Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1821238_0001.png
21. november 2017
J.nr. 2017 - 7037
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 40 af 24. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Aleksander Bjerrum
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om at redegøre for den aktuelle tidsplan og budgettet for implementeringen af EU’s nye toldsystem, det såkaldte UCC, til skatteministeren
1821238_0002.png
Spørgsmål 40
Ministeren bedes redegøre for den aktuelle tidsplan og budgettet for implementeringen af
EU’s nye toldsystem, det såkaldte UCC.
Svar
Fristen for implementering af de enkelte it-systemer, som skal understøtte kravene i
EUTK (EU’s toldkodeks, på
engelsk forkortet UCC)
1
, fremgår af den såkaldte Multi-
Annual Strategic Plan (MASP). Fristerne i MASP gælder for hhv. medlemslandene og
EU-Kommissionen og revideres årligt. MASP er en administrativ køreplan, der udarbej-
des på baggrund af enighed på administrativt niveau (dvs. enighed mellem medlemslande-
nes respektive tolddirektører eller ækvivalent). Med andre ord er MASP ikke i sig selv et
juridisk dokument. Den årlige revision tager udgangspunkt i et udspil fra EU-Kommissio-
nen og fastlægges endeligt på baggrund af tilbagemeldinger fra medlemslandene. Et sam-
let oversigt over fristerne for de enkelte systemer fremgår af tabel 1.
Den årlige MASP revision for 2017 pågår pt., og netop dette års udspil indeholder vigtige
ændringsforslag til implementeringstidsfristerne. Implementeringsfristerne for visse syste-
mer foreslås nu forlænget til efter 2020. Baggrunden for de ændrede frister i udspillet er
bl.a., at nogle medlemslande (herunder også Danmark) har efterspurgt en mere realistisk
planlægningshorisont, der tager højde for den omfattende transition på toldområdet, som
EUTK indebærer. Nye frister forventes vedtaget medio december 2017.
Tabel 1. Overblik over frister i MASP 2016
Implemente-
ringsfrist
2018
2019
Systemer
BTI II, EU AEO Major Enhancement, EORI II,
Surveillance 3, ETD, CCN2 (v2), CLASS
EU AEO Direct Trader Access, PoUS
INF SP, AES, NCTS, GUM component 1 + 2, ICS block 1.a, National Export
Systems upgrade, NA, PN, TS (Manifest), SP IMP, SP EXP, National Import
Systems upgrade, High Availability 99.8%, COPIS Implementation of Elec-
tronic AFA, CUP-MIS Release 1
UCC Centralised Clearance for import Phase 1, eATA,
-
eTIR
2020
2021
2022
2023
Kilde: Multi-Annual Strategic Plan 2016.
Omkostningerne til implementering af EUTK blev i foråret 2016 med betydelig usikker-
hed estimeret til i alt 1,7 mia. kr. i 2016-2020, svarende til 1,9 mia. kr. (omkostningsbase-
ret) i 2016-2028.
Der er på forslaget til finanslov for 2018 afsat i alt 150,4 mio. kr. i 2018 til ICT, hvoraf
58,4 mio. kr. er indbudgetteret på en særskilt reserve. Herudover er der på forslaget til fi-
nansloven for 2018 afsat 24,4 mio. kr. i 2018, 8,6 mio. kr. i 2019 og 0,5 mio. kr. årligt i
2020 og 2021 til manuel sagsbehandling af toldbevillinger mv. i SKAT,
jf. tabel 2.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om at redegøre for den aktuelle tidsplan og budgettet for implementeringen af EU’s nye toldsystem, det såkaldte UCC, til skatteministeren
1821238_0003.png
Bevilling til implementering af EUTK efter 2018 er indbudgetteret på en reserve til finan-
siering af implementeringen af EU's toldkodeks.
Tabel 2. FFL18, Bevilling til ICT og reserver til toldområdet (Mio. kr., 2018-pl)
2018
§ 35.11.50.10. Toldområdet
ICT
§ 09.11.01.40. Implementeringscenter for Told
§ 09.21.79.65. Reserve vedr. toldområdet*
ICT i alt
92
58,4
150,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
130,5
2020
59,6
2021
108,9
§ 09.21.01. SKAT**
24,4
8,6
0,5
0,5
*§ 09.21.79.65. Reserve vedr. toldområdet udmøntes med Finansministeriets forudgående tilslutning til særskilte projekter.
** Med Akt 122 af 22. juni 2017 udmøntedes 14,2 mio. kr. (2017) til manuel sagsbehandling af toldbevillinger i SKAT.
Kilde: FFL18.
Bevillingsniveauet i 2018-2021 er baseret på en foreløbig konsolidering af omkostnin-
gerne til implementering af EUTK, gennemført forud for FFL18. Det er forventningen,
at omkostningsskønnet for den samlede EUTK-implementering skal konsolideres yderli-
gere, herunder som følge af MASP-revisionen for 2017, hvilket evt. kan medføre behov
for rebudgettering af bevillingen til EUTK-implementeringen.
Det bemærkes herudover, at langt størstedelen af it-udviklingsomkostningerne afskrives
over en længere årrække. Finansieringen af it-omkostningerne vil derfor strække sig over
en 5-8 årig periode fra idriftsættelsen af it-systemet. De angivne omkostninger er således
et udtryk for de it-omkostninger, der finansieres med de afsatte bevillinger i 2018-2021.
Side 3 af 3