Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1910839_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 418
Offentligt
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
16. maj 2018
Samråd i Skatteudvalget den 17. maj 2018
Spørgsmål AI stillet ef-
ter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF)
S
amrådsspørgsmål AI
Set i lyset af SKATs væsentlige betænkeligheder ved lovændringen i 2013
om fjernelse af revisionspligten
betænkeligheder, som tilgik Erhvervs-
ministeriet, men ikke Folketingets partier
bedes ministrene redegøre
for, om regeringen fortsat er af den opfattelse, at små holdingselskaber
skal være fritaget for revisionspligt, selv om der sidenhen er påpeget al-
vorlige konsekvenser ved det. Ministrene bedes ligeledes redegøre for,
hvorfor Folketinget ikke blev oplyst om SKATs betænkeligheder ved fjer-
nelse af revisionspligten.
[Indledning]
[Skatteministeren giver ministeren ordet]
Tak formand.
Og tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Det er yderst relevante spørgsmål, som spørgeren stiller.
Og jeg vil også indledningsvis henvise til, at det jeg sva-
rer kommer fra skriftlige kilder, fordi på det tidspunkt
sad der en SRVSF-regering, som jeg ikke kender til be-
slutningsprocesserne hos og jeg kan derfor kun forholde
mig til de skriftlige kilder, som jeg har set og som jeg
kan læse op fra. Så det bliver ud fra skriftlige kilder, at
jeg svarer på de spørgsmål, der er stillet.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om, hvorledes Skatteministeriets betænkeligheder ved lempelse af revisionspligten, som beskrevet i notatet Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder af 28. juni 2012, blev imødekommet, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
[Små holdingselskabers fritagelse for revisionspligt]
[Lempelse af byrder]
Som skatteministeren også var inde på, så arbejder Re-
geringen for at lette de administrative byrder for er-
hvervslivet, og revisionspligten er en af de store byrder
for små virksomheder.
Jeg synes derfor, at det har været en god idé at lempe re-
visionspligten også for små holdingselskaber. Det har
fjernet væsentlige administrative byrder for små danske
virksomheder, som er vigtige bidragsydere til vækst og
innovation her i landet. Derfor støttede vi også den da-
værende regerings lempelse af revisionspligten.
Det er vigtigt at huske på, at langt de fleste danske virk-
somheder er lovlydige, og det er dem vi understøtter, når
vi lemper revisionspligten.
Jeg tager meget skarpt afstand fra virksomheder, der bli-
ver brugt til skatte- og momssvindel eller anden økono-
misk kriminalitet. Der vil desværre altid være brodne
kar. Det gælder uanset, om der er revisionspligt eller ej.
Det betyder ikke vi skal finde os i det. Vi skal sætte mål-
rettet og effektivt ind overfor virksomheder, der ikke
overholder reglerne, og vi skal gøre det klogt.
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om, hvorledes Skatteministeriets betænkeligheder ved lempelse af revisionspligten, som beskrevet i notatet Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder af 28. juni 2012, blev imødekommet, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
[Kontrol]
Erhvervsstyrelsen fører regnskabskontrol med virksom-
hedernes regnskaber.
Det skal dels sikre retvisende regnskaber og dermed
fastholde tilliden til danske virksomheder og dels at vi
hurtigt kan gribe ind over for virksomheder, der ikke
overholder reglerne.
Danmark er et af de få lande, hvor alle regnskaber ind-
berettes digitalt. Det giver Danmark en unik position til
at gennemføre intelligent og målrettet kontrol mod de
mest risikofyldte regnskaber, uden at vi pålægger de lov-
lydige virksomheder unødige administrative byrder.
En række digitale kontroller i Erhvervsstyrelsen sikrer,
at regnskaber, der indeholder åbenlyse fejl, slet ikke kan
indberettes. I andre tilfælde får virksomheden en advar-
sel, hvis de er ved at indberette et regnskab, hvor det ser
ud til, at der er en eller flere fejl.
Udover de digitale kontroller i forbindelse med indbe-
retning af regnskaber arbejder Erhvervsstyrelsen målret-
tet med machine learning. Machine learning skal bidrage
til at vi kan føre en ”klog” kontrol, da man
i højere grad
kan identificere de regnskaber, hvor der er forhøjet risi-
ko for fejl, eller risiko for, at virksomheden fx vil blive
brugt til økonomisk kriminalitet.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om, hvorledes Skatteministeriets betænkeligheder ved lempelse af revisionspligten, som beskrevet i notatet Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder af 28. juni 2012, blev imødekommet, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Her vil jeg også lige nævne, at Folketinget den 3. maj
enstemmigt vedtog et lovforslag om datadeling. Lov-
forslaget sikrer, at Erhvervsstyrelsen og andre offentlige
myndigheder kan samkøre flere data til brug for kontrol-
og tilsynsopgaver.
Det betyder bl.a. bedre deling af data mellem Erhvervs-
styrelsen og skattemyndighederne, så vi kan stoppe virk-
somheder, der bliver oprettet til svindel, inden de når at
udføre den.
Udover digitale kontroller, udfører Erhvervsstyrelsen
også manuelle regnskabskontroller. Her er der også tale
om en risikobaseret tilgang
altså en kontrol, der pri-
mært fokuserer på de grove regnskabsfejl og andre lov-
overtrædelser. Styrelsen har i sin kontrol bl.a. haft fokus
på ulovlige kapitalejerlån og virksomheder med mang-
lende styr på bogføringen. Netop fordi vi har digitale
regnskaber, er det muligt på en effektiv måde at finde
mange af de regnskaber, der indeholder denne type fejl
og overtrædelser.
[Undersøgelse af revisionspligten]
Jeg lytter naturligvis til de bekymringer, der er blevet
rejst omkring lempelsen af revisionspligten for små hol-
dingselskaber.
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om, hvorledes Skatteministeriets betænkeligheder ved lempelse af revisionspligten, som beskrevet i notatet Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder af 28. juni 2012, blev imødekommet, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Som skatteministeren også nævnte, er en omfattende un-
dersøgelse af lempelse af revisionspligten i gang. Under-
søgelsen gennemføres af Erhvervsstyrelsen med inddra-
gelse af skattemyndighederne og eksterne eksperter.
Undersøgelsen følger også op på lempelsen af revisions-
pligten, der trådte i kraft 1. januar 2013. Der skulle ind-
gå regnskaber fra 3 fulde regnskabsår, før man kunne
komme i gang. Erhvervsstyrelsen er kommet senere i
gang end forudsat. Undersøgelsen vil foreligge til okto-
ber.
Erhvervsstyrelsen har oplyst mig, at forsinkelsen skyldes
manglende opmærksomhed omkring evalueringsklausu-
len. Erhvervsstyrelsen har beklaget dette overfor mig og
jeg har indskærpet, at styrelsen skal have øget fokus på
evalueringsklausuler.
Som skatteministeren også sagde, så er revisionspligten
jo ikke det eneste middel, der kan være med til at sikre
formålet om mere retvisende regnskaber og korrekt af-
regning af moms og skat.
Jeg har derfor bedt Erhvervsstyrelsen om at sikre, at un-
dersøgelsen ikke kun fokuserer på omfanget af revisi-
onspligt. Erhvervsstyrelsen skal også se på i hvilket om-
fang andre tiltag fremadrettet
som alternativ til lov-
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om, hvorledes Skatteministeriets betænkeligheder ved lempelse af revisionspligten, som beskrevet i notatet Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder af 28. juni 2012, blev imødekommet, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
pligtig revision
også sikrer regnskabskvaliteten og
skaber øget sikkerhed for korrekt afregning af skat og
moms samt modvirker økonomisk kriminalitet.
Her er det fx vigtigt at tage højde for den hastige udvik-
ling i virksomhedernes anvendelse af digitale løsninger
inden for blandt andet bogføringstjenester, e-fakturering
og regnskabsaflæggelse. Undersøgelsen skal derfor også
belyse, hvilken betydning de nye teknologier har for
kvaliteten af virksomhedernes bogførings- og regn-
skabsdata. Og hvordan det måtte påvirke behovet for re-
vision i fremtiden.
[Manglende oplysning af Folketinget om SKATs betæn-
keligheder]
Jeg finder det ikke hensigtsmæssigt at gå nærmere ind i
bevæggrundene for, at den daværende SRVSF regering
fremsatte lovforslaget i 2012. Jeg vil med det udgangs-
punkt forsøge at besvare sidste del af udvalgets spørgs-
mål.
[Lovforslag fra 2012 om lempelse af revisionspligt]
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at styrelsen i forbindelse
med det lovforberedende arbejde til lovforslaget fra
2012, havde drøftelser med Skatteministeriet om at lem-
pe revisionspligten for små holdingvirksomheder. Nota-
tet af 28. juni 2012 med Skatteministeriets betænke-
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om, hvorledes Skatteministeriets betænkeligheder ved lempelse af revisionspligten, som beskrevet i notatet Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder af 28. juni 2012, blev imødekommet, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
ligheder blev sendt som led i overvejelser om at fritage
små holdingvirksomheder fra revisionspligten, så de
blev ligestillet med andre små virksomheder.
Erhvervsstyrelsen har oplyst mig om, at sagen blev drøf-
tet dengang og de betænkeligheder, som Skatteministe-
riet havde rejst, blev adresseret i det endelige lovforslag,
som den daværende SRVSF-regering fremsatte for Fol-
ketinget.
Konkret blev betænkelighederne adresseret ved tre for-
hold:
For det
første,
fik Erhvervsstyrelsen styrket adgang til at
pålægge revision over for virksomheder, der overtræder
selskabslovgivningens forbud om lån til virksomheds-
deltagere og ledelse.
For det
andet
skulle SKAT prioritere 10 Årsværk til at
understøtte regelefterlevelsen i de selskaber, der blev
omfattet af lempelsen af revisionspligten.
For det
tredje,
blev der indsat en revisionsklausul, hvor-
efter bestemmelsen om lempelse af revisionspligten for
små holdingvirksomheder skulle evalueres tre år efter
lovens ikrafttrædelse.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om, hvorledes Skatteministeriets betænkeligheder ved lempelse af revisionspligten, som beskrevet i notatet Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber for revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder af 28. juni 2012, blev imødekommet, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Der var således enighed mellem de to ministerier om, at
de rejste betænkeligheder var blevet håndteret.
Det er en del af den almindelige arbejdsproces, at der i
det lovforberedende arbejde foretages interne drøftelser
med andre ministerier, uden at Folketinget orienteres om
alle processerne frem mod det endelige lovforslag.
De bekymringer, som blev rejst af SKAT undervejs i
den lovforberedende proces blev således adresseret i det
fremsatte lovforslag og sammenfattende peger de fore-
læggende oplysninger på, at der således ikke var et
grundlag for at orientere Folketinget om disse betænke-
ligheder.
Afslutningsvist skal jeg bemærke, at regeringen hidtidig
har haft den opfattelse, at lempelse af revisionspligten
samlet har været en fordel for dansk erhvervsliv. Derfor
er erhvervslivets organisationer også meget postive
overfor det. Når undersøgelsen er klar, vil jeg gerne
drøfte undersøgelsens konklusioner med Folketingets
partier for at se, hvad de giver anledning til, men jeg sy-
nes vi skal afvente undersøgelsen, før der drages endeli-
ge konklusioner.
8