Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1867182_0001.png
Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 264
Offentligt
27. marts 2017
J.nr. 2017 - 1248
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 264 af 3. marts 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at redegøre, for om de estimerede provenuer fra svar på SAU alm. del – spørgsmål 238 (folketingsåret 2016-17) (vedrørende kapitalindkomst og aktieindkomsts beskatning som lønindkomst), til skatteministeren
1867182_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af note 1 i svar på spørgsmål 209 af 6. februar 2017 SAU (alm. del), at;
”Det er beregningsmæssigt forudsat, at de i spørgsmålet nævnte satsændringer alene ved-
rører topskat af personlig indkomst, således at topskat af kapitalindkomst er uændret. Det
er endvidere forudsat, at det skrå skatteloft alene virker i den nuværende topskat, således
at der ikke er nedslag i de ekstra procentbidrag til topskattesatsen.” Ministeren bedes
fremlægge samme beregning, men hvor kapitalindkomst beskattes som arbejdsindkomst
med samme progression som i modellen. Ministeren bedes endvidere estimere, hvad det
samlede provenu vil være, hvis det skrå skatteloft fjernes.
Svar
Topskattegrænsen udgør ved gældende regler 499.700 kr. (2022-regler i 2017-niveau).
Topskattesatsen er 15 pct., men det skrå skatteloft for personlig indkomst medfører, at
topskattesatsen efter nedslag udgør 14,96 pct. i en gennemsnitskommune. Kapitalind-
komst over en bundgrænse på 42.800 kr. for ugifte og 85.600 kr. for gifte indgår i tops-
kattegrundlaget. Satsen for topskat af kapitalindkomst er 15 pct., men det skrå skatteloft
for positive nettokapitalindkomst på 42 pct. medfører, at den reelle sats for topskat af
nettokapitalindkomst er ca. 5 pct.
Spørgsmål 209, som der henvises til i spørgsmålet, vedrører en progressiv topskatteskala,
således at der for indkomster (topskattegrundlaget) over 600.000 kr. skal beregnes yderli-
gere 1 pct. i topskat af den del af indkomsten, der overstiger 600.000 kr.; for indkomster
over 700.000 kr. skal der beregnes yderligere 1 pct. af den del af indkomsten, der oversti-
ger 700.000 kr. etc. frem til indkomster over 1,9 mio. kr. Det medfør en topskattesats på
29 pct. for indkomster over 1,9 mio. kr., svarende til at den højeste marginalskattesats
forøges fra de nuværende 55,9 pct. (eksklusiv kirkeskat) til knap 69 pct.
Det fremgår af svaret på spørgsmål 209, at en sådan model for en progressiv topskat
skønnes at medføre et merprovenu på ca. 4,5 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 2,5
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. også beregning (a) i tabel 1.
En afskaffelse af det skrå skatteloft for personlig indkomst skønnes isoleret set at med-
føre et merprovenu på ca. 300 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 125 mio. kr. efter til-
bageløb og adfærd. Afskaffelsen af det skrå skatteloft vedrører alene den nuværende top-
skat og ikke det progressive tillæg til topskatten. De to elementer er således indbyrdes uaf-
hængige, og de provenumæssige virkninger kan lægges sammen. Det skønnes dermed, at
en omlægning, der både indebærer en afskaffelse af det skrå skatteloft for personlig ind-
komst og en progressiv topskat, medfører et merprovenu på ca. 4,8 mia. kr. i umiddelbar
virkning og godt 2,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. beregning (b) i tabel 1.
Beskatning af kapitalindkomst som arbejdsindkomst skønnes isoleret set at medføre et
merprovenu på 1,4 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 0,8 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd
1
. En omlægning, der omfatter både en progressiv topskattesats og beskatning af
1
Der henvises til svaret på SAU alm. del spørgsmål 238 for en beskrivelse af forudsætninger.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at redegøre, for om de estimerede provenuer fra svar på SAU alm. del – spørgsmål 238 (folketingsåret 2016-17) (vedrørende kapitalindkomst og aktieindkomsts beskatning som lønindkomst), til skatteministeren
1867182_0003.png
kapitalindkomst som arbejdsindkomst (dvs. uden ændring af det skrå skatteloft), skønnes
at medføre et merprovenu på ca. 6,2 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 3,5 mia. kr. ef-
ter tilbageløb og adfærd,
jf. beregning (c) i tabel 1.
De to elementer, der indgår i omlægnin-
gen, er ikke uafhængige, da der kommer en ekstra provenuvirkning af, at kapitalindkomst
også indgår i grundlaget for den progressive topskat.
Det bemærkes, at en sådan omlægning automatisk indebærer, at det skrå skatteloft for
personlig indkomst også kommer til at virke som et skråt skatteloft for kapitalindkomst,
da kapitalindkomst med omlægningen indgår i den personlige indkomst. Afskaffes yderli-
gere det skrå skatteloft, skønnes et merprovenu på ca. 6,5 mia. kr. i umiddelbar virkning
og ca. 3,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. beregning (d) i tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser
Umiddelbar
virkning
4,5
4,8
6,2
Efter
tilbageløb
3,4
Efter
tilbageløb
og adfærd
2,5
Mia. kr. (2017-niveau)
(a) Progressiv topskat
(b) Progressiv topskat og
afskaffelse af skråt skatteloft for personlig indkomst
(c) Progressiv topskat og
beskatning af kapitalindkomst som arbejdsindkomst
(d) Progressiv topskat, afskaffelse af skråt skatteloft
samt beskatning af kapitalindkomst som arbejdsind-
komst
3,6
4,7
2,6
3,5
6,5
4,9
3,6
Anm: Forudsat en selv f inansieringsgrad på 25 pct. f or den del af omlægningen, der v edrører kapitalindkomst
Kilde: Egne beregninger på lov modellen
Tabellerne 2 og 3 viser de provenumæssige konsekvenser udfoldet på de forskellige ele-
menter og skalatrin i den progressive topskat.
Jeg skal for en god ordens skyld gentage bemærkningerne fra svaret på spørgsmål 209
om, at det efter regeringens opfattelse vil være både uretfærdigt og samfundsøkonomisk
skadeligt at indføre en skat som beskrevet af spørgeren, der vil resultere i en højeste mar-
ginalskattesats på 69 pct. Regeringen ønsker at gå den modsatte vej og reducere marginal-
skatten, så markant færre danskere skal betale topskat til gavn for vækst og beskæftigelse.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at redegøre, for om de estimerede provenuer fra svar på SAU alm. del – spørgsmål 238 (folketingsåret 2016-17) (vedrørende kapitalindkomst og aktieindkomsts beskatning som lønindkomst), til skatteministeren
1867182_0004.png
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser
(b)
Progressiv topskat og
afskaffelse af skråt
skatteloft for personlig
indkomst
Efter
Umid-
Efter
tilbage-
delbar tilbage- løb og
virkn.
løb
adfærd
Mio. kr. (2017-nvieau)
Afskaffelse af skråt skatteloft for per-
sonlig indkomst
Tillæg til topskattesats
1 pct. for indkomster over 600.000 kr.
2 pct. for indkomster over 700.000 kr.
3 pct. for indkomster over 800.000 kr.
4 pct. for indkomster over 900.000 kr.
5 pct. for indkomster over 1,0 mio. kr.
6 pct. for indkomster over 1,1 mio. kr.
7 pct. for indkomster over 1,2 mio. kr.
8 pct. for indkomster over 1,3 mio. kr.
9 pct. for indkomster over 1,4 mio. kr.
10 pct. for indkomster over 1,5 mio. kr.
11 pct. for indkomster over 1,6 mio. kr.
12 pct. for indkomster over 1,7 mio. kr.
13 pct. for indkomster over 1,8 mio. kr.
14 pct. for indkomster over 1,9 mio. kr.
I alt
Kilde: Egne beregninger på lov modellen
(a)
Progressiv topskat
Efter
Umid-
Efter
tilbage-
delbar tilbage- løb og
virkn.
løb
adfærd
-
-
-
300
225
125
775
575
475
400
350
300
275
250
225
200
200
175
175
175
4.500
575
450
350
300
250
225
200
175
175
150
150
125
125
125
3.400
400
300
250
225
200
175
150
150
125
125
125
100
100
100
2.525
775
575
475
400
350
300
275
250
225
200
200
175
175
175
4.825
575
450
350
300
250
225
200
175
175
150
150
125
125
125
3.625
400
300
250
225
200
175
150
150
125
125
125
100
100
100
2.650
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at redegøre, for om de estimerede provenuer fra svar på SAU alm. del – spørgsmål 238 (folketingsåret 2016-17) (vedrørende kapitalindkomst og aktieindkomsts beskatning som lønindkomst), til skatteministeren
1867182_0005.png
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser
(d)
Beskatning af
kap.indkomst. som
arbejdsindkomst, af-
skaffelse af skråt
skatteloft og
progressiv topskat
Efter
Umid-
Efter
tilbage-
delbar tilbage- løb og
virkn.
løb
adfærd
300
1.425
225
1.075
125
800
Mio. kr. (2017-nvieau)
Afskaffelse af skråt skatteloft for per-
sonlig indkomst
Beskatning af kapitalindkomst som ar-
bejdsindkomst
Tillæg til topskattesats
1 pct. for indkomster over 600.000 kr.
2 pct. for indkomster over 700.000 kr.
3 pct. for indkomster over 800.000 kr.
4 pct. for indkomster over 900.000 kr.
5 pct. for indkomster over 1,0 mio. kr.
6 pct. for indkomster over 1,1 mio. kr.
7 pct. for indkomster over 1,2 mio. kr.
8 pct. for indkomster over 1,3 mio. kr.
9 pct. for indkomster over 1,4 mio. kr.
10 pct. for indkomster over 1,5 mio. kr.
11 pct. for indkomster over 1,6 mio. kr.
12 pct. for indkomster over 1,7 mio. kr.
13 pct. for indkomster over 1,8 mio. kr.
14 pct. for indkomster over 1,9 mio. kr.
I alt
(c)
Beskatning af
kap.indkomst. som
arbejdsindkomst og
progressiv topskat
Efter
Umid-
Efter
tilbage-
delbar tilbage- løb og
virkn.
løb
adfærd
-
1.400
-
1.050
-
800
800
625
500
425
375
325
300
275
250
225
200
200
175
175
6.200
600
475
375
325
275
250
225
200
175
175
150
150
150
125
4.675
425
325
275
250
200
175
175
150
150
125
125
125
100
100
3.475
800
625
500
425
375
325
300
275
250
225
200
200
175
175
6.525
600
450
375
325
275
250
225
200
175
175
150
150
150
125
4.900
425
325
275
225
200
175
175
150
150
125
125
100
100
100
3.600
Anm: Forudsat en selv f inansieringsgrad på 25 pct. f or den del af omlægningen, der v edrører kapitalindkomst
Kilde: Egne beregninger på lov modellen
Side 5 af 5