Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1819021_0001.png
16. november 2017
J.nr. 2017 - 7021
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 36 af 23. oktober 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Nicklas Spangsberg Krogstrup
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at redegøre for skattegabets udvikling fra 2011 til 2015, til skatteministeren
1819021_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for skattegabets udvikling fra 2011 til 2015?
Svar
Jeg antager, at der i spørgsmålet henvises til skattegabsmålet på finansloven.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”På
finansloven for 2012 blev der indarbejdet et skattegabsmål på baggrund af den bedste,
tilgængelige viden og opgørelsesmetoder på fastlæggelsestidspunktet. Målet er således ikke
blevet opgjort før 2012. Det opgøres årligt som procent af skattepotentialet og inkluderer
nettotilgangen i skatte- og afgiftsrestancer.
For at sikre en robust målopgørelse over tid er en række skatter og afgifter samt skatteyder-
segmenter udeladt af skattegabsmålet. På nuværende tidspunkt er der ikke udviklet metoder
til med tilstrækkelig sikkerhed at kunne estimere skattegabet for alle områder. Sådanne me-
todiske usikkerheder kan påvirke sammenligneligheden af estimaterne over tid, idet udsving
fra år til år således både kan skyldes reel variation i skattegabet og metodisk usikkerhed. På
denne baggrund indgår bl.a. virksomheder med 250 ansatte og derover ikke i skattegabs-
målet.
Den fastsatte målsætning er, at skattegabsmålet maksimalt må udgøre to procent af skatte-
potentialet. Målsætningen blev indfriet i 2012, 2013 og 2014, men ikke i 2015 og 2016,
jf.
tabel 1.
Stigninger og fald i perioden er primært drevet af udviklingen i restancerne. Således
skal stigningen fra 2015 og frem ses i lyset af suspenderingen af inddrivelsessystemet
EFI/DMI, som har medført en betydelig stigning i restancerne.
Tabel 1. Udviklingen i skattegabsmålet på finansloven
2012
Skattegab (i procent af
skattepotentialet)
1,6
2013
1,2
2014
1,7
2015
2,6
2016
2,5
Kilde: Forslag til finanslov for finansåret 2018, Tekst og anmærkninger, § 09.21.01, Stk. 5. Finansministeriet.
Det bemærkes, at det fremgår af forslag til finanslov for 2018, at: ”Den
kommende omstruktu-
rering af SKAT vil medføre, at SKATs overordnede mål vil blive justeret i forbindelse med oprettelsen af
de nye styrelser”.
Således pågår der overvejelser om skattegabsmålet, herunder genovervejes
også opgørelsesmetoden.”
Side 2 af 2