Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1911339_0001.png
14. juni 2018
J.nr. 2018 - 3304
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 416 af 17. maj 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om at oplyse det forventede provenu ved at hæve aktieindkomstskatten, til skatteministeren
1911339_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse det forventede provenu ved at hæve aktieindkomstskatten. Pro-
venueffekten bedes oplyses ved 1) at hæve begge skattesatser med 1-10 procentpoint og
2) at hæve den højeste skattesats med 1-10 procentpoint. Provenueffekterne bedes op-
gjort som umiddelbar effekt, effekt efter tilbageløb samt effekt efter forventede adfærds-
ændringer.
Svar
De skønnede umiddelbare provenuvirkninger og provenuvirkningerne efter tilbageløb og
adfærd af at forhøje begge skattesatser for aktieindkomstskatten med henholdsvis 1-10
pct.-point er vist i
tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning af trinvist at forhøje begge skattesatser for aktieindkomstskatten med 1-10
pct.-point
Ændring i begge skattesatser, pct.-point
Mio. kr., 2018-niveau
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu efter
tilbageløb
Merprovenu efter
tilbageløb og adfærd
1
370
270
200
2
3
4
5
6
7
8
9
10
740 1.120 1.490 1.870 2.240
550
410
840 1.120 1.410 1.690
630
840 1.050 1.260
2.620 2.990 3.370 3.740
1.970 2.250 2.540 2.820
1.470 1.680 1.900 2.110
Anm.: Der er forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2018 med forudsæt-
ningerne i
Økonomisk Redegørelse, august 2017.
De skønnede provenuvirkninger og provenuvirkningerne efter tilbageløb og adfærd af
kun at forhøje den højeste skattesats for aktieindkomstskatten med henholdsvis 1-10 pct.-
point er vist i
tabel 2.
Tabel 2. Provenuvirkning af trinvist at forhøje den højeste skattesats for aktieindkomstskatten med
1-10 pct.-point
Ændring i høj sats, pct.-point
Mio. kr., 2018-niveau
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu efter
tilbageløb
Merprovenu efter
tilbageløb og adfærd
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2018 med forudsæt-
ningerne i
Økonomisk Redegørelse, august 2017.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
270 540
200 400
150 300
810 1.090 1.360 1.630
610
450
820 1.020 1.230
610
760
920
1.910 2.180 2.450 2.730
1.440 1.640 1.840 2.060
1.080 1.230 1.380 1.540
Det forventes, at forhøjelsen af skattesatserne for aktieindkomst vil reducere tilskyndelsen
til at handle med aktier. Dette vil dels tilskynde til øgede investeringer i alternative inve-
steringsformer, herunder ejerbolig og lavtbeskattet pensionsopsparing, dels reducere til-
skyndelsen til at spare op.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om at oplyse det forventede provenu ved at hæve aktieindkomstskatten, til skatteministeren
1911339_0003.png
For almindelige lønmodtagere vil en øget skat på aktieindkomst svare til en øget skat på
opsparing. Det bidrager til at øge den effektive skat på arbejde, idet arbejdsindkomst er
en kilde til at tilvejebringe midler til at placere i aktier. Således vil en højere aktieind-
komstskat bidrage til et reduceret arbejdsbud og vil derved have negative afledte virknin-
ger på de offentlige finanser.
Regeringen kan derfor ikke støtte initiativer, som øger aktieindkomstbeskatningen, lige-
som det strider mod regeringens skattestop.
Side 3 af 3