Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1910356_0001.png
13. juni 2018
J.nr. 2018 - 3317
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 415 af 17. maj 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om at oplyse det forventede provenu ved at forøge afgiftssatserne fra 20 til 30 pct. for henholdsvis udbud af væddemål (§ 6 i lov om afgifter af spil) og udbud af spil i et onlinekasino (§ 11 i lov om afgifter af spil), til skatteministeren
1910356_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse det forventede provenu ved at forøge afgiftssatserne fra 20 til 30
pct. for henholdsvis udbud af væddemål (§ 6 i lov om afgifter af spil) og udbud af spil i et
onlinekasino (§ 11 i lov om afgifter af spil). I svaret bedes provenueffekten ved at hæve
afgiften opgjort for hvert procentpoint fra 20-30 pct. Provenueffekterne bedes opgjort
som umiddelbar effekt, effekt efter tilbageløb samt effekt efter forventede adfærdsæn-
dringer.
Svar
De skønnede provenuvirkninger ved en forhøjelse af afgifterne på væddemål og onlineka-
sino til henholdsvis 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 og 30 pct. fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Forventet merprovenu ved forhøjelse af afgiften på væddemål og onlinekasino
Mio. kr. (2019-niveau)
Væddemål
2019
Forhøjelse til 21 pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse til 22 pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse til 23 pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse til 24 pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse til 25 pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse til 26 pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
150
115
70
150
115
70
120
90
55
120
90
55
125
95
60
125
95
60
100
75
50
100
75
50
100
75
50
100
75
50
80
60
40
80
60
40
75
55
40
75
55
40
60
45
30
60
45
30
50
40
25
50
40
25
40
30
20
40
30
20
25
20
15
25
20
15
20
15
10
20
15
10
Varigt
Onlinekasino
2019
Varigt
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om at oplyse det forventede provenu ved at forøge afgiftssatserne fra 20 til 30 pct. for henholdsvis udbud af væddemål (§ 6 i lov om afgifter af spil) og udbud af spil i et onlinekasino (§ 11 i lov om afgifter af spil), til skatteministeren
1910356_0003.png
Tabel 1 (fortsat). Forventet merprovenu ved forhøjelse af afgiften på væddemål og onlinekasino
Mio. kr. (2019-niveau)
Væddemål
2019
Forhøjelse til 27 pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse til 28 pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse til 29 pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse til 30 pct.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
250
190
110
250
190
110
195
150
85
195
150
85
225
170
100
225
170
100
175
135
80
175
135
80
200
155
90
200
155
90
155
120
70
155
120
70
175
135
80
175
135
80
135
105
65
135
105
65
Varigt
Onlinekasino
2019
Varigt
Anm.: Det er beregningsteknisk forudsat, at afgiftsgrundlaget reduceres med samme antal pct.-point, som afgiften sættes
op. Sættes afgiften på udbud af onlinekasino eksempelvis op til 25 pct. fra 20 pct., falder afgiftsgrundlagt med 5 pct.
Provenuskøn er afrundet til nærmest 5 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Der er ikke forskel på provenuvirkningen i de enkelte år og den varige virkning, idet det
er forudsat, at grundlaget for afgiften årligt stiger med den generelle pris- og forbrugsud-
vikling.
Det er ikke muligt at skønne over, i hvilket omfang afgiftsforhøjelsen vil føre til, at spillet
vil skifte fra det regulerede marked med danske tilladelser og betaling af afgift til det ure-
gulerede eller udenlandske marked for onlinekasino. Et skifte fra dansk regulerede udby-
dere til uregulerede eller udenlandske udbydere, som ikke er omfattet af dansk regulering,
vil indebære en svækkelse af forbrugerbeskyttelsen.
I ovennævnte skøn er det forsigtigt lagt til grund, at afgiftsforhøjelsen vil medføre en re-
duktion i afgiftsgrundlaget (BSI) med samme antal pct.-point, som afgiften øges. Ad-
færdsændringen kan dog vise sig at være mindre eller større end forudsat og dermed med-
føre et højere eller lavere merprovenu, end det der fremgår i tabellerne. Potentialet for en
ændring af forbrugerens adfærd må forventes at være betydelig netop for onlinespil, hvor
de praktiske hindringer for at skifte fra en dansk til en udenlandsk udbyder er begræn-
sede.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om at oplyse det forventede provenu ved at forøge afgiftssatserne fra 20 til 30 pct. for henholdsvis udbud af væddemål (§ 6 i lov om afgifter af spil) og udbud af spil i et onlinekasino (§ 11 i lov om afgifter af spil), til skatteministeren
1910356_0004.png
Der kan være EU-retlige problemstillinger forbundet med en forhøjelse af afgifterne på
henholdsvis væddemål og onlinekasino. Den nuværende afgiftsstruktur for onlinekasino
indebærer statsstøtte, som er godkendt af EU-Kommissionen. En afgiftsstigning på hen-
holdsvis onlinekasino og væddemål vil således fordre en drøftelse med EU-Kommissio-
nen.
Det nuværende afgiftsniveau afspejler forskellige hensyn, herunder ønsket om at be-
grænse brugen af det uregulerede eller udenlandske marked for væddemål og onlineka-
sino. Skatteministeriet og Spillemyndigheden overvåger løbende udviklingen i markedet
for spil, og om den nuværende beskatning af spil har den rette udformning og niveau. Re-
geringen har ingen planer om at forhøje afgifterne på spil.
Side 4 af 4