Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1816317_0001.png
10. november 2017
J.nr. 2017 - 7206
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 13. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvorfor skattegabet ikke har nogen kobling til hverken den faktiske saldo eller til den strukturelle saldo, til skatteministeren
1816317_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor skattegabet ikke har nogen kobling til hverken
den faktiske saldo eller til den strukturelle saldo, samt hvad ministerens holdning er til
denne manglende kobling.
Svar
Skattegabsmålet, som det fremgår af finansloven, viser skattegabet som andel af det be-
regnede skattepotentiale. Skattegabsmålet svarer til den ikke-betalte skat, mens skattepo-
tentialet svarer til summen af den betalte og ikke-betalte skat.
Skattegabsmålet på finansloven opgøres fra betalingssiden og udgøres af summen af pro-
venutab og restancer. Provenutabet beregnes som skattevirkningen af SKATs stikprøve-
undersøgelser (complianceundersøgelser), mens restancerne beregnes som forskellen mel-
lem til- og afgang af restancer i kalenderåret
jf. yderligere svar på FIU alm. del. Spørgsmål 347
af 9. juni 2016.
Der er en række elementer, som skattegabsmålet ikke tager højde for
ek-
sempelvis store virksomheder (med over 250 medarbejdere), sort arbejde mv.
Det bemærkes, at skattegabet
herunder det skattegab, der fremgår af finansloven
er et
skøn
over omfanget af manglende regelefterlevelse hos skatteyderne. Dette skøn udarbej-
des på basis af en række nærmere undersøgelser af regelefterlevelsen mv. De bagvedlig-
gende analyser er imidlertid behæftet med usikkerhed, og skattegabet giver derfor heller
ikke et nøjagtigt billede af omfanget af skatte- og afgiftsunddragelse. Der er dermed ikke
nogen direkte sammenhæng mellem et sådan konkret, men usikkert skøn for skattegabet
og de faktiske, realiserede offentlige indtægter: Det beregnede skattegab kan godt ændre
sig, uden at de offentlige finanser påvirkes. Det kan være tilfældet, hvis der fx gennemfø-
res en metoderevision, eller hvis beregningen opdateres på nye data.
Skatteydernes
faktiske
regelefterlevelse, som i sagens natur ikke kan måles direkte,
har
der-
imod betydning for de offentlige finanser, idet fx øget regelefterlevelse ved uændrede
skatteregler og uændrede offentlige udgifter alt andet lige vil styrke de offentlige finanser.
Øget, faktisk regelefterlevelse vil derfor isoleret set slå igennem i større beregnet finans-
politisk råderum i forbindelse med opdateringen af de mellemfristede planer. Der findes,
så vidt det er Skatteministeriet bekendt, ikke analytiske metoder, der kan anvendes til at
udarbejde skøn for størrelsesordenen af effekten af skatteforvaltningens konkrete aktivi-
teter på borgernes regelefterlevelse. En sådan analyse vil vanskeliggøres af, at det, der sø-
ges påvirket
nemlig den faktiske regelefterlevelse
netop ikke kan måles direkte.
Som opfølgning på aftalen om et
Nyt skattevæsen
har jeg igangsat en analyse af sammen-
hængen mellem skattegab og den offentlige saldo. Jeg forventer, at analysen er afsluttet
inden udgangen af 2017. Når analysen foreligger, vil jeg drøfte den med Folketingets par-
tier.
Side 2 af 2