Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1883573_0001.png
Notat
12. marts 2018
J.nr. 18-0389441
Erhverv
SKATs indsats i 2017 mod illegal indførsel og handel
med chokolade- og sukkervarer
Denne redegørelse beskriver SKATs kontrol i 2017 med afgiftspligtige chokolade- og
sukkervarer, som indføres og handles i Danmark uden afregning eller med forkert afreg-
ning af danske punktafgifter. Endvidere opsummeres SKATs forventede indsats i 2018.
Tallene for 2017 er trukket i SKATs systemer den 9. marts 2018. Da de sager, som dan-
ner grundlag for talmaterialet, løbende gennemgår justeringer, er tallene i denne redegø-
relse ikke i alle tilfælde direkte sammenlignelige med tal, som er anvendt i forbindelse
med besvarelse af andre henvendelser.
SKAT arbejder løbende på at forbedre kontrolmetoderne på indsatsområdet for at blive
bedre til at målrette kontrolindsatsen.
Denne redegørelse indeholder tal for antallet af kontroller, ansvarsvurderinger, straffesa-
ger og reguleringer for hele 2017. Notatet vedrører hele 2017 og er ikke begrænset til an-
det halvår 2017, da det på den måde er muligt at sammenligne notatet for 2017 med notat
om indsatsen på området for 2016 fra SAU alm. del – svar på spm. 477 af 28. juni 2017.
SKATs indsats i 2017
Antal gennemførte kontroller
Der blev i 2017 gennemført 793 kontroller. De fordeler sig på henholdsvis 29 pri-
vate/ikke-momsregistrerede, 197 registrerede detailhandlere, 268 uregistrerede detail-
handlere samt 299 grossister,
jf. tabel 1
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at redegøre for SKAT’s kontrolindsats med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer i andet halvår 2017 samt orientere om den forventede indsats i 2018, til skatteministeren
1883573_0002.png
Tabel 1. Antal kontroller i 2017 opdelt på handelsled og punktafgiftstype
Private og
uregistrerede
Chokolade- og
sukkerafgift
Dækningsafgift/
Chokolade- og
sukkervarer
Råstofafgift/
Nødder
Total
28
Detailhandlere -
registreret som
varemodtager
155
Detailhandlere -
ikke registreret som
varemodtager
227
Grossister/
Importører
185
I alt
595
-
16
7
54
77
1
29
26
197
34
268
60
299
121
793
Kilde: SKAT
Anm.: Af de 793 kontroller omfatter 644 kontroller målrettet indsats mod illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer. De
resterende 149 kontroller er gennemført med andet hovedformål.
I 2016 blev der til sammenligning gennemført 794 kontroller, fordelt på henholdsvis 36
private/ikke-momsregistrerede, 294 registrerede detailhandlere, 196 uregistrerede detail-
handlere samt 268 grossister.
I forhold til 2016 er der sket en stigning i antallet af kontroller hos detailhandlere, som
ikke er registreret som varemodtager. Det skyldes, at der i 2017 blev gennemført en nul-
punktsmåling, som tager udgangspunkt i denne virksomhedsgruppe (se næstsidste afsnit i
denne redegørelse).
SKAT oplever fortsat, at mange virksomheder efter modtagelse af første bøde enten op-
hører, flytter aktiviteterne over i et nyt selskab eller lader et familiemedlem drive virksom-
heden videre. Siden maj 2015 har SKAT haft en procedure, hvorefter virksomheder, som
har fået en skærpet ordensbøde, genbesøges tre uger efter bødesagens afgørelse.
Antal kontroller opdelt efter geografisk placering
De gennemførte kontroller er ikke ligeligt fordelt over hele landet, da kontrolerfaringer
fra 2016 og tidligere år har vist, at problemet med illegale chokolade- og sukkervarer ikke
er lige udbredt over hele landet.
Erfaringerne viser, at hovedparten af de uefterrettelige virksomheder er beliggende øst for
Storebælt. For at opnå den bedste udnyttelse af kontrolressourcerne er hovedparten af
kontrollerne i 2017 derfor gennemført i de mest risikobetonede områder.
Der er således i 2017 fx gennemført 501 kontroller af chokolade- og sukkervareafgift i
København og øvrige områder øst for Storebælt (334 i København og Nordsjælland og
167 i øvrige Sjælland samt Lolland og Falster) mod 292 kontroller vest for Storebælt (74 i
Nordjylland, 103 i Midtjylland og 115 i Sydjylland og Fyn), hvor SKATs erfaringer viser,
at omfanget af illegal handel med chokolade- og sukkervarer er mindre,
jf. tabel 2.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at redegøre for SKAT’s kontrolindsats med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer i andet halvår 2017 samt orientere om den forventede indsats i 2018, til skatteministeren
1883573_0003.png
Tabel 2. Antal kontroller i 2017 opdelt på geografisk placering
Chokolade- og
sukkervareafgift
København og Nordsjælland
Øvrige Sjælland samt Lolland og
Falster
Nordjylland
Midtjylland
Sydjylland & Fyn
Total
267
130
61
67
70
595
Dækningsafgift/
Chokolade- og
sukkervarer
29
10
2
15
21
77
Råstofafgift/
Nødder
38
27
11
21
24
121
I alt
334
167
74
103
115
793
Kilde: SKAT
Anm.: Af de 793 kontroller omfatter 644 kontroller målrettet indsats mod illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer. De
resterende 149 kontroller er gennemført med andet hovedformål.
Antal kontroller sendt til ansvarsvurdering
I nogle tilfælde er der tale om simple fejl, andre gange er der tale om grov uagtsomhed el-
ler bevidst skatteunddragelse. For at foretage denne vurdering kan SKAT sende en afslut-
tet kontrolsag til ansvarsvurdering.
På dette område er kontroller af chokolade- og sukkervareafgift den type kontroller, der
sendes flest af til ansvarsvurdering. Således blev 285 kontroller vedrørende chokolade- og
sukkervareafgiften sendt til ansvarsvurdering i 2017,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Antal kontroller der er oversendt til ansvarsvurdering i 2017
Chokolade- og
sukkervareafgift
Private og uregistrerede
Detailhandlere – registreret som va-
remodtager
Detailhandlere - ikke registreret
som varemodtager
Grossister/ Importører
Total
18
89
114
64
285
Dækningsafgift/
Chokolade- og
sukkervarer
-
5
2
9
16
Råstofafgift/
Nødder
1
11
16
15
43
I alt
19
105
132
88
344
Kilde: SKAT
Anm.: De i tabellen anførte 344 kontroller vedrører i alt 237 sager. Af disse sager vedrører 233 målrettet indsats mod illegal
indførsel af punktafgiftspligtige varer.
Anm.: Tallene omfatter kontroller hvor den endelige afslutning af kontrollen er sket i 2017. Tallene omfatter desuden kon-
troller, som er kontrolmæssigt afsluttet, men afventer udløb af klagefrist, før kontrollen kan sendes til ansvarsvurdering. Op-
gørelsen omfatter ligeledes kontroller i sager, der er påklaget, og i sager hvor politiet skal bistå med en politimæssig efter-
forskning
I 2016 blev der sendt 309 kontroller vedrørende chokolade- og sukkervareafgifter til an-
svarsvurdering.
Antal straffesager og samlet bødestørrelse
SKAT har i 2017 påbegyndt 147 straffesager, hvor afgiftskontrollen er påbegyndt og af-
sluttet i 2017. Seks sager er henlagt, og 141 var igangværende den 31. december 2017.
Af disse 147 sager udgør 127 såkaldte ”skærpede ordensbødesager”, og 20 sager vedrører
unddragelse af punktafgift.
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at redegøre for SKAT’s kontrolindsats med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer i andet halvår 2017 samt orientere om den forventede indsats i 2018, til skatteministeren
1883573_0004.png
Skærpede ordensbødesager omfatter sager, hvor formelle regler i chokoladeafgiftsloven er
overtrådt. Skærpede ordensbøder kan udstedes, uden at unddragelsen er opgjort.
Unddragelsessager er sager, hvor betingelserne er til stede for enten at udstede en bøde
beregnet på grundlag af unddragelsens størrelse eller idømme frihedsstraf og tillægsbøde
ved domstolene.
Af de 127 sager vedrørende skærpede ordensbøder er seks henlagt i 2017. De øvrige er
berostillet, indtil der er ført et antal prøvesager, hvor domstolene har taget stilling til det
skærpede bødeniveau, der er fastsat i forarbejderne til lov nr. 1554 af 13. december 2016
om ændring af chokoladeafgiftsloven. Rigsadvokaten skal på grundlag af disse domme
godkende bødeniveauet i de sager, der i fremtiden kan afsluttes ved at vedtage en ordens-
bøde udstedt af skatteforvaltningen.
Af de 127 sager vedrører 115 sager førstegangsforseelser, fem vedrører andengangsforse-
elser, seks vedrører tredjegangsforseelser og én vedrører fjerdegangsforseelse,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Oversigt over skærpede ordensbøder på chokoladeafgift 2017
Samlet antal
sager
Afsluttede
31.12.17
Igangvæ-
rende
31.12.17*
Total
Kilde: SKAT
*Nogle sager indeholder flere afgiftstyper, hvorfor summen af igangværende sager er mindre end optællingen af de enkelte
afgiftstyper.
Forseelsesgang
1.
2.
3.
4.
gang gang gang gang
6
-
-
-
Slik
5
Afgiftstype
Dæk-
ning
Råstof
1
-
Beløb
I alt
(kr.)
0
6
121
127
109
115
5
5
6
6
1
1
117
122
2
3
23
23
0
De 20 sager om unddragelse af chokoladeafgift var alle igangværende den 31. december
2017,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Unddragelse af chokoladeafgift 2017
Sagsstatus
Afsluttede
31.12.17
Igangværende
31.12.17
Total
Kilde: SKAT
Samlet antal sager
Råstof
-
-
Afgiftstype
Dækning
-
Slik
-
20
20
2
2
1
1
17
17
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at redegøre for SKAT’s kontrolindsats med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer i andet halvår 2017 samt orientere om den forventede indsats i 2018, til skatteministeren
1883573_0005.png
De opgjorte tal angiver kun sammenhængen mellem kontroller og ansvarsvurderinger,
der påbegyndes og afsluttes i samme indkomstår. Tallene viser derfor ikke det samlede
antal afsluttede straffesager på området.
Det skyldes, at straffesagen først starter efter kontrolsagens afslutning. De forhold, der i
et givet år konstateres i forbindelse med SKATs kontrol, vil først senere føre til fastsæt-
telse af en sanktion. Tidspunkterne for kontrollens afslutning og den senere strafferetlige
vurdering er derfor forskudt. Det vil særligt være tilfældet i de sager, der skal overgives til
politi- og anklagemyndigheden med henblik på, at straffesagerne indbringes for domsto-
lene. Som oplyst ovenfor er igangværende ordensbødesager, hvor afgiftskontrollen er på-
begyndt og afsluttet i perioden mellem den 1. januar 2017 og den 31. december 2017,
endvidere berostillet, indtil der er gennemført prøvesager ved domstolene.
SKAT har i alt afsluttet 135 straffesager inden for området i 2017. Heraf er 91 sager skær-
pede ordensbødesager, og 44 vedrører unddragelse af punktafgift. SKAT har i 2017 ud-
stedt skærpede ordensbøder for et samlet bødebeløb på 437.500 kr. Unddragelsesbøder
udgør i alt 503.500 kr.
Reguleringsbeløb og nettoprovenu
Når SKAT gennemfører kontroller, kan det resultere i reguleringer af afgiftsgrundlaget.
Det kan i visse tilfælde medføre øget skattebetaling (merprovenu). Der er i 2017 sket en
beløbsmæssig regulering på ca. 63,5 mio. kr., mens der har været et nettoprovenu på ca.
59,3 mio. kr.,
jf. tabel 6.
Reguleringsbeløb er udtryk for de korrektioner, SKAT foretager.
Reguleringsbeløbet er opgjort som summen af efterbetalinger tillagt tilbagebetalinger.
Nettoprovenu er udtryk for forskellen mellem efterbetalinger og tilbagebetalinger.
Tabel 6. Reguleringsbeløb og nettoprovenu (kr.) i 2017 opdelt på handelsled og punktafgiftstype
Reguleringsbeløb i kr.
Dækningsafgift/
Chokolade- og
sukkervarer
Nettoprovenu i kr.
Dækningsafgift/
Chokolade- og
sukkervarer
Chokolade- og
sukkervareafgift
Råstofafgift/
Nødder
I alt
Chokolade- og
sukkervareafgift
Råstofafgift/
Nødder
I alt
Private og ure-
gistrerede
Detailhand-
lere, registre-
ret som vare-
modtager
Detailhandlere
ikke registreret
som varemod-
tager
Grossister/ Im-
portører
Total
Kilde: SKAT
1.822.910
-
1.775
1.824.685
1.822.910
-
1.775
1.824.685
17.297.175
12.958.984
3.175.771
33.431.930
16.260.057
12.958.984
3.159.815
32.378.856
6.272.861
2.591
60.054
6.335.506
6.267.409
2.591
55.644
6.325.644
16.918.135
42.311.081
2.659.429
15.621.004
2.331.849
5.569.449
21.909.413
63.501.534
15.917.573
40.267.949
1.395.481
14.357.056
1.473.791
4.691.025
18.786.845
59.316.030
Anm.: Af det samlede reguleringsbeløb på 63.501.534 kr. vedrører 28.196.223 kr. målrettet indsats mod illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer. Af
det samlede nettoprovenu på 59.316.030 kr. vedrører 27.000.637 kr. målrettet indsats mod illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at redegøre for SKAT’s kontrolindsats med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer i andet halvår 2017 samt orientere om den forventede indsats i 2018, til skatteministeren
1883573_0006.png
I 2016 blev der foretaget beløbsmæssige reguleringer på 92,2 mio. kr., mens der er opgjort
et nettoprovenu på 67,7 mio. kr.
Faldet i reguleringsbeløb og nettoprovenu for 2017 sammenlignet med tallene for 2016
kan forklares med enkelte store sager med regulering af flere millioner kroner i 2016.
SKAT vurderer ikke, at der generelt er sket en stigning i efterretteligheden på området.
Det hører med til billedet, at der i 2017 blev gennemført en nulpunktsmåling (se næstsid-
ste afsnit i denne redegørelse) rettet mod nyregistrerede detailvirksomheder, der ikke er
registreret som varemodtager. Denne type kontroller medfører erfaringsvis meget små re-
guleringer. Der blev ikke gennemført nulpunktsmåling i 2016.
SKAT gennemførte i juni 2017 en større kontrolaktion i samarbejde med Fødevarestyre-
lens rejsehold. Sagerne fra denne aktion er stadig under behandling og indgår derfor ikke i
opgørelsen.
SKATs kontroller viser fortsat, at der er store reguleringer ved kontroller hos grossi-
ster/importører. Resultater for 2017 viser dog, at der i gruppen af detailhandlere, der er
registreret som varemodtagere, sker de største reguleringer.
SKAT fastholder derfor det øgede fokus på grossister og registrerede varemodtager i
2018.
Det er dog nødvendigt fortsat at have fokus på detailhandlere, der ikke er registrerede
som varemodtagere, da disse er aftagere af grossisternes varer. Herved understøttes det,
at der er en opdagelsesrisiko inden for detailhandlere, hvilket mindsker incitamentet til at
tage illegale varer ind.
Det bemærkes, at formålet med kontrollerne er at mindske skattegabet. Derfor er højere
reguleringsbeløb ikke det eneste succeskriterium.
Reguleringsbeløb og nettoprovenu opdelt efter geografisk placering
SKAT har i 2017 regulereret for ca. 24 mio. kr. øst for Storebælt mod ca. 40 mio. kr. vest
for Storebælt,
jf. tabel 7.
Størstedelen af reguleringerne er foretaget vest for Storebælt, hvil-
ket skyldes én stor sag på over 20 mio. kr., der er gennemført med andet hovedformål
end kontrol af illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer.
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at redegøre for SKAT’s kontrolindsats med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer i andet halvår 2017 samt orientere om den forventede indsats i 2018, til skatteministeren
1883573_0007.png
Tabel 7. Reguleringsbeløb og nettoprovenu (kr.) i 2017 opdelt på geografisk placering
Chokolade- og
sukkervareafgift
København og
Nordsjælland
Øvrige Sjælland
samt Lolland og
Falster
Nordjylland
Midtjylland
Sydjylland & Fyn
Total
Kilde: SKAT
Anm.: Af det samlede reguleringsbeløb på 63.501.534 kr. vedrører 28.196.223 kr. målrettet indsats mod illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer. Af det samlede nettoprovenu på
59.316.030 kr. vedrører 27.000.637 kr. målrettet indsats mod illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer.
Reguleringsbeløb i kr.
Dækningsafgift/
Råstofafgift/
Chokolade- og
Nødder
sukkervarer
462.579
1.525.596
I alt
Chokolade- og
sukkervareafgift
Nettoprovenu i kr.
Dækningsafgift/
Råstofafgift/
Chokolade- og
Nødder
sukkervarer
-372.537
1.512.074
I alt
19.402.371
21.390.546
18.693.685
19.833.222
2.145.435
77.282
254.520
2.477.237
1.827.221
-38.526
114.568
1.903.263
4.957.194
1.207.416
14.598.665
42.311.081
156.512
838.076
14.086.555
15.621.004
169.143
231.932
3.388.258
5.569.449
5.282.849
2.277.424
32.073.478
63.501.534
4.957.192
435.288
14.354.563
40.267.949
-156.512
838.076
14.086.555
14.357.056
169.143
-138.062
3.033.302
4.691.025
4.969.823
1.135.302
31.474.420
59.316.030
I 2016 blev der reguleret for ca. 63,3 mio. kr. øst for Storebælt og 28,9 mio. kr. vest for
Storebælt.
Nulpunktsmålinger
En nulpunktsmåling er en måling af, hvordan forholdet ser ud, inden SKAT igangsætter
indsatsen. Målingen bruges bl.a. til at undersøge efterretteligheden inden for et givet om-
råde med henblik på at målrette indsatsen. Målingen anvendes således som et sammenlig-
ningsgrundlag ved efterfølgende målinger i samme segment.
SKAT gennemførte i 2014 og 2015 nulpunktsmålinger for at måle nye virksomheders ef-
terretlighed. Nulpunktsmålingerne blev gennemført ved at kontrollere, om der i 100 til-
fældigt udvalgte nyregistrerede detailforretninger fandtes punktafgiftspligtige varer, der
ikke var betalt afgift af.
I 2015 blev der foretaget regulering eller udstedt påbud i forbindelse med ca. 42 pct. af de
gennemførte kontroller. Tallet for 2014 lå på ca. 36 pct.
Tallene peger på, at kontrolindsatsen trods stigning i både antal kontroller og størrelsen af
reguleringsbeløbene ikke har haft den ønskede effekt på antallet af detailforretninger, som
sælger punktafgiftspligtige varer, uden at der er betalt korrekt afgift.
Nulpunktsmålingen gennemføres i forhold til samtlige punktafgiftspligtige varer, som fin-
des i de kontrollerede virksomheder og ikke kun i forhold til varer omfattet af chokolade-
afgiftsloven.
Der blev ikke gennemført en nulpunktsmåling i 2016. SKAT gennemførte nulpunktsmå-
ling igen i 2017, hvor resultatet viste, at der er foretaget reguleringer eller udstedt påbud i
knap 54 pct. af de gennemførte kontroller.
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at redegøre for SKAT’s kontrolindsats med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer i andet halvår 2017 samt orientere om den forventede indsats i 2018, til skatteministeren
1883573_0008.png
I forbindelse med kontrol i de nyregistrerede virksomheder oplever SKAT i stigende
grad, at de møder allerede kendte personer. Der er juridisk set tale om nye virksomheder,
men det er de samme personer, som fortsat driver virksomhederne. Ejerskabet er blot
flyttet til et andet familiemedlem eller over i selskabsform (fx IVS eller ApS). Der er såle-
des reelt set ikke tale om nye aktører på området.
SKAT vil derfor ikke foretage en nulpunktsmåling i nyregistrerede virksomheder i 2018.
SKAT vil derimod, som følge af de resultater og tendenser, der viste sig ved nulpunkts-
målingen i 2017, udvikle en metode til at kontrollere virksomheder, der efter en kontrol
bliver afmeldt og efterfølgende bliver oprettet på samme adresse med nyt CVR-nr.
Opsummering af SKATs forventede indsats i 2018
SKAT vil også i 2018 have en kontrolindsats mod illegal indførsel og handel med choko-
lade- og sukkervarer. Som nævnt ovenfor arbejder SKAT løbende på at forbedre kontrol-
metoderne på indsatsområdet for at blive bedre til at målrette kontrollerne. Dette arbejde
gælder også området for indsats mod illegal indførsel og handel med chokolade- og suk-
kervarer.
Som nævnt under
Reguleringsbeløb og nettoprovenu
fastholder SKAT det øgede fokus på gros-
sister og registrerede varemodtagere i 2018. Dog vil der også fortsat være fokus på detail-
handlere, som ikke er registrerede som varemodtagere, for at understøtte, at der er en op-
dagelsesrisiko inden for detailhandlere, og for at mindske incitamentet til at tage illegale
varer ind.
Endelig vil SKAT, som nævnt under
Nulpunktsmålinger,
ikke foretage nulpunktsmålinger i
nyregistrerede virksomheder. SKAT vil derimod udvikle en metode til at kontrollere virk-
somheder, der efter en kontrol bliver afmeldt og efterfølgende bliver oprettet på samme
adresse med nyt CVR-nr.
Side 8 af 8