Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1878144_0001.png
11. april 2018
J.nr. 2018 - 2069
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 312 af 15. marts 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om ministeren er enig i konklusionerne i rapporten Loss of Revenues in Passenger Car Taxation due to Incorrect CO2-values in 11 EU-states udgivet af den grønne gruppe i EU den 10. marts 2018, til skatteministeren
1878144_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i konklusionerne i rapporten ”Loss of Revenues in Passenger Car
Taxation due to Incorrect CO2-values in 11 EU-states” udgivet af den grønne gruppe i
EU den 10. marts 2018 om, at bilindustriens konsekvente undervurdering af CO2-
udledning fra deres biler har kostet den danske stat indtægter i manglende afgifter i om-
egnen af 24 milliarder kr. i perioden 2010-2016? Såfremt ministeren er uenighed i rappor-
tens konklusioner, bedes ministeren redegøre for, hvilket provenutab han i så fald mener,
at den danske stat har lidt som følge af bilindustriens undervurdering af bilernes CO2-
udledninger.
Svar
Grundlæggende er jeg ikke enig i spørgsmålets præmis om, at danske bilister har betalt for
lidt i afgift af deres bil. Tværtimod mener jeg, at danske bilister beskattes for hårdt, og
derfor har vi siden 2015 sænket registreringsafgiften ad tre omgange. Således har vi gjort
det billigere for danskerne at vælge mere familievenlige- og trafiksikre biler.
De tre nedsættelser har betydet, at registreringsafgiften på en pæn mellemklassebil er
faldet med 40-60.000 kr., hvilket afspejler regeringens politik om, at det skal være billigere
at være dansker.
Det skal hertil bemærkes, at de danske bilafgifter – selv efter disse tre nedsættelser – er
højere end de samfundsøkonomiske omkostninger, der er forbundet med kørsel, kan
betinge. Det gælder fx trængsel, forurening, ulykker mv. Derfor vil yderligere nedsættelser
også være samfundsøkonomisk fornuftigt.
Side 2 af 2