Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1873337_0001.png
23. marts 2018[dato]
J.nr. 2017 - 1036
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 247 af 24. februar 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Karsten Lauritzen
/ Niels Kleis Frederiksen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at henvise til den empiri , der retfærdiggør, at det umiddelbare provenu på 14,3 mia. kr. efter tilbageløb svarer til 6 mia. kr., og efter adfærd svarer til 1,4 mia. kr., jf. svar på spm. 238 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1873337_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om alle de gunstige vilkår for eksport af biler er dikteret af EU-reg-
ler, eller om der omvendt er en vis fortolkningsramme, der udfyldes anderledes af andre
lande? Ministeren bedes i forlængelse heraf vurdere, hvor meget de nyere lempeligere reg-
ler har kostet statskassen, siden de blev vedtaget.
Svar
De danske regler om delvis tilbagebetaling af registreringsafgift ved eksport af køretøjer
er indført i 2002 bl.a. på baggrund af en række generelle tilkendegivelser fra Europa-
Kommissionen til medlemslandene om, at afgifter som registreringsafgift udgjorde et
problem i det indre marked, fordi der i mange tilfælde skete dobbeltbeskatning. Det skyl-
des, at der f.eks. ikke skete tilbagebetaling af nogen del af registreringsafgiften ved udfør-
sel af køretøjer fra Danmark, selv om der skulle betales registreringsafgift el. lign. igen i
det land, til hvilket køretøjet udførtes.
Det medførte, at eksporten af køretøjer fra Danmark blev holdt på et kunstigt lavt niveau.
Det må antages, at biler, der udføres af Danmark, i et betydeligt omfang erstattes ved til-
svarende import af biler, og at den kunstigt lave eksport derfor også havde indvirkning på
importen.
De danske regler om delvis tilbagebetaling af registreringsafgift ved eksport skal blandt
andet sikre, at der ikke sker dobbeltbeskatning ved udførsel af køretøjer fra Danmark.
Der er dog ikke et EU-retligt krav om, at der ydes godtgørelse af registreringsafgiften ved
eksport, hvilket Højesteret har fastslået ved dom af 16. august 2016. Danmark har derfor
et fortolkningsrum i forhold til, hvordan formålet opfyldes, og det er muligt at ændre ud-
formningen af ordningen.
Ved eksport fratrækkes 15 pct. af det beregnede beløb til tilbagebetaling. Det fremgår af
forarbejderne, at fradraget bl.a. skal imødegå, at det ellers kunne blive en overordentlig
god forretning at opkøbe nyere brugte biler og motorcykler til engrospris og herefter ek-
sportere disse med en godtgørelse, der var beregnet ud fra detailprisen.
1
Det er ganske få lande, der har et system med registreringsafgift, der er sammenligneligt
med det danske. Inden for EU har Holland dog et system med registreringsafgift (BPM),
hvor der for personbiler betales afgift baseret på et køretøjs CO
2
-udledning. For er-
hvervsbiler og motorcykler er afgiften værdibaseret. Ved eksport kan der ligesom i Dan-
mark opnås en delvis tilbagebetaling af BPM under visse forudsætninger. De primære
krav er, at køretøjet ikke er beskadiget, at det er registreret i Holland den 16. oktober
2006 eller senere, og at køretøjet indregistreres i et andet EU-land eller Island, Liechten-
stein og Norge inden for 13 uger efter eksporttidspunktet. Den hollandske ordning svarer
således i det store hele til den danske ordning, hvilket indikerer varetagelse af de samme
hensyn.
1
Lovforslag L 181 fremsat den 20. marts 2002.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at henvise til den empiri , der retfærdiggør, at det umiddelbare provenu på 14,3 mia. kr. efter tilbageløb svarer til 6 mia. kr., og efter adfærd svarer til 1,4 mia. kr., jf. svar på spm. 238 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1873337_0003.png
For så vidt angår omkostningerne for staten ved ordningen med tilbagebetaling af regi-
streringsafgift ved eksport bemærkes, at enhver sådan opgørelse vil være behæftet med
meget store usikkerheder af følgende grunde.
For det første modvirker ordningen dobbeltbeskatning, og ordningen, såfremt den ikke
var indført i sin nuværende form, burde i så fald have været indført i en anden form med
en tilsvarende effekt. Der er derfor ikke noget meningsfuldt sammenligningsgrundlag at
opgøre et tab op imod.
For det andet må det lægges til grund, at eksport af biler modsvares i betydeligt omfang af
nye indregistreringer af enten nye eller brugt-importerede biler, fordi behovet for biler i
Danmark ikke er mindsket. Det vil sige, at staten også har indtægter fra ny-registreringer
som følge af eksporten af biler.
På den baggrund kan de årlige udgifter til eksportgodtgørelse siden oprettelsen af DMR i
2012 oplyses,
jf. tabel 1.
Der er tale om bruttotal uden hensyn til øget import mv. som be-
skrevet ovenfor.
Tabel 1. Den samlede tilbagebetaling af registreringsafgift ved eksport i perioden juni 2012 til
december 2016
2012
Eksportgodtgørelse mio. kr.
-659
2013
-1.065
2014
-1.053
2015
-1.369
2016
-1.261
Anm: Eksportgodtgørelsen er opgjort i perioden fra SKATs digitale motorregisters oprettelse i juni 2012 til og med de-
cember 2016.
Kilde: SKAT
Side 3 af 3