Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1873336_0001.png
J.nr. 2018 - 700
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Til Folketinget
Skatteudvalget
Den 23. marts 2017 besvarede jeg SAU alm. del spørgsmål 247 af 24. februar 2017. I be-
svarelsen redegøres for sammenhængen mellem reglerne om eksportgodtgørelse ved ud-
førsel af køretøjer fra Danmark og EU-retten. Der er desværre konstateret fejl i besvarel-
sen. Der var i det oprindelige svar ikke taget højde for Højesterets dom af 16. august
2016, der fastslår, at der ikke er et EU-retligt krav om godtgørelse af registreringsafgift
ved eksport af et køretøj.
1
Det fremgår
af besvarelsen: ”De
danske regler om delvis tilbagebetaling af registreringsaf-
gift ved eksport af køretøjer er indført i 2002 på baggrund af en række tilkendegivelser fra
Europa-Kommissionen om, at registreringsafgift udgjorde et problem i det indre marked,
fordi der i mange
tilfælde skete dobbeltbeskatning.” og ”Der var derfor reelt tale om en
handelshindring, som ikke var i overensstemmelse med det indre marked.”
Det fremgår endvidere af besvarelsen: ”De danske regler om delvis tilbagebetaling af regi-
streringsafgift ved eksport skal derfor sikre, at den danske ordning er i overensstemmelse
med EU-retten og i særdeleshed det indre marked. Danmark har et vist fortolkningsrum i
forhold til, hvordan dette formål opfyldes. Det er derfor muligt at tilpasse udformningen
af ordningen, så længe det sikres, at der ikke på ny indføres regler, der medfører dobbelt-
beskatning som beskrevet ovenfor. I praksis levner dette et beskedent handlerum.”
Det burde i stedet have fremgået klart, at Europa-Kommissionens tilkendegivelser var ge-
nerelle og rettet til alle medlemslandene. Det er således korrekt, at Europa-Kommissio-
nen har opfordret medlemslandene til at undgå dobbeltbeskatning af hensyn til det indre
marked, men for så vidt angår registreringsafgift, gælder der som nævnt ikke en EU-retlig
forpligtelse til at yde eksportgodtgørelse. Danmark har derfor mulighed for at ændre den
eksisterende ordning, hvis det måtte ønskes.
Uanset at ordningen med eksportgodtgørelse ville kunne ændres, så opfylder den en
række vigtige formål. For det første modvirker den som nævnt dobbeltbeskatning, hvilket
i sig selv er vigtigt i forhold til at opretholde et velfungerende indre marked. For det andet
bidrager ordningen til at sikre en løbende udskiftning af den danske bilpark, fordi godtgø-
relse af afgiften ved eksport medfører, at den høje danske registreringsafgift ikke fastlåser
biler på det danske marked, indtil de er udtjente. Endvidere vurderes en sådan løbende
1
Jf. SKM2016.608.HR
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at henvise til den empiri , der retfærdiggør, at det umiddelbare provenu på 14,3 mia. kr. efter tilbageløb svarer til 6 mia. kr., og efter adfærd svarer til 1,4 mia. kr., jf. svar på spm. 238 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1873336_0002.png
udskiftning at have en positiv miljøeffekt, idet udførsel af biler medfører et behov for
indførsel af andre typisk nyere eller nye biler.
Jeg vedlægger berigtiget svar på SAU alm. del spørgsmål 247 af 24. februar 2017, der in-
deholder en korrekt beskrivelse.
Jeg bemærker desuden, at det i forbindelse med leasingforhandlingerne i efteråret 2017
blev drøftet, om man kunne indføre en afgift på eksempelvis 15 pct. ved udførsel af køre-
tøjer, hvoraf der er betalt forholdsmæssig registreringsafgift for den periode, de har været
benyttet her i landet. Dette vurderes fortsat ikke at være muligt, da der ville være tale om
en toldlignende afgift, som er forbudt efter EU-retten. Det skyldes, at der efter en afslut-
tet periode med betaling af forholdsmæssig registreringsafgift ikke er noget afgiftsindhold
tilbage i køretøjet, og at beregning af afgift i forbindelse med udførsel af Danmark derfor
udelukkende pålægges på grund af selve udførslen.
Der er tale om en separat problemstilling i forhold til spørgsmålet om eksportgodtgørelse
for køretøjer, hvor der beregnes et fradrag på 15 pct. i det resterende afgiftsindhold i kø-
retøjet i forbindelse med godtgørelse af en del af den fulde betalte registreringsafgift.
En ophævelse eller ændring af ordningen med eksportgodtgørelse, som den er i dag, vur-
deres ikke at ville have nogen effekt på de forhold, som leasingstramningerne fra 2017
adresserede,
herunder såkaldt ”bilvask”.
Karsten Lauritzen
/ Niels Kleis Frederiksen
Side 2 af 2