Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1879198_0001.png
Rapport vedrørende kontrol af Uber-chauffører,
Indkomstårene 2014 og 2015
Opdateret januar 2018
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm om. ministeren vil oversende den gennemgang af kontrolresultater fra skattemyndighederne, der ligger til grund for Skatteministeriets pressemeddelelse af 3. april 2018 om, at blot 3 ud af 1.195 Uber-chauffører, som SKAT har kontrolleret, har haft styr på indberetningen af deres indtægter, som de har tjent ved at køre Uber, til skatteministeren
1879198_0002.png
Indhold
Rapport vedrørende kontrol af Uber-chauffører, indkomstårene 2014 og 2015
Indledning
........................................................................................................................................................ 1
Sammenfatning af kontroller af personer for 2014 og 2015
.................................................................... 2
Skatteeffekt
..................................................................................................................................................... 3
Gennemsnitligt ændringsbeløb pr. person
............................................................................................. 3
Ansvarsvurdering
....................................................................................................................................... 4
Underretninger til politiet om Uber-chauffører
....................................................................................... 4
Underretninger om offentlige ydelser
...................................................................................................... 4
Den aldersmæssige fordeling af Uber-chauffører
................................................................................. 5
Analyse af resultatet
.................................................................................................................................. 5
Gældende regler
............................................................................................................................................ 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm om. ministeren vil oversende den gennemgang af kontrolresultater fra skattemyndighederne, der ligger til grund for Skatteministeriets pressemeddelelse af 3. april 2018 om, at blot 3 ud af 1.195 Uber-chauffører, som SKAT har kontrolleret, har haft styr på indberetningen af deres indtægter, som de har tjent ved at køre Uber, til skatteministeren
1879198_0003.png
Indledning
Denne rapport omhandler resultaterne af kontrollerne, SKAT har gennemført af personer i Dan-
mark, som med deres private personbiler har kørt taxikørsel via Ubers digitale platform
1
.
SKAT har modtaget oplysninger fra de hollandske skattemyndigheder i september 2016 om
1.799 personer, som er bosiddende i Danmark, og som i 2014 og 2015 har kørt ture som chauf-
fører via Uber-appen.
Kontrollen vedrører perioden fra oktober 2014, hvor Uber blev aktiv i Danmark, og hele 2015.
Resultaterne, der fremlægges i denne rapport, bygger på kontrol af personer, som er afsluttet
frem til 31. december 2017.
Kontrollen indgår som en del af SKATs analyser, der undersøger regelefterlevelsen på digitale
deleøkonomiske platforme. Formålet med kontrollerne har derfor været at kortlægge og under-
søge i hvilket omfang og hvor hyppigt, der forekommer beløbsmæssige fejl i Uber-chaufførernes
moms- og skattebetalinger.
SKAT kan konstatere, at en stor del af personerne, der har været underlagt kontrollen, ikke har
indberettet og betalt skat af indtægter, der relaterer sig til kørsel via Uber-appen. Ydermere er
det SKATs vurdering, at en del personer har undladt at medregne indtægter fra Uber-kørsel,
fordi det på selvangivelsestidspunktet var forventningen, at SKAT ikke ville få adgang til data
om chaufførernes indtægter.
Da kontrollerne for 2014 og 2015 har vist, at der er en meget lav regelefterlevelse, er der igang-
sat opfølgende kontroller af Uber-chauffører, som SKAT har oplysninger om også har haft Uber-
indtægt i 2016.
Omfanget af kontrollerne for 2016 og 2017 afhænger af, om SKAT får udleveret kontroloplysnin-
ger, som der pr. den 1. december 2017 er anmodet om hos de hollandske skattemyndigheder.
1
Uber-tjenesten startede på det danske marked i oktober 2014. Uber blev lanceret som en kørselstjeneste, som skulle
bringe kørende og rejsende sammen. For at tilslutte sig tjenesten i Danmark og køre som chauffør via Ubers app,
behøvedes et kørekort og en privatbil, men intet taxaførerbevis eller en bil indregistreret til taxakørsel. Al kørsel er
formidlet via Ubers app. I april 2017 meddelte Uber, at de trak sig fra det danske marked.
1
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm om. ministeren vil oversende den gennemgang af kontrolresultater fra skattemyndighederne, der ligger til grund for Skatteministeriets pressemeddelelse af 3. april 2018 om, at blot 3 ud af 1.195 Uber-chauffører, som SKAT har kontrolleret, har haft styr på indberetningen af deres indtægter, som de har tjent ved at køre Uber, til skatteministeren
1879198_0004.png
Sammenfatning af kontroller af personer for 2014 og 2015
PERSONER, DER HAR VÆRET KONTROLLERET FOR ET
ELLER BEGGE ÅR FOR ET ELLER FLERE PLIGTOMRÅDER
Antal personer, der er kontrolleret
Antal personer, hvis kontrol endnu ikke er afsluttet
Antal personer, hvis sager er bortvisiteret
Antal personer, der er sendt oplysninger om til Sverige
42
556
6
1.195
SKAT har ved gennemgang af de modtagne data fra de hollandske skattemyndigheder identifi-
ceret 1.799 personer, som i 2014 og 2015 har tilmeldt sig som chauffører via Ubers app.
Ud af disse har SKAT pr. den 31. december 2017 afsluttet 2.522 kontroller rettet mod 1.195 per-
soner. Af disse har 99 % procent af kontrollerne resulteret i moms- og skattemæssige ændrin-
ger.
SKAT har efter en visitering frasorteret 556 personer, som ikke har fået ændret moms- og skat-
tebetalingen. Disse personer har været tilmeldt appen som chauffører, men:
Er ikke identificeret (7 personer).
SKAT har tidligere skønnet en indkomst. Det er vurderet, at Uber-indtægten er indeholdt
i skønnet (19 personer).
Har selvangivet beløb, der svarer til beløbet til beskatning af den indtægt, de ud fra
SKATs oplysninger har modtaget fra Uber. (259 personer, heraf 137 som har angivet
indkomst inden selvangivelsesfristen for 2015).
De resterende personer er ikke kommet i gang med at køre, eller har modtaget så små
beløb, at SKAT har vurderet, at der ikke var beløb til beskatning, når der tages højde for
udgifterne til kørslen.
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm om. ministeren vil oversende den gennemgang af kontrolresultater fra skattemyndighederne, der ligger til grund for Skatteministeriets pressemeddelelse af 3. april 2018 om, at blot 3 ud af 1.195 Uber-chauffører, som SKAT har kontrolleret, har haft styr på indberetningen af deres indtægter, som de har tjent ved at køre Uber, til skatteministeren
SKAT har via enheden Kompetent Myndighed oversendt oplysninger om 42 identificerede per-
soner til de svenske skattemyndigheder, idet personerne anses for at være skattepligtige i Sve-
rige.
Der er seks personer, hvis kontrol endnu ikke er afsluttet, som alle forventes at blive afsluttet
med moms- og skattemæssige ændringer. Når disse er afsluttet, har SKAT færdiggjort kontrol-
len vedrørende oplysningerne fra de hollandske skattemyndigheder for indkomstårene 2014 og
2015.
SKAT har oplysninger om 177 personer, som har haft indtægt ved Uber-kørsel i 2016.
69 har selvangivet beløb, der formodes at vedrøre Uber-kørsel.
SKAT har påbegyndt sagsbehandling af de resterende 108 personer, som ikke har selv-
angivet indtægt fra Uber-kørsel i 2016.
SKAT har den 1. december 2017 anmodet de hollandske skattemyndigheder om kontroloplys-
ninger for indkomståret 2016 og 2017. Det er endnu ikke fastlagt, om SKAT får udleveret oplys-
ningerne.
Skatteeffekt
Sammenlagt er der pr. den 31. december 2017 foretaget ændringer i 1.195 personers moms-
og skatteansættelser svarende til 2.522 kontroller. Der er foretaget ændringer for i alt
26.534.709 kr.
Der skal samlet efterbetales 11.260.129 kr. i skat og moms. I gennemsnit har SKAT foretaget
ændringer i skatte- og momsbetalingen med 9.423 kr. pr. person. Ændringerne er meget for-
skellige i størrelse.
Gennemsnitligt ændringsbeløb pr. person
Antal personer med afsluttede kontroller: 1.195
Antal afsluttede kontroller: 2.522
Ændring i indkomstskat og moms (gennemsnitlig): 9.423 kr.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm om. ministeren vil oversende den gennemgang af kontrolresultater fra skattemyndighederne, der ligger til grund for Skatteministeriets pressemeddelelse af 3. april 2018 om, at blot 3 ud af 1.195 Uber-chauffører, som SKAT har kontrolleret, har haft styr på indberetningen af deres indtægter, som de har tjent ved at køre Uber, til skatteministeren
Ansvarsvurdering
154 af de 1.195 personer med afsluttede kontroller er sendt til SKAT Jura, som vurderer, om
disse personer også skal have en administrativ bøde.
Disse kontroller vedrører også personer, der har selvangivet, efter det er blevet offentligt kendt,
at SKAT har modtaget kontroloplysninger fra de hollandske skattemyndigheder. Derudover skal
beløbet til beskatning være af en sådan størrelse, at SKAT skal foretage en vurdering af, om
der er handlet groft uagtsomt.
Underretninger til politiet om Uber-chauffører
Under Ubers virke i Danmark efterforskede politiet, om Uber-chaufførernes kørsel var en over-
trædelse af taxilovgivningen. Dette blev fastslået ved dom i Østre Landsret i november 2016.
Herefter fik politiet, efter anmodning til SKAT, udleveret den oprindelige liste fra de hollandske
skattemyndigheder og listen over de af SKAT identificerede personer, som har tilmeldt sig
Ubers app.
Baseret på disse oplysninger stadfæstede Østre Landsret den 16. januar 2018 Københavns By-
rets dom fra august 2017, hvorefter fire tidligere Uber-chauffører skal betale bøder på mellem
40.000 kroner og 486.000 kroner for ulovlig taxakørsel.
Underretninger om offentlige ydelser
Hvis en person i løbet af indkomståret har modtaget offentlige ydelser i form af SU, dagpenge,
kontanthjælp eller lignende, er SKAT ifølge lovgivningen forpligtet til at underrette relevante
myndigheder/organisationer om, at den pågældende person har haft indtægt som Uber-chauf-
før.
SKAT har identificeret 1.341 personer, der har modtaget sociale ydelser samme år, de har væ-
ret tilmeldt Ubers app. Disse er oversendt til behandling hos de relevante myndigheder.
Det bemærkes, at SKAT i de fleste tilfælde alene har oplysninger om hvilket år, der har været
indtjening som Uber-chauffør, men ikke hvilken periode i året. Der skal derfor en nærmere un-
dersøgelse til hos de relevante myndigheder for at konstatere, om der er ydelser, der er modta-
get med urette.
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm om. ministeren vil oversende den gennemgang af kontrolresultater fra skattemyndighederne, der ligger til grund for Skatteministeriets pressemeddelelse af 3. april 2018 om, at blot 3 ud af 1.195 Uber-chauffører, som SKAT har kontrolleret, har haft styr på indberetningen af deres indtægter, som de har tjent ved at køre Uber, til skatteministeren
1879198_0007.png
Den aldersmæssige fordeling af Uber-chauffører
Aldermæssig fordeling af chauffører
Total antal chauffører: 1.792
38%
35%
Procent
18%
9%
18-29
30-39
40-49
50+
Alder
Som det ses ovenfor har der været en klar overvægt af chauffører under 40 år. Fælles for alle
aldersgrupper er, at klart størstedelen af chaufførerne har været mænd.
Analyse af resultatet
Der kan peges på en række omstændigheder, der kan forklare, hvorfor kontrollerne har påvist
en så lav regelefterlevelse.
En mulig årsag til, at mange ikke har selvangivet indtægterne fra Uber-tjenesten korrekt, kunne
være, at Uber for indkomstårene 2014 og 2015, som kontrollen vedrører, var en ny aktør på det
danske marked, hvorfor der kan have hersket tvivl om, hvorvidt tjenesten skulle anses som
samkørsel eller taxakørsel og om – og i så fald hvordan – tjenesten skulle beskattes. Desuden
skal det tilføjes, at en del af chaufførerne var nye på arbejdsmarkedet og derfor heller ikke har
haft så stor erfaring med indberetning af indkomster til SKAT.
Herudover kan det tilføjes, at en stor del af Uber-chaufførerne har modtaget automatiske årsop-
gørelser, hvilket betyder, at de ikke tidligere selv har skulle indberette oplysninger til SKAT.
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm om. ministeren vil oversende den gennemgang af kontrolresultater fra skattemyndighederne, der ligger til grund for Skatteministeriets pressemeddelelse af 3. april 2018 om, at blot 3 ud af 1.195 Uber-chauffører, som SKAT har kontrolleret, har haft styr på indberetningen af deres indtægter, som de har tjent ved at køre Uber, til skatteministeren
Gældende regler
Indkomster fra kørsel indtjent via Ubers app er skattepligtig. Det forhold, at chaufførerne kører i
deres privatbiler, der ikke er indregistreret til taxakørsel, og at kørslen derfor er ulovlig efter taxi-
lovgivningen, ændrer ikke ved, at chaufførerne er skattepligtige af indkomsten. Selvom de får al
indkomst fra kørsel via Ubers app, anses Uber-chaufførerne ikke at være i et ansættelsesfor-
hold. Chaufførerne anses for at have drevet henholdsvis ikke-erhvervsmæssig eller erhvervs-
mæssig virksomhed.
Hvorvidt indkomsten anses for optjent ved erhvervsmæssig virksomhed eller ved ikke-erhvervs-
mæssig virksomhed vil altid bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Hvis Uber-kørs-
len opfylder kriterierne for erhvervsmæssig virksomhed, opgøres indkomsten efter de alminde-
lige regler for erhvervsmæssig virksomhed. Der skal således betales arbejdsmarkedsbidrag, og
der kan tages fradrag for udgifter ved Uber-kørslen. Fradraget kan foretages med enten de fak-
tiske udgifter eller Skatterådets satser for erhvervskørsel. Såfremt virksomheden giver under-
skud, kan dette fratrækkes.
Hvis Uber-kørslen ikke opfylder kriterierne for erhvervsmæssig virksomhed, anses chaufførerne
for at have drevet ikke-erhvervsmæssig virksomhed. Der skal således ikke betales arbejdsmar-
kedsbidrag, og der kan tages fradrag for udgifter ved Uber-kørslen med faktiske udgifter samt
for værdiforringelse på bilen. Såfremt virksomheden giver underskud, kan dette ikke fratrækkes.
Mange Uber-chauffører har ikke gemt dokumentation for de faktiske udgifter ved kørslen. SKAT
har derfor godkendt et skønsmæssigt fradrag for udgifterne.
Den enkelte chauffør har betalt 20 % i servicegebyr af de indkørte beløb til Ubers driftsselskab i
Holland. Chaufførerne skal derfor ikke medregne servicegebyret til deres indkomst. Beløbet er
betaling for en ydelse, som er momspligtig. Da Ubers driftsselskab ikke er registreret i Danmark,
påhviler det chaufførerne at betale moms af disse beløb. Momsen er godkendt fratrukket i ind-
komstopgørelsen.
6