Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1914384_0001.png
21. juni 2018
J.nr. 2018 - 2763
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 356 af 18. april 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om, hvilket provenu en særskilt forhøjelse af emballageafgiften for kildevand vil medføre, hvis de nuværende afgiftssatser for forskellige rumindhold henholdsvis fordobles, tredobles, firdobles, femdobles og tidobles, til skatteministeren
1914384_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvilket provenu en særskilt forhøjelse af emballageafgiften for
kildevand vil medføre- både før og efter tilbageløb og adfærd
hvis de nuværende afgifts-
satser for forskellige rumindhold henholdsvis fordobles, tredobles, firdobles, femdobles
og tidobles. I det tilfælde, at ministeren vurderer, at det ikke er muligt at foretage en sær-
skilt afgiftsforhøjelse for emballager alene indeholdende kildevand, bedes ministeren i ste-
det skønne over provenueffekten af en ny-indført punktafgift på kildevandsemballage på
henholdsvis 1 kr. pr. liter, 2 kr. pr. liter, 3 kr. pr. liter og 4 kr. pr liter.
Svar
Indledningsvis vil jeg gerne beklage det sene svar.
Der opkræves i dag en stykafgift for emballage til bl.a. øl, sodavand, kildevand mv. Afgif-
ten er differentieret efter emballagens volumen og er balanceret omkring 32 øre pr. liter
ekskl. moms. Grundlaget for kildevandsemballager omfatter emballager til drikkevarer
uden kulsyre, hvilket også rummer iste og limonade. Grundlaget forventes at vokse over
tid. Der er i beregningerne taget udgangspunkt i det forventede grundlag for 2019 sva-
rende til ca. 50 mio. liter. Ved den nuværende emballageafgift udgjorde provenuet fra kil-
devandsemballage mv. 12,7 mio. kr. i 2017, svarende til knap 40 mio. liter.
Da kildevand i emballageafgiftsloven er sidestillet med andre drikkevarer uden kulsyre,
vurderes det mest logisk at indføre en særskilt afgift for emballager til kildevand frem for
en forhøjelse af den eksisterende sats. Der er ikke taget stilling til, om det vil være muligt
inden for rammerne
af EU’s statsstøtteregler
selektivt at pålægge emballage til kildevand
en højere afgift. En ny punktafgift på 1 kr./l specifikt for kildevandsemballager skønnes
at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 50 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenueffekt af ny punktafgift på emballage til kildevand
Mio. kr., 2019-niveau
Umiddelbart merprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
1 kr./l
50
30
2 kr./l
100
50
3 kr./l
150
60
4 kr./l
200
40
Anm.: Adfærdseffekterne, herunder skøn for grænsehandlens omfang, følger beregningerne vedr. mineralvand mv. i rapporten
”Sa-
nering af punktafgifter”, 2017.
Kilde: Skatteministeriet.
Ved så markante afgifter på kildevand forventes det, at omfanget af grænsehandel vil
stige. Denne effekt er modelleret som for sodavand generelt og er følsom over for afgif-
tens størrelse mv. Det skønnes således med betydelig usikkerhed, at merprovenuet efter
tilbageløb og adfærd ikke forøges yderligere ved afgiftsforhøjelser større end 3 kr. pr. liter.
Langt de fleste kildevandsemballager er omfattet af pant- og retursystemet, der sikrer, at
flaskerne bliver indsamlet frem for at henkastes i naturen eller bortskaffes med andet hus-
holdningsaffald til forbrænding. Det er derfor i aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiati-
ver af 12. november 2017 aftalt at afskaffe emballageafgiften på pantbelagte drikkevarer.
Regeringen kan derfor ikke støtte forslaget
som i øvrigt strider mod skattestoppet.
Side 2 af 2