Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1885475_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 108
Offentligt
Notat
Koncerncentret
Borger og Virksomhed
Indsats og Analyse
28. juni 2012
J.nr. 2009-730-0122
Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små
holdingselskaber (omsætning op til 8 mio. kr.) for
revisionspligt - skattemæssige betænkeligheder
Erhvervsstyrelsen har den 28. ds. anmodet Skatteministeriet om snarest belejligt
at begrunde sine betænkeligheder ved et forslag om at fritage mindre
holdingselskaber for revisionspligt og i den forbindelse oplyse, hvad der kan
reducere ministeriets betænkeligheder.
Skatteministeriet nærer væsentlige betænkeligheder ved forslaget.
Forslaget vil give de mindre holdingselskaber mulighed for at fravælge en
offentlig godkendt revisor og på den måde bringe sig ud af en revisorgennemgang
af årsregnskabet og væk fra krav om synlige revisorpåtegninger ved afvigelser -
det være sig ved forbehold eller supplerende oplysninger efter reglerne i
erklæringsbekendtgørelsen gældende for godkendte revisorer.
I samme omfang som selskaberne fravælger revisor, vil SKAT miste muligheden
for at få indblik i og tilsyn med selskabernes regnskabsforhold og overholdelse af
skattereglerne.
Når det ud fra et skattekontrolmæssigt synspunkt lægges så stor vægt på revisors
medvirken, skyldes det, at revisor kan bidrage til en større regelefterlevelse i
selskaberne. Det kan enten udfolde sig ved, at revisor formår et selskab til ikke at
begå fejl, sådan at angivelserne til SKAT er mere rigtige, eller at revisor gennem
sin påtegning i årsregnskabet, der er offentlig tilgængelig via regnskabsbasen i
Erhvervsstyrelsen, fremhæver afvigelser fra gældende lovgivning med den
præventive effekt dette indebærer.
På den måde medvirker revisor til overholdelse af skatte- og afgiftsreglerne.
Undlader et selskab – eller en koncern bestående af et holdingselskab og et
driftsselskab – at anvende udgifter på revision, og dermed på det
regnskabskyndige arbejde, som revisor udfører, vurderer Skatteministeriet, at det
vil føre til en væsentlig svækkelse af regelefterlevelsen på skatte- og
afgiftsområdet med stigende skattegab til følge.
Side 1 / 2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om det var og er ministerens opfattelse, at det var lempelsen i 2013, der gav de største muligheder for, at virksomhederne kan begå skatteunddragelse, til skatteministeren
Dette underbygges af data fra undersøgelserne af virksomhedernes overholdelse
af skatte- og afgiftsreglerne (de såkaldte compliance-undersøgelser). Det viser,
at det beløbsmæssige omfang af fejl i selskabsselvangivelser, der ikke
bygger på et revideret årsregnskab, er væsentlig større end i selvangivelser,
der bygger på et revideret årsregnskab, og
at andelen af modspillere (selskaber uden vilje til at følge skatte- og
afgiftsreglerne) er signifikant større i gruppen af selskaber, der ikke får
deres årsrapport revideret af en revisor.
Der kan i den forbindelse henvises til den seneste evaluering fra Erhvervsstyrelsen
af erfaringerne med lempet revisionspligt af 15. juni 2012.
Hertil kommer, at forslaget vil forringe SKATs muligheder for at håndhæve
fremtidige regler om beskatning af ulovlige aktionærlån som aftalt i
skattereformen
(større
efterrettelighed).
Efter
reglerne
i
erklæringsbekendtgørelsen skal en revisor give påtegning i årsregnskabet, hvis der
er optaget et ulovligt aktionærlån i selskabet. Dette vil ikke kunne ske i det omfang
holdingselskaber har fravalgt revisor, og et væsentligt instrument til at finde
selskaber med ulovlige aktionærlån vil således gå tabt. Uden en revisorpåtegning
om ulovlige aktionærlån vil aktionærlån kunne forblive skjult i tallene i
årsregnskabet, sådan at de er sværere at finde. Den fordel, som digital indgivelse
af årsrapport til Erhvervsstyrelsen med revisors påtegning i, vil også fortabes. Alt
i alt vil SKAT have et svagere grundlag at sikre beskatning efter de aftalte nye
skatteregler.
Skatteministeriet bemærker endelig, at det ikke kan udelukkes, at kravet om
revisorpåtegning ved ulovlige aktionærlån kan motivere selskaber – og specielt
holdingselskaber uden særlig driftsaktivitet i koncernen og med en vis egenkapital,
der kan friste til udlån – til netop at vælge sig væk fra en revisor.
Skal mindre holdingselskaber fritages for revision, bør det være til fordel for den
nye erklæringsstandard, der skal implementeres, sådan at der fortsat vil ske en
revisorgennemgang af deres årsregnskab og afgives en revisorerklæring med
sikkerhed.
Anders B. Christensen
Side 2 / 2