Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1888589_0001.png
3. maj 2018
J.nr. 2018 - 1683
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 246 af 16. februar 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst, jf. svar på spm. 238 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1888589_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del – spørgsmål 238 (folketingsåret
2016-17) oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i
den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst, samt som andel
af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-
koefficienten for hhv. 1) kapitalindkomst beskattet som lønindkomst isoleret, 2) aktieind-
komst beskattet som lønindkomst isoleret, 3) kapitalindkomst og aktieindkomst bliver
samlet beskattet som lønindkomst og 4) indførsel af en aktieomsætningsafgift på 0,5 pct.
Svar
Det skønnes, at beskatning af kapitalindkomst som arbejdsindkomst medfører et merpro-
venu på ca. 1,4 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 1,0 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd
i 2025 i 2017-niveau,
jf. svaret på SAU alm. dels spørgsmål 238 (2016-17).
I gennemsnit redu-
ceres den disponible indkomst med 250 kr., svarende til 0,1 pct. af den disponible ind-
komst og ca. 0,1 pct. af bruttoindkomsten,
jf. tabel 1.
Ændringen skønnes at reducere
Gini-koefficienten med ca. 0,10 pct.-point
1
.
Beskatning af aktieindkomst som arbejdsindkomst skønnes at medføre et merprovenu på
ca. 7,8 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 4,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. svaret
på SAU alm. del spørgsmål 245 (2017-18).
Det skønnes at reducere den disponible indkomst
med i gennemsnit 1.380 kr., svarende til 0,7 pct. af den disponible indkomst og 0,5 pct. af
bruttoindkomsten. Ændringen i Gini-koefficienten skønnes til en reduktion på ca. 0,34
pct.-point.
Endelig skønnes, at beskatning af både kapitalindkomst og aktieindkomst som arbejds-
indkomst at medføre et merprovenu på ca. 9,3 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 5,3
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd
2
. Ændringen skønnes at reducere den disponible ind-
komst med i gennemsnit 1.640 kr., svarende til ca. 0,9 pct. af den disponible indkomst og
ca. 0,6 pct. af bruttoindkomsten. Gini-koefficienten skønnes reduceret med ca. 0,44 pct.-
point.
Tabel 2 viser en tilsvarende opgørelse for 91.-100. indkomstpercentil af disse tre ændrin-
ger.
Tabel 1. Fordeling på indkomstdeciler af beskatning af kapitalindkomst og aktieindkomst som arbejdsindkomst
1
Gini-koefficienten er senest opgjort til 27,9 i 2015, jf.
Fordeling og Incitamenter 2017,
Økonomi- og Indenrigsministeriet
2017.
Skønnet er en opjustering ift. de 9,1 mia. kr. i svaret på SAU 238 (2016-17)
2
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst, jf. svar på spm. 238 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1888589_0003.png
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Kapitalindkomst som arbejdsindkomst
Kroner
Pct. af disp. indkomst
Pct. af bruttoindkomst
-30
-0,1
0,0
-50
0,0
0,0
-60
0,0
0,0
-70
0,0
0,0
-80
0,0
0,0
-90
0,0
0,0
-110
-0,1
0,0
-150
-0,1
0,0
-240
-0,1
-0,1
-1.590
-0,5
-0,3
-250
-0,1
-0,1
Aktieindkomst som arbejdsindkomst
Kroner
Pct. af disp. indkomst
Pct. af bruttoindkomst
-130
-0,2
-0,2
-120
-0,1
-0,1
-180
-0,1
-0,1
-200
-0,1
-0,1
-230
-0,1
-0,1
-270
-0,2
-0,1
-440
-0,2
-0,1
-640
-0,3
-0,2
-1.070 -10.510
-0,5
-0,3
-2,5
-1,5
-1.380
-0,7
-0,5
Kapitalindkomst og aktieindkomst som arbejdsindkomst
Kroner
Pct. af disp. indkomst
Pct. af bruttoindkomst
A
-160
-0,2
-0,2
-160
-0,2
-0,1
-250
-0,1
-0,1
-260
-0,2
-0,1
-310
-0,2
-0,1
-360
-0,2
-0,1
-550
-0,3
-0,2
-790
-0,4
-0,2
-1.330 -12.190
-0,6
-0,4
-3,0
-1,7
-1.640
-0,9
-0,6
Anm.: Indkomstdecilerne er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede disponible indkomster, hvor der tages højde for stordriftsfordele. Brutto-
indkomsten er opgjort som summen af personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag, positiv nettokapitalindkomst, positiv nettoaktieind-
komst samt pensionsindbetalinger.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2017 i overensstemmelse med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, december 2016.
Tabel 2. Fordeling på indkomstpercentiler af beskatning af kapitalindkomst og aktieindkomst som arbejdsindkomst
91.-100.
100.
i alt
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
Kapitalindkomst som arbejdsindkomst
Kroner
Pct. af disp. indkomst
Pct. af bruttoindkomst
-450
-0,1
-0,1
-350
-0,1
-0,1
-500
-0,1
-0,1
-460
-0,2
-0,1
-660
-0,2
-0,1
-810
-0,2
-0,1
-1.000
-0,3
-0,2
-1.300
-0,3
-0,2
-2.360
-0,5
-0,3
-7.990
-1,1
-0,6
-1.590
-0,5
-0,3
Aktieindkomst som arbejdsindkomst
Kroner
Pct. af disp. indkomst
Pct. af bruttoindkomst
-1.510
-0,6
-0,3
-2.520
-0,9
-0,6
-1.960
-0,6
-0,4
-2.610
-0,9
-0,6
-3.650
-1,0
-0,6
-3.250
-1,0
-0,6
-4.220
-1,1
-0,7
-5.770
-1,4
-0,8
-9.430 -70.210 -10.510
-2,1
-1,2
-7,0
-3,9
-2,5
-1,5
Kapitalindkomst og aktieindkomst som arbejdsindkomst
Kroner
Pct. af disp. indkomst
Pct. af bruttoindkomst
-2.000
-0,7
-0,4
-2.910
-1,1
-0,7
-2.540
-0,8
-0,5
-3.130
-1,1
-0,7
-4.410
-1,2
-0,7
-4.130
-1,3
-0,8
-5.340
-1,4
-0,8
-7.190 -11.890 -78.350 -12.190
-1,7
-1,0
-2,6
-1,5
-8,1
-4,6
-3,0
-1,7
Anm.: Indkomstpercentilerne er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede disponible indkomster, hvor der tages højde for stordriftsfordele.
Bruttoindkomsten er opgjort som summen af personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag, positiv nettokapitalindkomst, positiv nettoaktie-
indkomst samt pensionsindbetalinger.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2017 i overensstemmelse med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, december 2016.
En aktieomsætningsafgift på 0,5 pct. skønnes at medføre et merprovenu på ca. 14,3 mia.
kr. i umiddelbar virkning og ca. 1,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd (2017-niveau). En
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst, jf. svar på spm. 238 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1888589_0004.png
sådan ændring vil have betydelige afledte virkninger på aktieomsætningen, på husholdnin-
gers, virksomheders og institutionelle investorers porteføljesammensætning samt på stør-
relsen af aktieindkomsten og kapitalindkomsten,
jf. svaret på SAU alm. del spørgsmål 238
(2016-17).
Aktieomsætningsafgiften vil overordnet set gøre det dyrere at handle med aktier, hvilket
må antages at påvirke kapitaldannelsen og kapitalafkastet samt reducere eller fordyre dan-
ske virksomheders adgang til risikovillig kapital. Dette vil samlet set reducere danskernes
disponible indkomster, blandt andet som følge af generelt lavere produktivitet og lavere
afkast af pensionsopsparingen, men det er umiddelbart meget vanskeligt at skønne over
den konkrete størrelsesorden heraf.
Det skønnes dog med nogen usikkerhed, at reduktionen i de disponible indkomster vil
være fordelt omtrent proportionalt med indkomsternes størrelse, jf. bl.a. antagelsen om
lavere generel produktivitet. På den baggrund skønnes det overordnet set, at indførelsen
af en aktieomsætningsafgift ikke vil indebære nogen væsentlig ændring i de samlede ind-
komstforskelle målt ved Gini-koefficienten.
Side 4 af 4