Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1874150_0001.png
28. marts 2018
J.nr. 2018 - 1843
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 276 af 28. februar 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om, hvad provenutabet vil blive for staten i 2019 og budgetoverslagsårene, hvis beskatningen af fri bil ændres, til skatteministeren
1874150_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad provenutabet vil blive for staten i 2019 og budgetoverslagså-
rene, hvis beskatningen af fri bil ændres, således at andelen af bilens værdi, der beskattes,
gradueres efter bilens CO2-udledning pr. km efter samme model som i Holland, så der
betales skat af 10 pct. af bilens værdi, hvis bilen udleder 0 g CO2/km., og 15 pct. af bilens
værdi, hvis den udleder 1-50 g CO2/km., mens beskatningen af øvrige biler – dvs. biler,
som udleder over 50 g CO2/km – fortsætter uændret? Ministeren bedes samtidig oplyse,
hvor meget beskatningen af øvrige biler – dvs. biler, som udleder over 50 g CO2/km –
skal hæves, hvis førnævnte model skal være udgiftsneutralt for staten.
Svar
Reglerne for fri bil er indrettet med henblik på at beskatte arbejdsvederlag nogenlunde
ens, uanset om vederlaget udbetales kontant eller gives i form af rådighed over bil til pri-
vat brug. De i forslaget anførte ændringer kan tilskynde til aflønning i form af fri bil frem-
for kontantløn.
Ud fra en samfundsøkonomisk synsvinkel bør afgifter, der har til formål at reducere de
afledte negative virkninger forbundet med bilkørsel – luftforurening, støj, trængsel og
ulykker – ensrettes og ikke differentieres efter, om bilen er købt af brugeren selv eller stil-
les til rådighed af en arbejdsgiver.
Efter gældende regler fastsættes den skattemæssige værdi af rådigheden over fri bil skema-
tisk. Den skattemæssige værdi fastsættes som udgangspunkt til nyvognsprisen eller købs-
prisen, hvis bilen er købt brugt. Hvis bilen er mere end tre år gammel nedsættes værdien
til 75 pct. af nyvognsprisen, dog mindst 160.000 kr.
Medarbejderen beskattes med 25 pct. af bilens værdi op til 300.000 kr. og 20 pct. af bilens
værdi for den del af værdien, der ligger over 300.000 kr. Derudover betales et miljøtillæg
svarende til den årlige ejerafgift/vægtafgift plus 50 pct.
Der er i beregningerne af de provenumæssige konsekvenser af de anførte ændringer lagt
til grund, at elbiler har en CO
2
-udledning på 0 g/km, og at plug-in hybridbiler har en
CO
2
-udledning på 1-50 g/km.
Det skønnes med væsentlig usikkerhed, at ca. 600-700 personer i 2019 vil aflønnes med
fri eldreven bil (herunder plug-in hybridbiler) med en samlet skattemæssig værdi på ca.
110 mio. kr. På den baggrund vil de anførte ændringer medføre et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 30 mio. kr. i 2019 (2018-niveau),
jf. tabel 1.
Det årlige umiddelbare mindre-
provenu forventes at stige over tid. Dette skyldes, at antallet af eldrevne biler i firmabil-
parken skønnes at stige i takt med den generelle udbredelse af eldrevne biler, og at biler-
nes værdi stiger, da registreringsafgiften for eldrevne biler stiger frem mod 2022.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om, hvad provenutabet vil blive for staten i 2019 og budgetoverslagsårene, hvis beskatningen af fri bil ændres, til skatteministeren
1874150_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved skattenedsættelse for fri eldreven bil
Mio. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
2019
30
25
2020
35
25
2021
45
35
2022
65
50
Anm.: Der er anvendt en summarisk tilbageløbsprocent på ca. 24,5 pct. Skønnene er forbundet med væsentlig usikkerhed.
Kilde: Skatteministeriet.
En eventuel finansiering af skattenedsættelsen for eldrevne firmabiler, der er baseret på
en øget beskatning af traditionelle firmabiler, kan foretages på flere måder. Fx skønnes en
forhøjelse af satsen for beskatning af bilens værdi op til 300.000 kr. med 1/2 pct.-point
(dvs. fra 25 pct. til 25,5 pct.) at medføre et umiddelbart merprovenu i størrelsesordenen
45 mio. kr. årligt i perioden. Alternativt skønnes en forhøjelse af satsen for beskatning af
den del af bilens værdi, der ligger over 300.000 kr., med et pct.-point (dvs. fra 20 pct. til
21 pct.) at medføre et umiddelbart merprovenu i størrelsesordenen 55 mio. kr. årligt i pe-
rioden.
Der er i ovenstående ikke indregnet adfærdsmæssige effekter af de anførte ændringer.
Ændret adfærd vil medføre afledte provenuvirkninger fra fx registrerings- og brændstof-
afgifter og ændret arbejdsudbud. De samlede adfærds- og arbejdsudbudseffekter vil af-
hænge af, i hvilken sammenhæng ændringen sker, herunder hvordan den konkrete finan-
siering tilvejebringes. Såfremt finansiering tilvejebringes inden for reglerne om beskatning
af fri bil vurderes arbejdsudbudseffekterne dog i et vist omfang at modsvare hinanden.
Side 3 af 3