Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1813260_0001.png
7. november 2017
J.nr. 2017 - 6949
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 22 af 12. oktober 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om en oversigt, der i tabelform viser, hvilken årlig skattelettelse i antal kroner hver enkelt særlig rådgiver i regeringen vil få som følge af regeringens skatteudspil, til skatteministeren
1813260_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren fremsende en oversigt, der i tabelform viser, hvilken årlig skattelettelse i
antal kroner hver enkelt særlig rådgiver i regeringen vil få som følge af regeringens skatte-
udspil, jf. vederlagsoversigten på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside for de særlige råd-
givere, samt oplyse det samlede akkumulerede beløb i antal kroner, som de særlige rådgi-
vere tilsammen får i årlig skattelettelse som følge af udspillet?
Svar
Regeringen har med skatteudspillet
”Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II”
fore-
slået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, at det
bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv at be-
stemme, hvad deres penge bruges på.
I udspillet indgik et forslag om at nedsætte registreringsafgiften, så det bliver billigere at
købe en bil, og i forlængelse heraf har regeringen og Dansk Folkeparti den 21. september
2017 indgået en aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
Initiativerne i skatteudspillet (ekskl. forslaget om at sænke registreringsafgiften) skønnes
samlet set at sænke skatterne med ca. 21 mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsud-
buddet skønnes at blive øget med ca. 6.800 personer og strukturelt BNP med knap 6 mia.
kr.
1
Antallet af personer med en lille økonomisk gevinst ved at arbejde reduceres med ca.
21.000. Jobreformens fase II vil dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
Med hensyn til størrelsen af skattenedsættelserne for de særlige rådgivere bemærkes, at
oplysningerne på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside om lønforholdene ikke giver til-
strækkeligt grundlag for en præcis beregning. Det afhænger udover den oplyste årsløn
bl.a. af øvrige indkomstforhold, herunder eventuel sambeskatning med ægtefælle og den
specifikke kommunale skatteprocent. Som det var tilfældet under tidligere regeringer, of-
fentliggør Skatteministeriet ikke oplysninger om enkeltpersoners skatteforhold.
1
Inkl. forslaget om at sænke registreringsafgiften skønnes udspillet samlet set at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia.
kr. målt i umiddelbar virkning samt at øge arbejdsudbuddet med ca. 7.600 personer og strukturelt BNP med godt 6�½ mia.
kr.
Side 2 af 2