Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1876959_0001.png
9. april 2018
J.nr. 2018 - 2159
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 317 af 16. marts 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om, hvad det vil koste at ophæve bilag 1 til elafgiftsloven, til skatteministeren
1876959_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad det vil koste at ophæve bilag 1 i elafgiftsloven.
Svar
Momsregistrerede virksomheder kan som hovedregel få godtgjort afgiften på el anvendt
til proces. Afgiften på el anvendt til proces udgør efter godtgørelse 0,4 øre/kWh. Satsen
svarer til EU’s minimumssats og indekseres ikke.
Visse liberale erhverv er imidlertid ikke omfattet af godtgørelsen, jf. bilag 1 i elafgiftslo-
ven. Det drejer sig om advokater, arkitekter, bureauer, landinspektører, mæglere, reklame,
revisorer og rådgivende ingeniører. Disse erhverv betaler derfor den almindelige elafgift
af deres el anvendt til proces. Den almindelige elafgift udgør 91,4 øre/kWh i 2018, og den
er dermed betydeligt højere end processatsen på 0,4 øre/kWh.
En ophævelse af bilag 1 i elafgiftsloven, hvorefter de omfattede liberale erhverv sidestilles
med øvrige momsregistrerede erhverv, skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilba-
geløb og adfærd på 425 mio. kr. i 2019 og et varigt mindreprovenu på 200 mio. kr.,
jf. tabel
1.
Mindreprovenuets størrelse afhænger af satsen for den almindelige elafgift.
Tabel 1. Provenuvirkninger af en afskaffelse af bilag 1 i elafgiftsloven
Mio. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
2019
450
425
2020
425
400
2021
425
400
2022
425
400
2023
425
400
Varig
virkning
225
200
Anm.: Den varige virkning er lavere end provenuvirkningen i 2019-2023, fordi det er forudsat, at elforbruget vokser med
mindre end væksten i BNP.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 2