Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1909405_0001.png
17. maj 2018
J.nr. 2018 - 2487
Kontor:
Forretning og Styring 1 [FS1]
Samrådsspørgsmål AI
- Tale til besvarelse af spørgsmål AI den 17. maj 2018
Spørgsmål
Set i lyset af SKATs væsentlige betænkeligheder
ved lovændringen i 2013 om fjernelse af revisi-
onspligten
betænkeligheder, som tilgik Er-
hvervsministeriet, men ikke Folketingets partier
bedes ministrene redegøre for, om regeringen
fortsat er af den opfattelse, at små holdingselska-
ber skal være fritaget for revisionspligt, selv om
der sidenhen er påpeget alvorlige konsekvenser
ved det. Ministrene bedes ligeledes redegøre for,
hvorfor Folketinget ikke blev oplyst om SKATs
betænkeligheder ved fjernelse af revisionspligten.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0002.png
[Indledning]
Tak for spørgsmålet. Jeg har aftalt med min mi-
nisterkollega, at jeg lægger ud. Jeg vil naturligvis
fokusere på de skattemæssige konsekvenser af
revisionspligten. Erhvervsministeren vil efterføl-
gende fokusere på revisionspligtens betydning for
regnskaber og lovprocessen i forbindelse med
lovforslaget fra 2012 om lempelse af revisions-
pligten.
Jeg vil gerne indledningsvist minde om, at jeg ik-
ke var skatteminister, da den seneste lempelse af
revisionspligten blev gennemført. Det var SF, der
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0003.png
havde ministerposten. Jeg var derfor ikke en del
af beslutningsprocessen.
Når det er sagt, så mener jeg generelt, at der skal
være en balance mellem på den ene side hensynet
til at sikre, at virksomhederne i så høj grad som
muligt er regelefterlevende, og på den anden side
hensynet til, hvor mange byrder vi pålægger de
danske virksomheder.
Man skal
som udgangspunkt
ikke pålægge re-
gelefterlevende virksomheder øgede byrder, fordi
få virksomheder ikke kan eller vil overholde reg-
lerne.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0004.png
Som jeg også har svaret Folketinget ved tidligere
lejligheder, mener jeg derfor, at man skal tænke
sig grundigt om, inden man ændrer revisionsplig-
ten. Derfor ser jeg frem til undersøgelsen, som
Erhvervsministeren allerede har igangsat, så vi
har et solidt grundlag at forholde os til, hvis vi
skal tage en diskussion af reglerne.
[Hensyn til at sikre skattebetalingen]
I forhold til hensynet til at sikre korrekt skattebe-
taling bidrager revision af virksomhedernes års-
regnskaber naturligvis til at sikre færre fejl
det
siger sig selv. En revisor kan helt konkret gøre en
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0005.png
virksomhed opmærksom på fejl i deres skattebe-
taling og hjælpe med at rette fejlene.
Revision fungerer dermed som et af de første
værn mod fejl i skattebetalingen. Derudover har
SKAT oplyst mig om, at eventuelle bemærknin-
ger fra en revisor kan være med til at danne
grundlag for SKATs kontrol.
Det er dog vigtigt at have for øje, at SKAT også
har værktøjer til at rette fejl og fange skattesnyde-
re, selv om der ikke er foretaget revision.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0006.png
SKAT har oplyst mig om, at man eksempelvis
kan udsøge og kontrollere virksomheder på bag-
grund af andre informationer. Det kan fx være
opslag i årsregnskaber eller anmeldelser, men at
det ofte er mere ressourcekrævende, end hvis
SKAT eksempelvis tager udgangspunkt i revisi-
onsbemærkninger.
[Hensynet til at det skal være let at drive virksomhed]
I forhold til hensynet til, at det skal være nemt at
drive virksomhed i Danmark, er det nødvendigt
at være opmærksom på, at det særligt for små
virksomheder kan være relativt omkostningsfuldt
at få en revisor til at gennemføre en fuld revision.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0007.png
Samtidig er det SKATs erfaring, at mange selska-
ber, der fravælger revision af deres årsregnskab,
beholder bistand fra en revisor i en anden form.
Disse selskaber får således fortsat regnskabshjælp
og forsætter med at få støtte af en revisor i form
af fx review, udvidet gennemgang eller assistance.
Det er derfor vigtigt, at vi finder en balance, hvor
vi ikke pålægger virksomheder, der gerne vil og
godt kan være regelefterlevende, unødigt store
byrder i form af fx en fuld revision, fordi der er
problemer med få virksomheder. Der skal vi i
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0008.png
stedet indrette lovgivningen, så vi går efter syn-
derne.
Et konkret eksempel er moms- og skattetjekket,
som jeg præsenterede i oktober 2017. Moms- og
skattetjekket er i første omgang en forsøgsord-
ning med et tilbud til små og mellemstore virk-
somheder.
I tjekket kan virksomhederne få en revisor til at
gennemgå en række udvalgte skatteforhold, hvor
SKAT typisk ser fejl
for eksempel i forhold til
beskatning af personalegoder og indtægtsføring
af aktiviteter.
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0009.png
Herved får virksomhederne hjælp fra en revisor
til at rette op på eventuelle fejl i skattebetalingen
uden at pålægge dem den økonomiske byrde for-
bundet med fuld revision.
En af de ting, vi har aftalt at drøfte i den forbin-
delse, er muligheden for at tage det frivillige
moms- og skattetjek og gøre det til en sanktion i
skattelovgivningen. Det kan fx være, hvis en
virksomhed har gentagne fejl i skattebetalingen.
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0010.png
[Afslutning]
For at opsummere er det efter min mening vig-
tigt at finde den rette balance mellem at gøre det
nemt at drive virksomhed og sikre korrekt skat-
tebetaling.
Jeg forstår udmærket dem, der peger på, at der er
et regelefterlevelsesproblem særligt i forhold til
de små og mellemstore virksomheder. Det er-
kender jeg, at der er.
Og jeg forstår også dem, der spørger, om vi ikke
bare skal pålægge virksomhederne noget mere
revision. Det synspunkt kan jeg godt forstå.
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0011.png
Men jeg synes som sagt, at man skal tænke sig
godt om, inden man skrider dertil, for man risike-
rer at pålægge en masse regelefterlevende virk-
somheder en masse byrder, som viser sig at være
unødvendige. Så er det efter min mening bedre at
gå efter problemvirksomhederne.
Men diskussionen af, hvorvidt der er balance i
dag, og hvordan vi fremadrettet skaber balance,
vil jeg gerne tage med Folketingets skatteordfø-
rer, når vi har et oplyst grundlag at gøre det på.
Og det forventer jeg, at vi har, når undersøgelsen,
der blev besluttet tilbage i 2012, er gennemført.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 17. maj 2018 om fjernelse af revisionspligten, til skatteministeren
1909405_0012.png
Med de ord vil jeg nu give ordet videre til er-
hvervsministeren.
Side 12 af 12