Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1961540_0001.png
1. november 2018
J.nr. 2018 - 3483
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 424 af 22. maj 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om, hvor mange personer der vil opleve en umiddelbar skattestigning, såfremt indbetalinger til ratepensioner og livrenter ikke længere er fradragsberettiget i topskatten, til skatteministeren
1961540_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på SAU alm. del
spørgsmål 722 (folketingsåret 2015-16) bedes mi-
nisteren oplyse, hvor mange personer der vil opleve en umiddelbar skattestigning, såfremt
indbetalinger til ratepensioner og livrenter ikke længere er fradragsberettiget i topskatten,
men at der samtidigt indføres et nyt loft over samtlige pensionsindbetalinger (dvs. både
livsvarig alderspension, kapitalpension og ratepension). I svaret bedes ministeren oplyse
antallet af personer, der vil opleve en umiddelbar skattestigning ved loftsstørrelser på
henholdsvis 70.000 kr., 80.000 kr., 90.000 kr., 100.000 kr., 110.000 kr., 120.000 kr.,
130.000 kr., 140.000 kr. og 150.000 kr. for fradrag i topskattegrundlaget. Ministeren bedes
ligeledes oplyse, hvor mange af disse personer der med de gældende 2022-regler betaler
topskat, og hvor mange der med de gældende 2022-regler ikke betaler topskat. I svaret
bedes ministeren lægge til grund, at der sker en symmetrisk skattemæssig behandling af
pensionsopsparing, således at de efterfølgende pensionsudbetalinger udgår af indkomst-
grundlaget for topskatten.
Svar
Jeg skal indledningsvis beklage det sene svar.
Beregningsgrundlaget for topskatten er den personlige indkomst med tillæg af positiv net-
tokapitalindkomst over en progressionsgrænse på 44.800 kr. (2019-niveau). Ved opgørel-
sen af den personlige indkomst er der bl.a. foretaget fradrag for arbejdsmarkedsbidrag,
driftsudgifter for selvstændigt erhvervsdrivende og indbetalinger til pensionsopsparing
1
.
Topskatten beregnes af den del af grundlaget, der overstiger et bundfradrag på 522.200
kr. (2022-regler i 2019-niveau). Et evt. uudnyttet bundfradrag i topskattegrundlaget kan
ikke overføres til en ægtefælle.
Børne- og ungeydelsen samt den grønne check aftrappes på baggrund af topskattegrund-
laget, hvorfor en ophævelse/begrænsning af fradrags- og bortseelsesretten for pensions-
indbetalinger i topskattegrundlaget også vil kunne påvirke antallet af personer med en la-
vere disponibel indkomst via lavere grøn check og børne- og ungeydelse.
En ophævelse af fradrags- og bortseelsesretten for alle pensionsindbetalinger i topskatte-
grundlaget skønnes at medføre, at ca. 995.000 personer får en lavere disponibel indkomst
i form af højere topskat og/eller lavere grøn check og børne- og ungeydelse,
jf. tabel 1.
Heraf skønnes ca. 370.000 personer at betale topskat ved gældende 2022-regler. For de
resterende 625.000 personer, som ikke betaler topskat ved gældende regler, kan den la-
vere disponible indkomst for ca. 2/3 henføres til en lavere grøn check.
Begrænses fradrags- og bortseelsesretten for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget
til mellem 70.000 kr. og 150.000 kr. skønnes mellem 65.000 personer og 345.000 personer
at få en lavere disponibel indkomst i form af højere topskat og/eller lavere grøn check og
børne- og ungeydelse.
1
For de arbejdsgiveradministrerede indbetalinger er der bortseelsesret.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om, hvor mange personer der vil opleve en umiddelbar skattestigning, såfremt indbetalinger til ratepensioner og livrenter ikke længere er fradragsberettiget i topskatten, til skatteministeren
1961540_0003.png
Tabel 1. Antal personer med en lavere disponibel indkomst ved at ophæve/begrænse fradrags- og
bortseelsesretten for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget (2022-regler)
1.000 personer
Ophævelse
Loft på 70.000 kr.
Loft på 80.000 kr.
Loft på 90.000 kr.
Loft på 100.000 kr.
Loft på 110.000 kr.
Loft på 120.000 kr.
Loft på 130.000 kr.
Loft på 140.000 kr.
Loft på 150.000 kr.
Topskatteydere
370
275
235
195
150
120
95
80
65
55
Ikke-topskatteydere
625
70
50
35
30
25
20
15
10
10
I alt
995
345
285
230
180
145
115
95
75
65
Anm.: I beregningerne er der ikke taget højde for den forventede fremadrettede omlægning fra fradragsberettigede ordnin-
ger til aldersopsparing.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data er fra 2015 fremskrevet til 2019 med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2018.
En symmetrisk skattemæssig behandling af pensionsopsparing indebærer, at en ophæ-
velse/begrænsning af fradrags- og bortseelsesretten for pensionsindbetalinger i topskatte-
grundlaget modsvares af, at de efterfølgende udbetalinger udgår af indkomstgrundlaget
for topskatten. Virkningerne heraf vil først få betydning for den disponible indkomst på
udbetalingstidspunktet og indgår derfor ikke i de umiddelbare ændringer i tabel 1.
Det bemærkes, at det i praksis kan være forbundet med betydelige administrative vanske-
ligheder at skelne mellem hvilke fremtidige pensionsudbetalinger, der kan henføres til ind-
betalinger foretaget med henholdsvis uden fradrags- og bortseelsesret i topskattegrundla-
get
særligt hvis der indføres et loft.
En ophævelse eller begrænsning af fradrags- og bortseelsesret for pensionsindbetalinger i
topskattegrundlaget vil medføre en betydelig reduktion af indbetalingerne til pensionsord-
ninger
også med en symmetrisk skattemæssig behandling af pensionsopsparing. De la-
vere indbetalinger til pensionsordninger med fradrags- og bortseelsesret vil delvist blive
modsvaret af porteføljeomlægninger til andre typer af privat opsparing og delvist blive
modsvaret af en reduktion af den samlede private opsparing.
Regeringen kan ikke støtte en sådan begrænsning af fradrags- og bortseelsesretten for
pensionsindbetalinger, da den påvirker arbejdsudbuddet negativt, forringer incitamen-
terne til pensionsopsparing og strider mod regeringens skattestop.
Side 3 af 3