Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1879241_0001.png
12. april 2018
J.nr. 2018 - 2283
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 321 af 16. marts 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at redegøre for provenueffekten af en fuldstændig harmonisering af afgifterne på erhvervslivets energiforbrug, så al energi belægges med EU’s minimumsafgift, til skatteministeren
1879241_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenueffekten af en fuldstændig harmonisering af afgif-
terne på erhvervslivets energiforbrug, så al energi belægges med EU’s minimumsafgift.
Svar
Energiafgifterne er differentieret mellem husholdninger
1
og momspligtige erhverv. Er-
hvervenes energiforbrug til rumvarme
2
kan sammenlignes med husholdningernes energi-
forbrug. Der er ens energiafgift for husholdninger og erhverv for energi anvendt til rum-
varme. For virksomhedernes procesforbrug gælder væsentligt lavere afgifter.
For rumvarme udgør energiafgiften i dag 55,5 kr./GJ for fossile brændsler og 113 kr./GJ
for el. For proces udgør energiafgiften 4,5 kr./GJ for fossile brændsler og 1,1 kr./GJ for
el,
jf. tabel 1.
Erhvervenes energiafgifter på proces svarer til niveauet for EU’s minimums-
afgifter.
Tabel 1. Generelle energiafgifter for husholdninger og momspligtige erhverv, 2018
Fossile brændsler
Kr./GJ
Husholdninger
Momspligtige erhverv
Rumvarme
Rumvarme
Proces
55,5
55,5
4,5
El
Kr./GJ (øre/kWh)
113 (40,7)
1
113 (40,7)
1
1,1 (0,4)
1) Med aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer og efterfølgende aftale om fremrykning, er det aftalt, at elvarmeafgiften
nedsættes med 15 øre pr. kWh fra og med den 1. maj 2018. Fra 1. januar 2020 nedsættes elvarmeafgiften med 20 øre pr.
kWh, og fra og med den 1. januar 2021 og frem nedsættes elvarmeafgiften med 10 øre pr. kWh.
En nedsættelse af de momsregistrerede erhvervs afgifter for rumvarme ned til niveauet
for proces vil i 2019 medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 1,2 mia. kr. og ca. 0,9
mia. kr. efter adfærd,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenuvirkning af nedsættelse af energiafgifter for erhvervs rumvarme til satser for proces
Mio. kr.,
2018-niveau
Umiddelbart
Efter adfærd
Heraf brændsler
Efter adfærd
Heraf el
Efter adfærd
-140
-125
-200
-230
-230
-235
-235
-145
-785
-715
-670
-650
-625
-605
-585
-315
2019
-1.210
-925
2020
-1.105
-835
2021
-1.125
-870
2022
-1.110
-880
2023
-1.090
-860
2024
-1.065
-840
2025
-1.040
-820
Varigt
-575
-460
1
2
Husholdninger dækker ikke-momspligtige virksomheder, herunder primært den finansielle sektor og den offentlige sektor.
Rumvarme dækker både egentlig rumvarme, men også andet varmeforbrug, fx varmt brugsvand og komfortkøling.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om at redegøre for provenueffekten af en fuldstændig harmonisering af afgifterne på erhvervslivets energiforbrug, så al energi belægges med EU’s minimumsafgift, til skatteministeren
1879241_0003.png
Provenuvirkningen vedr. el forventes at vokse frem mod 2025, hvilket skyldes et øget for-
ventet elvarmeforbrug som følge af afskaffelse af PSO-afgiften. Grundlaget for afgifterne
forventes at vokse langsommere end væksten i BNP, hvilket medfører en faldende prove-
nuvirkning over tid. Det varige mindreprovenu efter adfærd skønnes med usikkerhed at
udgøre ca. 0,5 mia. kr.
I tabel 2 er provenuvirkningen fordelt på fossile brændsler og på el. Fossile brændsler ud-
gør størstedelen af provenuvirkningen. For fossile brændsler udgør mindreprovenuet
knap 800 mio. kr. efter adfærd i 2019, mens mindreprovenuet for el udgør knap 150 mio.
kr. efter adfærd.
Side 3 af 3