Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1913233_0001.png
20. juni 2018
J.nr. 2018-1608
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 265 af 22. februar 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad det vil betyde for LO’erens rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015, til skatteministeren
1913233_0002.png
Spørgsmål
Hvor meget skal skatten hæves, hvis alle skatte- og afgiftslettelser siden regeringsskiftet i
2015 rulles tilbage?
Svar
Det står centralt for regeringen, at det skal være blive billigere at være dansker og billigere
at drive virksomhed. Derfor har den førte skattepolitik siden regeringsskiftet i 2015 haft
fokus på at indgå politiske aftaler, der sikrer lavere skatter og afgifter.
Siden regeringsskiftet i juni 2015 skønnes skattepolitikken at have medført, at skatter og
afgifter er lempet (netto) med godt 1,2 mia. kr. i 2015 stigende til ca. 15,7 mia. kr. i 2025
efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Den varige virkning skønnes at udgøre ca. 12,7 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd.
Skatte- og afgiftslempelserne blev i årene 2015 og 2016 primært gennemført som led i fi-
nanslovsaftalerne for 2016 og 2017
og Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften, jf. bilag 1 og 2.
I
2017 blev der ud over finansloven for 2018 også indgået en række særskilte aftaler, der
medfører markante skatte- og afgiftslempelser frem mod 2025,
jf. bilag 3.
I 2018 er der
blandt andet indgået
Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen
og
Aftale om lavere
skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger, jf. bilag 4.
Det er især
Aftale om afskaffelsen af PSO-afgiften
fra 2016,
Forlig om Tryghed om boligbeskatnin-
gen, Aftale om Erhvervs- og iværksætterinitiativer
fra 2017 og
Aftale om lavere skat på arbejdsind-
komst og større fradrag for pensionsindbetalinger
fra 2018, der bidrager til markante lempelser af
skatter og afgifter i 2025.
Finansiering i form af skatteforhøjelser er fratrukket i opgørelsen, mens finansiering, der
er tilvejebragt uden for skattesystemet,
ikke
er fratrukket i opgørelsen. Opgørelsen i
tabel 1
er opregning til 2018-niveau af tidligere skønnede provenuprofiler i forbindelse med ind-
gåede aftaler eller fremsatte lovforslag. Der er kun foretaget egentlige justeringer i de til-
fælde, hvor skattelempelsen ikke er blevet gennemført.
Side 2 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad det vil betyde for LO’erens rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015, til skatteministeren
1913233_0003.png
Tabel 1. Skatte- og afgiftslempelser siden juni 2015, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2018-niv eau)
Gennemført i 2015, herunder
FL16-aftale
(A)
- heraf BoligJobordning
- heraf bedre vilkår ved genera-
tionsskifte af erhvervsvirksom-
heder
- heraf nominel fastfrysning af
grundskylden for ejerboliger i
2016
- heraf sanering af erhvervs-
støtte (afskaffelse af to sær-
regler for fonde)
Gennemført i 2016, herunder
FL17-aftale
(B)
- heraf afskaffelse af PSO-afgif-
ten
- heraf nominel fastfrysning af
grundskylden for alle ejen-
domme i 2017
- heraf forhøjelse af bundskat-
ten og det skrå skatteloft (fi-
nansiering ifm. afskaffelse af
PSO)
Gennemført i 2017, herunder
FL18-aftale
(C)
- heraf ændring af kulbrinte-
skatten ifm. Nordsøaftalen
- heraf Forlig om Tryghed om
boligbeskatningen
- heraf omlægning af bilafgif-
terne ekskl. indførsel af vejaf-
gift (Aftale om Omlægning af
bilafgifterne)
- heraf skatte- og afgiftslempel-
ser i aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer
- heraf skatte- og afgiftslempel-
ser i aftale om Finansloven for
2018, bl.a. BoligJobordning og
fri telefon
-
heraf indførelse af vejafgift
(delvis finansiering til Aftale
om Omlægning af bilafgif-
terne)
Gennemført i 2018 (D)
- heraf Aftale om lavere skat på
arbejdsindkomst og større fra-
drag for pensionsindbetalinger
- heraf Aftale om fokusering af
DR og afskaffelse af medieli-
censen, inkl. finansiering
I alt A+B+C+D
Memopost: Umiddelbart min-
dreprov enu, netto
2015
1.240
1.195
2016
2.045
440
2017
2.115
425
2018
2.180
-
2019
2.215
-
2020
2.010
-
2022
1.965
-
2023
1.975
-
2025
1.940
-
VV
1.890
25
-
215
215
860
970
1.075
1.075
1.075
1.075
1.045
-
615
550
455
395
365
355
355
355
365
-
-
-
-215
50
-
-215
1.080
415
-215
730
830
-215
665
1.140
-215
1.275
1.760
-215
2.210
2.800
-215
2.210
2.800
-215
2.210
2.800
-215
2.335
2.695
-
-
610
535
490
490
500
500
500
505
-
-
-
-
-
-
-
-
-
605
255
-
-415
2.280
530
100
-675
4.035
835
700
-650
5.535
1.255
1.200
-725
7.765
785
4.000
-725
6.895
220
3.500
-725
6.205
195
2.900
-715
3.230
45
300
-
-
300
600
600
600
500
400
300
10
-
-
-
475
1.310
1.730
1.700
1.955
1.955
1.975
-
-
-
560
505
985
1.050
1.080
1.150
1.190
-
-
-
-
-
-
-
3.560
-
3.970
-300
5.165
-300
5.365
-300
5.305
-300
5.305
-300
5.260
-
-
-
3.670
3.915
5.050
4.920
4.905
4.980
4.945
-
1.240
1.905
-
2.095
3.530
-
3.800
6.665
-
8.750
13.685
55
10.880
16.485
115
13.990
21.040
445
17.305
25.855
400
16.385
24.740
325
15.660
23.425
315
12.710
18.995
Anm.:
’VV’ angiver varig virkning.
Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke svarer til delelementerne. Provenuvirk-
ningerne er opregnet fra hhv. 2015-, 2016- og 2017-niveau til 2018-niveau med udgangspunkt i nominelt BNP, jf. Økonomisk Redegørelse, december
2017. Siden juni 2015 er der blevet fremsat ca. 60 lovforslag på Skatteministeriets område. Af dem kan en række karakteriseres som hhv. skatte- og
afgiftslempelser eller tilsvarende stramninger. Forslag uden provenumæssige konsekvens er indgår ikke i opgørelsen. En række af de vedtagne lov-
forslag har delelementer i form af både stramninger og lempelser på skatte- og afgiftsområdet. I de tilfælde fremgår elementerne adskilt, med mindre
andet er angivet. Endvidere er indgåede aftaler inkluderet i opgørelsen, selvom lovforslag endnu ikke er fremsat og vedtaget af Folketinget. Det be-
mærkes, at rammeløft og merbevillinger til § 9 i forbindelse med et fx 'Nyt skattevæsen' ikke er indregnet i opgørelsen. Tilsvarende indgår lovinitiati-
ver, der indebærer et merprovenu som følge af administrative ændringer, ikke i opgørelsen. Uden for Skatteministeriets område er afskaffelsen af
PSO-afgiften indregnet som en skattelempelse, bl.a. fordi PSO-afgiften i nationalregnskabet er en skat. Finansiering i form af skatteforhøjelser er
fratrukket i opgørelsen, herunder forhøjelse af bundskatten i forbindelse med afskaffelse af PSO-afgiften og mindreregulering af personfradraget som
led i afskaffelsen af medielicensen. Finansiering, der ikke indebærer en skatte- eller afgiftsforhøjelse i henhold til nationalregnskabet, er ikke fratruk-
ket i opgørelsen, herunder reduktionen af den grønne check, der i nationalregnskabet er kategoriseret som en indkomstoverførsel. Ligeledes indgår
forhøjelse af inddrivelsesrenten og udfasningen af forskudsmomsordni ngen ikke i opgørelsen. Det skyldes, at der er tale om ændringer, som kun
påvirker statens renteindtægter/renteudgifter, og dermed påvirker merindtægterne ikke skatteindtægterne i nationalregnskabet. Der henvises i øvrigt
til anmærkningerne ifm. bilag 1-4 nedenfor, herunder fsva. virkningen af Aftalen om fokusering af DR og afskaffelse af medielicenen.
Kilde: Skatteminsteriet.
Side 3 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad det vil betyde for LO’erens rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015, til skatteministeren
1913233_0004.png
Finansieringsbehov hvis skattelempelser skulle rulles tilbage
I 2025 skønnes regeringens skattepolitik fra juni 2015 og frem som nævnt at medføre
skattelempelser (netto) for ca. 15,7 mia. kr. i 2025 efter tilbageløb og adfærd.
Påvirkningen af husholdningernes disponible indkomster
Den førte skattepolitik omfatter en lang række tiltag, der enten direkte eller indirekte (via
lavere priser/højere lønninger) påvirker husholdningernes disponible indkomster. Samti-
dig er der gennemført en række tiltag, som er målrettet udvalgte grupper (fx
bedre vilkår for
generationsskifte, øget pendlerfradrag over Storebælt, Boligjobordning, ophævelse af beskatning af fri tele-
fon og nedsættelse af registreringsafgift for autocampere),
hvor en familietypeberegning vil kræve, at
der foretages ekstraordinært mange konkrete antagelse om familietypens forbrugsmønstre
og opsparingssammensætning.
Derfor vil en familietypeberegning i højere grad afhænge af de valgte antagelser end af de
modelantagelser, der karakteriserer en typisk LO-familie (i familietypemodellen). Eksem-
pelvis vil fremgangen i den disponible indkomst for den konkrete familietype afhænge af
det forudsatte forbrug af de håndværksydelser, der er omfattet af BoligJobordningen. Li-
geledes vil fremgangen i den disponible indkomst afhænge af, om familietypen forudsæt-
tes at have eller købe aktier, således den kan få glæde af den nye aktiesparekonto, og om
familietypen har købt en ny bil og dermed kan få glæde af den lavere bilbeskatning.
Det kan imidlertid oplyses, at skattelempelserne siden regeringsskiftet i juni 2015 svarer til
en skattelempelse på ca. 4.050 kr. for en gennemsnitlig person med bopæl i Danmark.
Side 4 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad det vil betyde for LO’erens rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015, til skatteministeren
1913233_0005.png
Bilag 1: Skatte- og afgiftslettel ser aftalt i 2015, herunder FL16-aftalen
I 2015 blev der aftalt skatte- og afgiftslempelser for ca. 1,2 mia. kr. i 2015 stigende til ca.
1,9 mia. i 2025 (efter tilbageløb og adfærd, netto). Den varige virkning er ligeledes ca. 1,9
mia. kr.
jf. tabel A.
Tabel A. Skatte- og afgiftslettelser af talt i 2015, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr.
(2018-niveau)
BoligJobordning
1
Nedsættelse af NOx-af gif t til
5 kr. pr. kg, pr. 1. juli 2016.
Annullering af reklameaf gif t
Af sat ramme til erhv erv sbe-
skatningsref orm
2
-heraf afsat i Vækstpakke
2014
2
Af sat ramme til skattemæssig
succession til erhv erv sdri-
v ende f onde
2
-heraf afsat i Vækstplan DK
2
Forøgelse af rammen til skat-
temæssig succession til er-
hv erv sdriv ende f onde
2
Nedsættelse af bo- og gav e-
af gif ten
Reduktion af registreringsaf -
gif tssatsen f ra 180 til 150 pct.
Nominel f astfrysning af
grundsky lden f or ejerboliger i
2016
3
Skattef rihed f or indiv iduelle
medarbejderaktier
Øget pendlerf radrag ov er
Storebælt
4
Udv idelse af tonnageskatte-
ordning med mobile bore-
rigge
Genbeskatning af underskud
Ændret def inition af dattersel-
skaber
Nedsættelse af udby tteskat-
ten
Skattestramninger:
Beskatning af af ståelsessum-
mer v ed tilbagesalg til det ud-
stedende inv esteringsinstitut
Nettoef f ekt af elbiler mv . ind-
f asning i grøn ejeraf gif t og re-
gistreringsaf gif t inkl. stram-
ninger f or konv entionelle kø-
retøjer
5
Sanering af erhv erv sstøtte
(af skaf felse af to særregler
f or f onde)
I alt
2015
1.195
-
-
-
-
2016
440
215
200
215
-215
2017
425
410
265
215
-215
2018
-
390
240
215
-215
2019
-
390
230
215
-215
2020
-
390
220
215
-215
2022
-
365
205
215
-215
2023
-
355
200
215
-215
2025
-
330
190
215
-215
VV
25
240
190
215
-215
-
-
325
-325
325
-325
325
-325
325
-325
325
-325
325
-325
325
-325
325
-325
325
-325
-
-
65
215
65
215
65
860
65
970
65
1.075
65
1.075
65
1.075
65
1.075
65
1.045
45
375
290
280
280
280
280
280
280
215
-
-
-
615
40
4
550
40
4
455
40
3
395
40
3
365
40
3
355
40
3
355
40
3
355
40
3
365
40
3
-
-
-
-
-
20
45
25
-
15
45
25
-
10
45
25
-
10
45
25
-
10
45
25
-
5
45
25
-
5
45
25
-
5
45
25
-
0
45
25
-
-
-15
-15
-15
-15
-15
-15
-15
-15
-
0
0
0
0
-270
-270
-240
-240
-135
-
1.240
-215
2.045
-215
2.115
-215
2.180
-215
2.215
-215
2.010
-215
1.965
-215
1.975
-215
1.940
-215
1.890
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke stemmer. Provenuvirkningerne er opregnet fra hhv. 2015-
niveau og 2016-niveau til 2018-niveau med afsæt i nominel BNP,
jf. Økonom
isk Redegørelse, decem
ber 2017.
1) Den frem til 2014 gældende BoligJobordning blev genindført alene for 2015. Derudover blev der fra 2016 til 2017 etableret en Ny Grøn Boli-
gJobordning. Endelig blev det som led i FL18-aftalen besluttet at gøre BoligJobordningen permanent,
jf. bilag 3.
2) Afsat finansieringsramme.
3) Provenuvirkningen ved fastfrysning af grundskylden på FL16- og FL17-aftalerne er fastholdt efter 2021. Det skyldes, at lempelsen bliver per-
manentgjort med boligforliget, hvor der gennemføres en omlægning med afsæt i provenuet fra boligbeskatningen i 2021.
Side 5 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad det vil betyde for LO’erens rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015, til skatteministeren
1913233_0006.png
4) Provenuprofilen er faldende, da satserne for fradraget ikke reguleres.
5) Den daværende V-regering indgik i oktober 2015 en aftale om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler. Lovforslaget der udmøntede aftalen var
provenuneutralt efter tilbageløb og adfærd frem til og med 2019, men efter 2019 og opgjort i varig virkning medførte lovforslaget et merprovenu.
I april 2017 blev aftalen justeret, hvilket på kort sigt medfører skattelempelser, mens den varige virkning skønnes omtrent uændret efter tilbage-
løb og adfærd.
Kilde: Skatteministeriet.
Det bemærkes, at forslaget om
udvidelse af tonnageskatteordningen med mobile borerigge
bortfaldt,
da forslaget ikke kunne godkendes af EU-Kommissionen. Som led i
Aftale om Erhvervs- og
iværksætterinitiativer, jf. bilag 3,
er det i stedet aftalt, at den uudmøntede ramme til udvidelse
af tonnageskatteordningen medfinansierer en
udvidelse af DIS-ordningen til søfolk på offshore
specialskibe.
Side 6 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad det vil betyde for LO’erens rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015, til skatteministeren
1913233_0007.png
Bilag 2: Skatte- og afgiftslettel ser aftalt i 2016, herunder FL17-aftalen
I 2016 blev der aftalt skatte- og afgiftslempelser for ca. 50 mio. kr. i 2016 stigende til ca.
2,2 mia. kr. i 2022 og frem mod 2025 (efter tilbageløb og adfærd, netto),
jf. tabel B.
Den
varige virkning skønnes at udgøre godt 2,3 mia. kr. De aftalte skattelempelser i 2016 dre-
jer sig primært om en afskaffelse af PSO-afgiften, der skønnes at lempe beskatningen af
erhverv og husholdninger med ca. 2,7 mia. kr. i varig efter tilbageløb og adfærd.
Tabel B. Skatte- og afgiftslettelser aftalt i 2016, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2018-niveau)
Af skaf felse af PSO-af giften
1
Fastf ry sning af grundsky ld for alle ejen-
domme i 2017
2
Reduktion af registreringsaf gif ten
3
Lempelse af elaf gif t på f orlystelser
Ændring af af gif tsgrundlaget f or tingly s-
ningsaf gif ten f or erhv ervsejendomme
mv .
Videref ørelse af ejendomsv urderingerne
med ét år og f remry kning af beskat-
ningsgrundlaget.
4
Ikke-almenny ttige uddelinger medreg-
nes med 80 pct. i den skattepligtige ind-
komst.
5
Skattestramninger/skattefinansiering
Ophæv else af f ondes adgang til f radrag
f or ikke-almenny ttige uddelinger.
5
Liberalisering af onlinebingo, heste- og
hundev æddemål og v æddemål
6
Øget sammenhæng i beskatningen af
v isse inv esteringer (f inansiering if m. af -
skaf f else af PSO)
Af sat ramme til lempelser til erhv erv sli-
v et (f inansiering if m. af skaffelse af
PSO)
7
Bundskatten f orhøjes og det skrå skatte-
lof t (f inansiering if m. af skaffelse af
PSO)
1
I alt
2016
-
-
50
-
2017
415
610
365
30
2018
830
535
235
30
2019
1.140
490
235
30
2020
1.760
490
235
30
2022
2.800
500
235
30
2023
2.800
500
235
30
2025
2.800
500
235
30
VV
2.695
505
205
20
-
-
-
-
5
3
3
3
3
-
30
-
-
-
-
-
-
-
20
80
80
80
80
80
80
80
80
-20
-
-80
-
-80
-
-80
-
-80
-
-80
-
-80
-
-80
-
-80
-
-
-145
-260
-330
-375
-405
-405
-405
-155
-
-225
-225
-225
-225
-225
-225
-225
-225
-
50
-
1.080
-415
730
-675
665
-650
1.275
-725
2.210
-725
2.210
-725
2.210
-715
2.335
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke stemmer. Provenuvirkningerne er opregnet fr a 2017-niveau til
2018-niveau med udgangspunkt i nominel BNP, jf. Økonomisk Redegørelse, december 2017.
1) Reduktionen af grøn check indgår ikke i opgørelsen, da grøn check er en indkomstoverførsel. Ligeledes indgår forhøjelsen af inddrivelsesren-
ten ikke i opgørelsen, da der er tale om en ændring, der påvirker statens renteindtægter, og dermed påvirker merindtægterne
ikke skatteind-
tægterne
i nationalregnskabet.
2) Provenuvirkningen ved fastfrysning af grundskylden på FL16- og FL17-aftalerne er fastholdt efter 2021. Det skyldes, at lempelsen i 2021
bliver permanentgjort med boligforliget, hvor der gennemføres en omlægning med afsæt i provenuet fra boligbeskatningen i 2021.
3) Den budgetterede provenuvirkning i 2017 er indregnet, da den kommer tættest på den faktiske lempelse i 2017. Det skyldes, at den er bereg-
net på baggrund af det skønnede antal solgte biler i 2017.
4) De provenumæssige konsekvenser er fra 2018 og frem indregnet i de provenumæssige konsekvenser ved Forlig om Tryghed om boligbe-
skatningen, jf. bilag 3. Det samme gælder for de provenumæssige virkninger af Forlig om et nyt ejendomsvurderingss ystem.
5) I forbindelse med ophævelse af fondes fradragsret tilbageføres merprovenuet fuldt ud opgjort efter tilbageløb og adfærd. Adfærdsvirknin-
gerne ved stramningen skønnes større end ved skattelempelsen. Derfor er nettovirkningen negativ opgjort i umiddelbar virkning.
6) Liberalisering af visse spil medfører øgede afgiftsindtægter, som følge af forventet flere spiludbydere på markedet, dvs. ikke afledt af en sats-
ændring.
7) Reserven blev anvendt til finansiering af afskaffelsen af PSO-afgiften. Derfor indgår de 225 mio. kr. som finansiering på skatteområdet.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 7 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad det vil betyde for LO’erens rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015, til skatteministeren
1913233_0008.png
Bilag 3: Skatte- og afgiftslettel ser aftalt i 2017, herunder FL18-aftalen
I 2017 blev der aftalt skatte- og afgiftslempelser for ca. 0,6 mia. kr. i 2017 stigende til ca.
6,2 mia. kr. i 2025 (efter tilbageløb og adfærd, netto),
jf. tabel C.
De aftalte lempelser drejer
sig blandt andet om
Nordsøaftalen
og
Forlig om Tryghed om boligbeskatningen.
Den varige virk-
ning skønnes at udgøre ca. 3,2 mia. kr. Forskellen skyldes navnlig, at
Forlig om Tryghed om
boligbeskatningen
indebærer en begrænset skattelettelse i varig virkning.
Tabel C. Skatte- og afgiftslettelser aftalt i 2017, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2018-niveau)
Ændring af kulbrinteskatten if m.
Nordsøaf talen
1
Forlig om Try ghed om boligbe-
skatningen
2
Fritagelse af teatre og daginsti-
tutioner f or selskabsskat
3
Justering af af tale om af gif tsvil-
kår f or elbiler, herunder lempeli-
gere indf asningsprof il og f or-
længelse af særreglen om lov
elaf gif t til elbusser
4
Omlægning af bilaf gif ter inkl.
leasingstramninger mv . (Af tale
om Omlægning af bilaf gif terne)
5
Skatte- og af gif tslempelser i af -
tale om erhv erv s- og iv ærksæt-
terinitiativ er
6
Skatte- og af gif tslempelser i af -
tale om Finanslov en f or 2018,
herunder BoligJobordning og f ri
telef on
7
Af tale om Flere år på arbejds-
markedet
8
Udv idelse af f radragsretten f or
erhv erv smæssige lønudgif ter
mv .
9
Skattestramninger
Indf ørelse af v ejaf gift (delv is fi-
nansiering til af tale om Omlæg-
ning af bilaf gif terne)
10
Delv is udmøntning af ramme til
succession til erhv erv sdriv ende
f onde (f inansiering af E&I-af -
tale)
I alt
2017
255
-
-
2018
530
100
2
2019
835
700
2
2020
1.255
1.200
2
2022
785
4.000
2
2023
220
3.500
2
2025
195
2.900
2
VV
45
300
2
50
80
85
60
30
40
-
5
300
600
600
600
500
400
300
10
-
475
1.310
1.730
1.700
1.955
1.955
1.975
-
-
560
-
505
-
985
-
1.050
-
1.080
-
1.150
-
1.190
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-300
-300
-300
-300
-300
-
605
-65
2.280
-
4.035
-
5.535
-
7.765
-
6.895
-
6.205
-
3.230
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke stemmer. Provenuprofiler er fremskrevet fra 2017-niveau til
2018-niveau med udgangspunkt i nominel BNP, jf. Økonomisk Redegørelse, december 2017.
1) Kulbrinteskatten kategoriseres i nationalregnskabet ikke som skat, men er i stedet kategoriseres som en såkaldt jordrente dvs. afkast af en
naturressource. Finansiering fra udfasning af forskudsmomsordningen i forbindelse med Nordsøaftalen er ikke fratrukket i opgørelsen. Det skyl-
des, at en afskaffelse af ordningen vil reducere statens renteudgifter, og dermed vil merindtægterne ikke påvirke skatteindtægterne i national-
regnskabet.
2) I november 2016 blev der indgået Forlig om et nyt ejendomsvurderingssys tem. De provenumæssige konsekvens er af aftalen er indregnet i
provenuvirkningen af Forlig om Tryghed om boligbeskatningen.
3) Det er udelukkende lempelsen for teatre, der er medregnet, da tiltagene for daginstitutioner indebærer en stadfæstelse af tidligere praksis,
dvs. en administrativ ændring.
4) Den daværende V-regering indgik i oktober 2015 en aftale om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler. I april 2017 blev aftalen justeret, hvilket på
kort sigt medfører skattelempelser, mens den varige virkning skønnes omtrent uændret efter tilbageløb og adfærd.
5) Inkl. provenuvirkningen af forhøjelsen af reparationsgrænsen.
6) Der er i opgørelsen medregnet alle initiativer i aftalen, der kan klassificeres som enten skatte- eller afgiftslempelser, herunder allerede frem-
satte lovforslag. Provenuet fra fraregnede initiativer udgør ca. 0,2 mia. kr. i 2025 og ca. 0,16 mia. kr. i varig virkning. Forslaget om udvidelse af
tonnageskatteordni ngen med mobile borerigge bortfaldt, da forslaget ikke kunne godkendes af EU-Kommissionen. Som led i Aftale om Er-
hvervs- og iværksætterinitiativer blev det i stedet aftalt, at den uudmøntede ramme til udvidelse af tonnageskatteordningen medfinansierer en
udvidelse af DIS-ordningen til søfolk på offshore specialskibe.
7) Indeholder en permanent BoligJobordning, afskaffelse af beskatningen af fri telefon, afskaffelse af udligningsskat på større pensionsudbeta-
linger og forhøjelse af loft over børneopsparing.
8) Aftale om Flere år på arbejdsmarkedet indeholder blandt andet en målretning af aldersopsparingsordningen. Målretningen indebærer en
fremrykning af skatteindtægter, hvilket medfører et merprovenu på i størrelsesordenen på 2-2�½ mia. kr. årligt frem mod 2025. (På langt sigt
Side 8 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad det vil betyde for LO’erens rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015, til skatteministeren
1913233_0009.png
indebærer omlægningen imidlertid en svækkelse af de offentlige finanser, da der sker mindre modregning i sociale ydelser). Merprovenuet frem
mod 2025 er ikke indregnet som en skattestramning, da provenuvirkningen stammer fra en forudsat, frivillig omlægning fra pens ionsordninger
med skattefradrag for indbetalingerne til aldersopsparingsordningen, hvor der ikke er skattefradrag for indbetalingerne. Da der er tale om om-
lægning mellem pensionsordninger, påvirkes den enkeltes disponible indkomst ikke før pensionsalderen, hvorefter effekten på den disponible
indkomst er positiv. Aftalen indeholder endvidere adgang til skattefri udbetaling af efterlønsbidrag i første halvår 2018. Det medfører et midlerti-
digt mindreprovenu, der ikke er medregnet i tabel C.
9) Tiltagene indebærer stadfæstelse af tidligere praksis og øger derfor ikke i praksis belastningen af de offentlige finanser.
10) Det fremgår af Aftale om Omlægning af bilafgifterne, at vejafgiften indrettes således, at den tilvejebringer et merprovenu opgjort efter tilba-
geløb og adfærd, administrative omkostninger og efter tilbageførsel til danske bilister på 0,3 mia. kr. fra 2020 og frem. Det bemærkes, at det er
lagt til grund, at danske bilister kompenseres for vejafgiften, og at provenuet således (netto) tilvejebringes gennem udenlandske bilister. Da den
konkrete udformning ikke er aftalt, er det ikke muligt at opgøre den eksakte umiddelbare skatteforhøjelse som følge heraf, og der er derfor fore-
taget en grov approksimation.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 9 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad det vil betyde for LO’erens rådighedsbeløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennemført siden juni 2015, til skatteministeren
1913233_0010.png
Bilag 4: Skatte- og afgiftslettel ser aftalt i 2018
I 2018 er der indtil videre aftalt skatte- og afgiftslempelser for knap 3,6 mia. kr. i 2018 sti-
gende til ca. 5,3 mia. kr. i 2025 (efter tilbageløb og adfærd, netto),
jf. tabel D.
Størstedelen
kan henføres til indgåelsen af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensi-
onsindbetalinger
(Jobreform fase II).
Der er endvidere aftalt at fremrykke enkelte skatteinitiativer fra
Aftale om Erhvervs- og iværk-
sætterinitiativer
finansieret ved uudmøntede succesionsmidler i 2018, hvilket indebærer en
mindre nettolempelse.
Der er desuden indgået
Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen,
der indebærer,
at medielicensen gradvist erstattes af finansiering gennem en mindreregulering af person-
fradraget. Endvidere betyder aftalen, at den offentlige finansiering af DR generelt reduce-
res, og dermed medfører aftalen samlet set en skattelempelse, idet medielicensen i dag de-
fineres som en skat og derfor også indgår i det opgjorte skattetryk. Nettoskattelempelsen
skønnes til godt 0,3 mia. kr. i 2025 og i varig virkning efter adfærd og tilbageløb.
Tabel D. Skatte- og afgiftslettelser aftalt i 2018, efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2018-niveau)
Af tale om lav ere skat på arbejdsind-
komst og større f radrag f or pensionsind-
betalinger
1
Fremry kning af skatteinitiativer f ra Af tale
om Erhv erv s- og iv ærksætterinitiativer
(Af tale om udmøntning af succesions-
midler)
Af tale om f okusering af DR og af skaf -
f else af medielicensen - gradv is af skaf-
f else af medielicensen
2
Skattefinansiering:
Tidligere af sat ramme til succession til
f onde
Af tale om f okusering af DR og af skaf -
f else af medielicensen - mindreregule-
ring af personf radraget
2
I alt
2018
2019
2020
2022
2023
2025
VV
3.670
3.915
5.050
4.920
4.905
4.980
4.945
215
1.135
2.150
4.370
4.330
4.250
4.125
-325
-1.085
3.560
3.970
-2.030
5.165
-3.930
5.365
-3.930
5.305
-3.930
5.305
-3.810
5.260
Anm.:
Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke stemmer.
1)
Aftalen om Flere år på arbejdsm
arkedet
indeholder bl.a. en målretning af aldersopsparingsordningen. Målretningen indebærer en fremryk-
ning af skatteindtægter, hvilket medfører et merprovenu på i størrelsesordenen på 2-2�½ mia. kr. årligt frem mod 2025. (På langt sigt indebærer
omlægningen imidlertid en svækkelse af de offentlige finanser sfa. mindre modregning i folkepensionen). Merprovenuet frem mod 2025 er ikke
indregnet som en skattestramning, da provenuvirkningen stammer fra en forudsat, frivillig omlægning fra pensionsordninger med skattefradrag
for indbetalingerne til aldersopsparingsordningen, hvor der ikke er skattefradrag for indbetalingerne. Da der er tale om omlægning af indbetalin-
ger mellem pensionsordninger, påvirkes den enkeltes disponible indkomst ikke før pensionsalderen,
hvorefter effekten på den disponible ind-
komst er positiv. Aftalen indeholder endvidere adgang til skattefri udbetaling af efterlønsbidrag i første halvår 2018. Det medfører et midlertidigt
mindreprovenu, der ikke er medregnet.
2) Med
Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af m
edielicensen
erstattes medielicensen gradvist af finansiering gennem en mindreregulering
af personfradraget for alle, der er fyldt 18 år. Det er i beregningen af varig virkning lagt til grund, at medielicensen
hvis den ikke var blevet
afskaffet
ville blive reguleret i takt med den almindelige lønudvikling efter 2025 (svarende til almindel ige principper for fremskrivning efter den
mellemfristede planlægningshorisont, hvilket aktuelt er 2025). Det indebærer, at provenuet fra medielicensen forudsættes at udgøre en omtrent
fast andel af BNP efter 2025 (som det er forudsat om de offentlige udgifter generelt). Endvidere indebærer det, at skattevirkningen af omlægnin-
gen er den samme efter 2025 som i 2025. I provenuberegningerne frem til 2025 er det forudsat, at medielicensen forbrugerprisr eguleres, sva-
rende til det aftalte ved de seneste medieforlig.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 10 af 10