Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1873186_0001.png
23. marts 2018
J.nr. 2018 - 1501
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 270 af 23. februar 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Eva Kjer Hansen (V).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 270: MFU spm. om, hvad det ville koste at forlænge ordningen med et forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner til 2025, så tilgangen til ordningen først udløber den 31. december 2025, mens man samtidig udvider kommunekredsen til at omfatte de såkaldte LAG-kommuner, til skatteministeren
1873186_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre, hvad det ville koste i henholdsvis umiddelbar virkning, efter til-
bageløb og adfærd samt varig virkning at forlænge ordningen med et forhøjet befor-
dringsfradrag i yderkommuner til 2025, så tilgangen til ordningen først udløber den 31.
december 2025, mens man samtidig udvider kommunekredsen til at omfatte de såkaldte
LAG-kommuner, jf. definitionen anvendt i landdistriktsprogrammet for 2014-2020? Mi-
nisteren bedes opgøre det for hvert af årene i perioden 2019-2025
Svar
Det forhøjede befordringsfradrag indebærer, at pendlere, der bor i en af de udpegede
yderkommuner og pendler mere end 120 km dagligt, får beregnet befordringsfradraget
med den fulde sats for kørsel over 120 km dagligt (1,94 kr./km i 2018). For pendlere i an-
dre kommuner beregnes befordringsfradraget for kørsel ud over 120 km dagligt med halv
sats (0,97 kr./km i 2018). Ordningen er midlertidig, og der kan ikke komme nye pendlere
ind under ordningen efter udgangen af 2018. Pendlere, der omfattes af ordningen, kan
anvende det forhøjede befordringsfradrag i 7 år fra det tidspunkt før udgangen af ind-
komståret 2018, hvor pendlerne første gang bliver omfattet af ordningen (7-års reglen).
Efter gældende regler omfatter reglerne langdistancependlere i 25 specifikt udpegede yder-
kommuner. De nuværende yderkommuner fremgår af
boks 1.
Boks 1. Kommuner med forhøjet befordringsfradrag for langdistancependlere
De nuværende yderkommuner, der er omfattet af ordningen, er Bornholm, Brønderslev, Fre-
derikshavn, Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø,
Norddjurs, Samsø, Svendborg, Tønder, Vesthimmerland, Ærø, Jammerbugt, Odsherred,
Skive, Slagelse, Struer, Sønderborg, Thisted, Vordingborg og Aabenraa.
I tilknytning til Det Danske Landdistriktsprogram 2014-2020 er der på grundlag af særskilte
objektive kriterier udpeget 56 kommuner plus småøerne, der karakteriseres som landkom-
muner (LAG-kommuner) i Danmark,
jf. boks 2.
Boks 2. Landkommuner i Landdistriktsprogrammet 2014-2020
LAG-kommuner: Assens, Billund, Bornholm, Brønderslev, Fanø, Favrskov, Faxe, Frederiks-
havn, Faaborg-Midtfyn, Gribskov, Guldborgsund, Haderslev, Halsnæs, Hedensted, Hjørring,
Holbæk, Holstebro, Ikast-Brande, Jammerbugt, Kalundborg, Kerteminde, Langeland, Lejre,
Lemvig, Lolland, Læsø, Mariagerfjord, Middelfart, Morsø, Norddjurs, Nordfyns, Nyborg, Næst-
ved, Odder, Odsherred, Randers, Rebild, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Skive, Slagelse, Sorø,
Stevns, Struer, Svendborg, Syddjurs, Sønderborg, Thisted, Tønder, Varde, Vejen, Vesthim-
merland, Viborg, Vordingborg, Ærø og Aabenraa.
En videreførelse af ordningen, hvor kommunekredsen udvides til at omfatte alle 56
LAG-kommuner, skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 255 mio. kr. i
2025,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd udgør mindreprovenuet ca. 175 mio. kr. i 2025.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 270: MFU spm. om, hvad det ville koste at forlænge ordningen med et forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner til 2025, så tilgangen til ordningen først udløber den 31. december 2025, mens man samtidig udvider kommunekredsen til at omfatte de såkaldte LAG-kommuner, til skatteministeren
1873186_0003.png
Som følge af den gradvise udfasning af det forhøjede befordringsfradrag efter gældende
regler (7-års reglen) skønnes provenuvirkningen at være stigende frem mod 2025.
Tabel 1. Provenuvirkning ved videreførelse af forhøjet befordringsfradrag med udvidet kommune-
kreds til 2025
Mio. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 Varig
190
145
130
200
150
135
205
155
140
220
165
150
235
175
160
245
185
165
255
195
175
30
25
20
Anm.: Der er forudsat en automatisk tilbageløbsprocent på moms og afgifter på 24,5 pct. og en selvfinansieringsgrad på 10
pct. Ved beregning af den varige virkning er der forudsat en aftagende provenueffekt i årene 2026 til og med 2032.
Kilde: Skatteministeriet.
I provenuberegningerne ovenfor er det forudsat, at alle pendlere, der allerede er omfattet
af ordningen, kan benytte det forhøjede befordringsfradrag frem til og med 2025. Nye
pendlere, der indtræder i ordningen i perioden frem til og med 2025 kan benytte ordnin-
gen 7 år efter indtræden.
Det bemærkes, at det tidligere er skønnet (jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 701 af 10.
juli 2014), at det forhøjede befordringsfradrag vil indebære et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 205 mio. kr. årligt (2014-niveau), hvis kommunekredsen udvides til at omfatte alle
56 LAG-kommuner. Dette skøn er opjusteret, jf. ovenfor, hvilket primært kan henføres
til forskelle i niveauår, og at ovenstående beregninger er foretaget på et nyere datamateri-
ale.
Side 3 af 3