Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1892049_0001.png
9. maj 2018
J.nr. 2018 - 2811
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 374 af 25. april 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jacob Mark (SF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 374: MFU spm. om det vil være foreneligt med EU-reglerne at fjerne eller lempe det maksimum, der er for fradrag for rejseudgifter i forbindelse med arbejde for så vidt angår professionelle kunstnere, til skatteministeren
1892049_0002.png
Spørgsmål
Vil det være foreneligt med EU-reglerne at fjerne eller lempe det maksimum, der er for
fradrag for rejseudgifter i forbindelse med arbejde for så vidt angår professionelle kunst-
nere?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at det ikke fremgår klart, hvilke EU-regler der er tænkt på
i forbindelse med spørgsmålet. Jeg lægger derfor til grund, at der ønskes svar på, om det
vil være foreneligt med reglerne om statsstøtte i EUF-traktatens artikel 107 at fjerne eller
lempe maksimumgrænsen for rejseudgifter for så vidt angår arbejde udført af professio-
nelle kunstnere.
Statsstøtte er som udgangspunkt uforeneligt med det indre marked. For at en given foran-
staltning udgør statsstøtte skal en række kriterier imidlertid være opfyldte. Heraf følger
bl.a., at støttemodtageren skal være en virksomhed. Støtte, som alene kommer private in-
divider til gode, vil derfor som udgangspunkt ikke være omfattet af statsstøttereglerne.
Traktaten indeholder ikke en fast definition af begrebet virksomhed, men det følger af
EU-Domstolens praksis, at enhver enhed, der udøver økonomisk aktivitet – dvs. udbyder
varer og tjenesteydelser på et marked – skal betragtes om en virksomhed.
Fradragsbegrænsningen for rejseudgifter på 27.400 kr. pr. indkomstår (2018-niveau) gæl-
der primært for lønmodtagere. Selvstændigt erhvervsdrivende vil alene blive omfattet,
hvis de foretager fradrag efter standardsatserne. Sidstnævnte gruppe kan imidlertid – lige-
som honorarmodtagere – foretage fradrag for de faktiske rejseudgifter uden begrænsning.
Hvorvidt en ophævelse eller lempelse af fradragsbegrænsningen er forenelig med stats-
støttereglerne vil i høj grad afhænge af, hvordan en ordning konstrueres, herunder hvor-
dan professionelle kunstnere defineres.
Det er min umiddelbare vurdering, at ophævelse eller lempelse af fradragsbegrænsningen
for rejseudgifter for professionelle kunstnere ikke vil være i strid med statsstøttereglerne, i
det omfang en sådan ordning alene kommer private udøvende kunstnere og ikke deres
eventuelle arbejdsgivere (ensembler mv.) til gode. Det vurderes i den forbindelse, at pri-
vate kunstnere som fx skuespillere, moderne dansere og musicalperformere, som stiller
deres arbejdskraft til rådighed for teatre og kulturinstitutioner mv. mod betaling, ikke skal
betragtes som virksomheder i statsstøtteretlig forstand, og at en ophævelse eller lempelse
af fradragsloftet alene vil have betydning for de pågældende kunstneres personlige skatte-
forhold.
Ud fra de foreliggende oplysninger er det vanskeligt at foretage en nærmere vurdering af
de øvrige statsstøttekriterier, herunder påvirkningen af konkurrence og samhandel. Per-
sonkredsen og kriterierne for at blive omfattet af en ordning vil dog formentlig skulle de-
fineres snævert for at sikre forenelighed med statsstøttereglerne, men i sidste ende vil det
bero på en helt konkret vurdering.
Side 2 af 2