Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1821248_0001.png
Fremtidens Toldvæsen
Fg. Programchef for ICT, Mads Udby Olesen
Toldkonferencen 2017, Munkebjerg Hotel, Vejle
Den 19. september 2017
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0002.png
Dagsorden
1. Strategi for fremtidens toldvæsen
2. Mod en udbudsstrategi
3. Tidsplaner for implementering
4. Toldstyrelse v. Preben Buchholtz
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0003.png
1. Strategi for fremtidens toldvæsen
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0004.png
I dag
VERDEN
DANMARK
Centrale drivere for transformationen af toldområdet
COMPLIANCE
SIKKERHED
KONKURRENCEDYGTIG
LANGSOM
UFORUDSIGELIGHED
OMKOSTNINGSFULDT
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0005.png
Told’s primære strategiske udfordringer
En ny toldlovgivning (EUTK)
EU gennemfører en
komplet digitalisering af hele toldområdet
ICT skal Frem mod 2023 udvikle et antal nye danske toldsystemer som skal integreres med de nye EU it -systemer.
Den 1. juli 2018 etableres en
ny toldstyrelse
med hovedkvarter i Århus. Fra politisk hånd er sigtet at styrke danske
virksomheders konkurrenceevne, skabe et mere kundeorienteret toldvæsen og at øge kontrollen af ulovlige og farlige varer.
Der ses et væsentligt procesoptimeringspotentiale i SKAT generelt, men også i Told.
Situation
Told har mange gamle it-systemer
Frem til 2021 skal ICT erstatte et
komplekst systemunivers bestående af 17 ældre systemer
gennem store komplekse
projekter med budgetter på over 50 mio. kr. pr. projekt.
Udfordringer
Told har behov for
et stort antal nye medarbejdere med nye kompetencer.
Danmarkshistoriens største EU implementering.
Told skal etablere en ny driftsorganisation
Hvordan sikres, at systemudviklingen (it-systemer og digitale løsninger) og tilpasning af lovgivningen imødekommer
kundernes behov?
Strategiske
spørgsmål
Hvordan skabes et
nyt kontrolparadigme, baseret på forebyggende digital kontrol
fremfor opfølgende manuel kontrol?
Hvordan
understøttes en kultur og adfærd,
der er kendetegnet ved effektivitet, service-orientering, ejerskab for løbende
forbedringer, nye partnerskaber og et nyt ledelses- og styringsparadigme?
Hvad driver skabelsen af et
datadrevet og effekt-orienteret told?
5
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0006.png
Fremtiden
VERDEN
DANMARK
FLEKSIBEL DATAHÅNDTERING
Mulige resultater af transformationen af toldområdet
COMPLIANT
EFFEKTIV
HURTIG
FORUDSIGELIG
ØKONOMISK VÆKST
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0007.png
Ambitionen for fremtidens Told…
Told skaber tryghed for borgere, sikrer korrekt toldprovenu ved transport af varer over
Danmarks grænser ind i
EU’s
toldunion og understøtter vækst i erhvervslivet gennem smidige
toldprocesser.
Det sker ved optimal anvendelse af data samt fokus på effekt og compliance.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0008.png
Tolds primære kundesegmenter
DATAPARTNERE
(VIRKSOMHEDER M.
DATAINTEGRATION)
AEO-
CERTIFICEREDE
VIRKSOMHEDER
ANDRE
VIRKSOMHEDER
BORGERE
NETHANDEL
BORGERE
REJSENDE
De 100 største klarere
står for ca. 95% af
toldangivelser. De 10
største står for ca.
60%
I 2017 ca. 110
virksomheder
målsætning om at
udvide til 500+
I alt 36.000
virksomheder i 2016
med en eller anden
form for godkendt
økonomisk procedure
Internethandel for
100 mia. kr. om året
ca. 13 mia. af dette
udenfor EU
Danmark har min. 10
mio. turister om året.
Danskere har ca. 3,3
mio. rejser til
udlandet
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0009.png
De strategiske
valg …
Et datadrevet Told
Nyt kontrolparadigme: Digitalt, risikobaseret og forebyggende
Digitale løsninger til optimering af nøgleprocesser
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0010.png
Datadrevet toldvæsen
10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0011.png
Datapartnerskaber
Dataintegration og dataudveksling
Digitale løsninger og selvbetjeningsløsninger
udvidede løsninger tilpasset
individuelle behov
Vejledning og nudging - personlig fast kontaktperson for virksomheden
Digital og datadrevet forebyggende kontrol
løbende digitale kontroller
understøttet af egenkontrol
Manuel opfølgende kontrol
forudsigelighed i varigheden af fysiske kontroller
11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0012.png
Adgang til data så tidligt som muligt
TID TIL ANKOMST
UGER
DAGE
TIMER
SKUB ADGANG TIL RELEVANT DATA UPSTREAM
UDVALGTE VÆRDIKÆDER OG VALG PÅ TVÆRS AF TRANSPORTFORMER
HVOR TIDLIGT KAN TOLD FÅ DATA OG KAN DET SKUBBES?
DK
Værdikæde for datapartnere
fx. speditører
Ordremodtagelse
Logistikplanlægning
Vareafhentning
Toldangivelse
Transport /
Grænsekryds/ evt.
kontrol
Frigivelse
Levering
Værdikæde for nethandlende
Find produkt
(ikke EU Webshop)
Indtast personlig data inkl.
forsendelsesoplysninger
Betaling
sam t evt.
fortoldning?
Transport (speditør
fortolder)
Modtagelse
(kontrol)
Frigivelse
12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0013.png
Spørgsmål fra salen?
Skatteministeriet
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0014.png
2. Mod en udbudsstrategi
14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0015.png
Status september 2017
Primo 2017
MASP/UCC tidsplan kompakt
Ny toldstrategi ikke færdig
Kunder ukendte og ikke segmenteret
ICT under opbygning
ICT kender ikke leverandør/system markedet
September 2017
Fokuser på de lovgivningsmæssige krav og tidsplaner
Igangsæt projekter til at understøtte 2020 løsningen
Igangsæt et eller flere datadrevne toldprojekter for proaktivt
at sikre anvendelse af allerede opsamlede data og stille
krav til nye løsninger
August 2017
Målbillede for fremtidens told er tegnet og målarkitekturen designet
MASP/EUTK tidsplan forlænget - Import og Manifest proces 2020 vil være styrende
Datadrevet toldstrategi
med fokus på at forbedre kontrolprocessen og forenkle
deklarationsprocessen er påkrævet
Leverandørmarkedet anbefaler standardløsning for samlet core customs, der løbende
garanteres at efterleve EUTK
ICT-kontorer mobiliseret
men man mangler en formaliseret operating model
As-Is analyse er blevet gennemført
Formulering af ICT operating model
fokuseret mod 2020
løsningen
• Toldområdet’s
operating model
15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0016.png
Toldområdets målarkitektur (ICT)
Supporting System
Core System
Other
National
Systems
Digital/
Physical
Communication
Business Capability
Interface
EU
Systems
Trader Facillitation
B2B Data
UI
Trader
Traveller
Customs Officer
Mobile
Dashboard
Security
API
BI / Analytics
Case Management
Data Layer
Business Applications
Risk Assessment
Financial
Management
Duties and Tax
collection
Masterdata
Tariff
Management
Document
Management
Reporting
Declaration
Management
Goods
Accounting
CRM
Risk Intelligence
Control and
Enforcement
Trader
Management
16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0017.png
To typer af projekter bringer ICT frem mod målet
Transformations-
projekter
Overholdelse af EU krav konkret fra MASP, samt kortlægning af nuværende systemlandskab og
kompleksitet, driver initiering af projekter, der adresserer de umiddelbare væsentligste
myndighedskrav, der rammer Told i Danmark.
Ambitionen og de strategiske målsætninger for Told udgør det overordnede svar på, hvordan
EUTK implementeres i Danmark.
Projekter, der sætter Told i stand til at gennemføre større ændringer i leverancesystem, arbejdsprocesser og kundeintegration
Projekter der muliggør
ICT’s
skalering til en fuldstændig og klar tværfaglig leveranceorganisation
Understøttende
projekter
ICT’s forretningsmodel inkluderer kapabiliteter så som projektstyring og ledelse, leverandørstyring, ændringsstyring, arkitek
turmodellering og
andet.
17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0018.png
Projekter - september 2017
Projekter
Core Customs Solution
Im port og Manifest
procesimplementering
Analytics
Rationale
Projektet har til formål at undersøge muligheden for køb af standardfunktionalitet til overholdelse af UCC-lovgivningen med henblik på at danne fundament for
den første anskaffelse.
Fokus på EUTK-compliant og forbedret procesimplementering omkring Import og Manifest, herunder udvikling af brugergrænsefladen for samme, integreret
mod ny toldkernefunktionalitet.
Projektet skal understøtte, at toldvæsnet i fremtiden er datadrevet og udgøres både af konkrete leverancer i forhold til forretningsregler i enkelte
kapabiliteter/applikationer samt tværgående eller selvstændige analytiske komponenter, eksempelvis selvlærende risikomodeller.
Udbudsprojektet skal koordinere input fra de tre transformationsprojektet ovenfor med henblik på at sikre en koordineret og s tyret udbudsproces.
Transformationsprojekter
Udbud
Tariff klassificering
Toldskyldsanalyse
Trader Management System
Formålet med projektet er at udskifte klassificeringsløsningen Evita. Dansk klassifikations system Evita kan ikke opgraderes og skal integreres med EU
løsningen CLASS ifølge MASP til 2018
Afdækning af håndtering af Toldskyld. Det skal fastlægges om løsningen kan/skal implementeres i eksisterende systemer under den fælles skatte konto eller
om en ny særskilt løsning for Toldskyld kan implementeres. Den endelige løsning skal være implementeret inden Import i 2020.
Sikre korttids compliance med MASP byggende på strategiske anbefalinger for fremtidens told
Operating Model Customs
Opbygning af en toldorganisation, der ud fra det strategiske målbillede kan implementere en varig organisering og model for Toldstyrelsen.
Overvågning og analyse af UCC krav og MASP planer og ændringer heraf, herunder afhængigheder og risici, samt sikring af, at de bliver håndteret af de
relevante projekter i ICT-programmet.
Understøttende
projekter
MASP liaison
Operating m odel ICT
Opbygning af en operating model for ICT, der kan understøtte implementering af nyt Told
Etableringen af en data- og arkitekturstrategi, der fastlægger, hvordan Told skal anvende data og arkitektur til at implementere og sikre
EUTK’s
målsætninger
Data, architecture– strategy
18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0019.png
Forventet proces for udbud
Styre udbudssporet
Definere øvrige udbudspakker og genbesøge implementeringsrækkefølge
Udbudsstrategi
Udbudsforberedelse
Udbudsprocessen
Udvikling og
implementering
1 �½ - 4 måneder
3 - 5 måneder
6 - 10
måneder
Agil
samarbejd
sproces
Styre udbudsprojektet
Detaljering af behovsopgørelse
Forberede udvikling og implementering
19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0020.png
Spørgsmål fra salen?
Skatteministeriet
20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0021.png
3. Tidsplan
En hensynsfuld og sikker implementering af
EUTK i Danmark
21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0022.png
Højniveau-tidsplan for implementering af EUTK
-
Overordnet plan efter revision of MASP/UCC 2017
2017
Aktivitet
Transformationsprojekter
Integreret tarif
(TARIC, Surv 3, Quota)
Risiko
Toldskyldige
ICS¹
Surv 3 go-live (ej revideret)
I en af de seneste
dokumenter står
Surveillance3 deadlinen
på linje med deadlinen
for Importsystemet (Q4
2020).
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4
Blok 1a
Garantiforvaltning
Declaration Management
Import, særlige procedure for import,
Centraliseret Toldbehandling³
Eksport, Exit, Centraliseret Toldbehand-
ling, særlige procedurer for eksport
NCTS
Lille ændring forventes
implementering som
ændringsanmodning til det
nuværende NCTS-system
Effektvurdering
mangler, men man
forventer en lav / ingen
effekt pba. AES
deadline i 2023
l
SP EXP
Stor effekt forventes
Comp. 1
Comp. 2
(EU-omfattende GUM) (National GUM)
Centraliseret Toldbehandling Import Ph 1
Import (inkl. SP IMP, ej CCI)
AES (incl. Centralised Clearance)
Transit ETD (not revised)
Stor effekt forventes
NCTS Phase 5
NCTS Phase 6
(ENS data req.
& ICS2 CR)
Manifest (NoA, PN, Temp Storage)
NoA, PN, TS (ej revideret)
Toldbeslutninger
Gentagelse 1
Gentagelse 2
Go-Live deadlines ifølge den reviderede MASP 2017,
planen er foreslået af DG TAXUD
Nuværende antagelser / forventninger
skal afklares med
Kommissionen som en del af MASP 2017 Revision Review cyklussen
¹ ICS: kun Blok 1a er blevet planlagt I den reviderede MASP 2017
² CCI: fase 2 er endnu ikke blevet planlagt for CCI
³ INF: uklart hvorvidt integrationen med den nationale CDPS er forudset for INF SP inden Q2 2020
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0023.png
Proces for tidsplanen
Bilaterale drøftelser mellem Danmark og EU
EU-medlemsstaterne kommer med deres tilbagemeldinger
l
Drøftelser blandt medlemsstaterne på EU-niveau
Beslutning om fastlæggelse af ny tidsplan i december
23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0024.png
Tæt samarbejde med erhvervslivet
24
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0025.png
Spørgsmål fra salen?
Skatteministeriet
25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0026.png
4. Toldstyrelse v. Preben Buchholtz
26
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0027.png
Toldstyrelsen
Hovedopgave:
Afregning og kontrol på toldområdet
Hovedkvarter:
Aarhus
Antal medarbejdere:
Ca. 600-650
Antal lokationer i 2021:
2 byer (udover grænser og
lufthavne
27
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0028.png
Toldstyrelsen
Toldkontrol ved grænsen
Selvstændig ledelse og en styrelsesdirektør
Kerneopgaven er at sikre en effektiv og korrekt afregning af told.
Stort fokus på kontrol med indførelsen af farlige, sundhedsskadelige eller ulovlige varer i Danmark
Harmonisering på tværs af EU’s medlemslande
Tilpasninger af regler, processer, data og it-systemer
Digital og kundevendt toldbetjening af virksomheder og borgere
Fokus på at danske virksomheders globale handel understøttes bedst muligt
28
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers Toldkonference den 19. september 2017, til skatteministeren
1821248_0029.png
Overgangsperiode
Sikre drift
Sikre kundeservice
Informationsdeling
Løbende dialog
29