Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1899681_0001.png
23. maj 2018
J.nr. 2018 - 3081
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 379 af 25. april 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om ministeren kan oplyse, om man har modtaget samme tilkendegivelser fra andre bilproducenter, og om man har kontaktet eller overvejer at kontakte Volkswagen for betaling af den sum, som de er den danske stat skyldig, jf. TRU alm. del - samrådsspm. W, til skatteministeren
1899681_0002.png
Spørgsmål
I forbindelse med besvarelse af TRU alm. del
samrådsspørgsmål W i Transport- og
Bygningsudvalget den 4. november 2015 udtalte ministeren, at Volkswagen havde infor-
meret om, at de vil betale alle ekstraomkostninger, som opstår som følge af sagen. Kan
ministeren oplyse, om man har modtaget samme tilkendegivelser fra andre bilproducen-
ter, og om man har kontaktet eller overvejer at kontakte Volkswagen for betaling af den
sum, som de er den danske stat skyldig?
Svar
I forbindelse med Volkswagen-sagen ultimo 2015 nedsatte regeringen en tværministeriel
task-force med blandt andre Transport-, Bolig- og Bygningsministeriet (tidl. Transport-
og Bygningsministeriet) og Skatteministeriet, som bl.a. havde til formål at sikre, at der
skete en tilbagekaldelse af de berørte biler, som har haft ulovligt emissionsbegrænsende
udstyr.
Den konkrete tilbagekaldelseskampagne er stadig i gang og udføres af
VW’s danske re-
præsentant, Skandinavisk Motor Co A/S, i samarbejde med bl.a. SKAT og Færdselsstyrel-
sen. Alle udgifter forbundet med tilbagekaldelse og opdatering af bilernes software afhol-
des af Skandinavisk Motor Co A/S.
Det bemærkes i øvrigt, at det ulovlige emissionsbegrænsende udstyr ikke har påvirket de
berørte bilers oplyste brændstofforbrug og deraf CO
2
-udledning, hvormed VW-sagen
ikke har medført nogle provenumæssige konsekvenser for den danske stat.
Slutteligt bemærkes det, at der i Tyskland og UK er foretaget supplerende undersøgelser
af en række bilmærker, som ikke har fundet, at der er andre bilproducenter end Volkswa-
gen, der har benyttet sig af ulovlig manipulation til det forureningsbegrænsende udstyr.
Side 2 af 2