Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1861037_0001.png
22. februar 2018
J.nr. 2018 - 560
Kontor:
Person, Erhverv og Selskab
Samrådsspørgsmål Å, AA, AB, AC
- Tale til besvarelse af spørgsmål Å, AA, AB, AC den 22. februar 2018
Spørgsmål Å
Med anledning i TV 2 Nyheders indslag den 21.
januar 2018 hvor svindel med parcelhusreglen do-
kumenteres for åben skærm, bedes ministeren re-
degøre nærmere for omfanget af SKATs kontrol
med parcelhusreglen, herunder ressourceanven-
delse i årene 2015-2017.
Spørgsmål AA
Vil ministeren oplyse, hvornår et kontrolprojekt
vedrørende parcelhusreglen sidst indgik i SKATs
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0002.png
kontrolaktivitetsplan, og om det vil indgå i kon-
trolaktivitetsplanen for 2018?
Spørgsmål AB
Mener ministeren, at kontrollen over for svindel
med parcelhusreglen er tilstrækkelig?
Spørgsmål AC
Er ministeren indstillet på at styrke skattekontrol-
len ud over den mindre aftale, der blev indgået på
området i november 2017?
Der henvises til ”Aftale om styrket kontrol og vej-
ledning” offentliggjort den 28. november 2017 på
Skatteministeriets hjemmeside.
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0003.png
[Indledning]
Tak for invitationen til at deltage i dette samråd
om skattevæsenets kontrol af parcelhusreglen og
den generelle kontrolindsats.
Der er stillet fire spørgsmål, som jeg vil besvare
samlet.
Indledningsvist vil jeg dog bemærke, at vi i dag
skal diskutere en meget specifik hjemmel i skatte-
lovgivningen,
nemlig
Ejendomsavancebeskat-
ningslovens paragraf 8.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0004.png
SKAT skal prioritere deres arbejde på tværs af alle
paragraffer, der vedrører skatte- og afgiftsbetalin-
gen. Man kan derfor ikke forvente, at der er et sær-
skilt projekt for hver enkelt paragraf.
Man vil derimod typisk organisere kontrollen i
bredere projekter, der samlet dækker flere sam-
menhængende sagsområder.
[Spørgsmål Å]
Det leder mig videre til spørgsmål Å, som vedrø-
rer omfanget af kontrol med parcelhusreglen.
SKAT har ikke et specifikt projekt, der er koncen-
treret om parcelhusreglen.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0005.png
Det er imidlertid ikke udtryk for, at der ikke sker
kontrol af reglen. Kontrollen gennemføres blot i
forbindelse med andre kontrolaktiviteter.
SKAT registrerer ikke i sine systemer, hver gang
en specifik lov eller hjemmel bliver kontrolleret. I
stedet registreres en såkaldt ”pligt”, som fx kan
være personskat eller afgifter.
Derudover vil en enkelt kontrol heller ikke alene
omhandle en enkelt hjemmel, men omfatte flere
forskellige dele af en virksomheds skatteforhold.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0006.png
Det er derfor ikke muligt for SKAT at opgøre,
hvor mange kontroller der specifikt har været af
parcelhusreglen, og hvor mange ressourcer der er
blevet brugt på det.
[Spørgsmål AA]
Dernæst er der spørgsmål AA om, hvornår der se-
nest har været et kontrolprojekt om parcelhusreg-
len, og hvorvidt der vil være et fremadrettet.
SKAT har i den forbindelse oplyst, at der ikke har
været et kontrolprojekt de seneste år, og det er hel-
ler ikke planlagt næste år.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0007.png
Det er dog – som nævnt tidligere – ikke det samme
som at sige, at SKAT giver frit lejde til at svindle
med skattebetalingen på området.
[Spørgsmål AB]
Det leder mig videre til spørgsmål AB om, hvor-
vidt jeg finder kontrollen af parcelhusreglen til-
strækkelig.
Lad mig her starte med at slå fast, at jeg naturligvis
på ingen måde accepterer, når personer svindler
med skat. Det har jeg sagt mange gange, og det
mener jeg stadig.
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0008.png
Samtidig vil jeg gerne understrege, at jeg ikke ser
det som min opgave som skatteminister at blande
mig i SKATs konkrete prioritering af ressourcer.
Jeg vil derimod sørge for, at SKATs ledelse har de
rette rammer til at kunne prioritere netop de akti-
viteter, som de ud fra en faglige vurdering mener
er de mest effektive.
Så jeg vil nødig forholde mig til, om kontrollen af
en enkelt, specifik hjemmel i lovgivningen er til-
strækkelig. Det har jeg tillid til, at de dygtige ledere
og medarbejdere i SKAT kan vurdere.
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0009.png
Når det så er sagt, er det specifikke tilfælde om-
kring parcelhusreglen lidt specielt. Det skyldes, at
SKAT for at kontrollere reglen skal kunne vur-
dere, om en person faktisk har boet på en ejen-
dom.
SKAT kan godt sandsynliggøre, at en person har
boet på en bestemt ejendom ved fx at kigge på
varme- og elforbrug, avisabonnementer med vi-
dere.
Det er dog vigtigt, at SKAT finder en fornuftigt
balance mellem kontrol og privatlivets fred i sager
som denne.
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0010.png
Jeg har som skatteminister haft stort fokus på at
styrke borgernes retssikkerhed. Det har jeg blandt
andet gjort igennem tre Retssikkerhedspakker,
hvor man eksempelvis fjernede muligheden for at
kontrollere på privat grund.
Så selv om jeg mener, at man skal gøre alt, hvad
man kan for at fange skattesnydere, er jeg samtidig
af den overbevisning, at det ikke må ske på bekost-
ning af borgernes retssikkerhed.
Vi må ikke ende i en situation, hvor skattevæsenet
ligger i busken og overvåger borgerne konstant.
Det er vi på ingen måde tjent med.
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0011.png
[Spørgsmål AC]
Det leder mig endelig til sidste spørgsmål, som
handler om, hvorvidt jeg er indstillet på at styrke
skattekontrollen ud over aftalen fra november.
Umiddelbart må jeg sige, at jeg ikke er helt enig
med spørger i, at aftalen fra november er en
mindre
aftale. 480 mio. kr. er trods alt også en slags penge
– i hvert fald dér, hvor jeg kommer fra.
Jeg mener samtidig, at aftalen skal ses i sammen-
hæng med, at regeringen har tilført skattevæsenet
over 10 mia. frem mod 2021.
Jeg synes, vi skal give skattevæsenet lidt arbejdsro.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 22. februar 2018 om kontrol med parcelhusreglen, til skatteministeren
1861037_0012.png
Når det er sagt, så er jeg altid åben over for at dis-
kutere en yderligere styrkelse af skattevæsenet.
Det kræver imidlertid, at man er indstillet på at
finde den nødvendige finansiering.
[Afslutning]
Tak for ordet.
Side 12 af 12