver og arbejdstager bidrager med hhv. 8 og 4 pct.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om, hvad det vil betyde for en 3F lufthavnsoperatørs rådighedsbeløb, hvis man ruller Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger af 6. februar 2018 tilbage, til skatteministeren
1914840_0003.png
Tabel 1. Stiliserede eksempler på reduktion af den disponible indkomst ved at rulle Skatteaftale
2018 (fuldt indfaset) tilbage ved forskellige indkomstniveauer, 2025-regler i 2018-niveau
Årlig lønindkom st
Årlig lønindkomst ekskl. pension og ATP, kr.
Bruttoindkomst
- heraf udbetalt løn (før skat)
- heraf indbetaling til arbejdsmarkedspension (før skat)
- heraf indbetaling til ATP (før AM-bidrag)
400.000
435.550
384.000
48.150
3.400
450.000
489.550
432.000
54.150
3.400
500.000
543.550
480.000
60.150
3.400
Reduktion i den disponible indkom st
Mere end 15 år til folkepensionsalder
5
15 år til folkepensionsalder
Mindre end 5 år til folkepensionsalder
2.200
4.200
1.250
2.350
4.650
1.250
2.550
5.150
1.250
Anm.: Reduktionen i den disponible indkomst er opgjort f or en beskæf tiget skatteyder med en kommune- og kirkeskattepro-
cent på samlet 25,78 pct. Det er f orudsat, at indbetalingen til arbejdsmarkedspension udgør 12 pct., hv oraf arbejdsgiv er og
arbejdstager bidrager med hhv . 8 pct. og 4 pct. Tallene er af rundet til nærmeste 50 kr.
Kilde: Egne beregninger.
Reduktionen i den disponible indkomst er mindst for personer med mindre end 5 år til
folkepensionsalderen. Det skal ses i sammenhæng med, at muligheden for at indbetale til
aldersopsparing forøges fra 5.100 kr. til 51.100 kr. efter skat for personer med mindre end
5 år til folkepensionsalderen. Gevinsten ved indbetaling til aldersopsparing er således som
udgangspunkt større end reduktionen i gevinsten ved pensionsfradraget for ikke-topskat-
teydere som følge af aftrapningen af folkepensionens pensionstillæg. For de angivne ind-
komstniveauer i tabel 1 forudsættes det, at hele arbejdsmarkedspensionen indbetales til
aldersopsparing, således at pensionsfradraget i dette tilfælde kun omfatter ATP.
Side 3 af 3