Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
2015380_0001.png
8. februar 2019
J.nr. 2018-997
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 219 af 31. januar 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om at oplyse skattebidraget i pct. af indkomsten for syv familietyper i årene 2015-2018, til skatteministeren
2015380_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse skattebidraget i pct. af indkomsten for følgende syv familietyper i
årene 2015-2018:
1. Enlig dagpengemodtager i lejebolig uden børn.
2. Enlig LO-arbejder i lejebolig.
3. LO-ægtepar i ejerbolig med 2 børn (ægteparret tilsammen).
4. Privatansatte funktionærer i ejerbolig med 2 børn (ægteparret tilsammen).
5. Direktørfamilie i ejerbolig med 2 børn (ægteparret tilsammen).
6. Enlig pensionist med ATP i lejebolig.
7. Pensionistægtepar med ATP i lejebolig (ægteparret tilsammen).
Svar
Indledningsvis skal jeg beklage den sene besvarelse.
Udviklingen i familietypernes samlede skat i pct. af indkomsten for perioden 2015-2018
fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Samlet skat i pct. af indkomst 2015-2018
(b)
Ændring,
korrigeret
for FSA-
og PSO-
(a)
omlæg-
Ændring ninger
0,1
0,0
0,9
0,5
0,1
0,0
0,0
-0,1
-0,1
0,8
0,4
0,0
0,0
0,0
2015
Enlig dagpengemodtager
i lejebolig uden børn
Enlig LO-arbejder
i lejebolig
LO-ægtepar
i ejerbolig med 2 børn
Privatansatte funktionærer
i ejerbolig med 2 børn
Direktørfamilie
i ejerbolig med 2 børn
Enlig pensionist
med ATP i lejebolig
Pensionistægtepar
med ATP i lejebolig
27,1
33,6
31,8
35,3
42,3
27,9
24,2
2016
27,2
33,7
32,1
35,5
42,3
28,0
24,3
2017
27,1
33,7
32,5
35,8
42,5
28,0
24,3
2018
1
27,2
33,6
2
32,7
2
35,8
2
42,3
28,0
24,3
(c)
Ændring,
korrigeret
for rente-
udvikling
-
-
-0,2
-0,4
-0,5
-
-
Anm.: For familietyperne med par er det ægteparrets samlede skat, der fremgår af tabellen.
1: Inklusive virkningen af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger.
2: Forudsat, at der indbetales en del (5.100 kr. pr. person) af pensionsopsparingen på en aldersopsparing.
Kilde: Egne beregninger på Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
Det er væsentligt at være opmærksom på, at udviklingen i gennemsnitsskatterne, der
fremgår af tabellen, afhænger af en lang række faktorer, herunder gennemslag af ændrede
regler samt renteudviklingen.
For det første skal udviklingen ses på baggrund af, at der i perioden er en række ændrin-
ger i skattesystemet, der stadig er under indfasning, fx reduktionen af de ligningsmæssige
fradrag som led i Forårspakke 2.0. Der er endvidere i to omgange gennemført forhøjelser
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om at oplyse skattebidraget i pct. af indkomsten for syv familietyper i årene 2015-2018, til skatteministeren
2015380_0003.png
af bundskatten og nedsættelser af den grønne check som led i tilbagerulningen af forsy-
ningssikkerhedsafgiften (FSA) og afskaffelsen af PSO afgiften. Disse skatteforhøjelser
mere end modsvares af afgiftslempelser, hvilket ikke er medregnet i tabellen. Ses der bort
fra forhøjelserne som led i FSA- og PSO-omlægningerne, er der således tale om mindre
stigninger eller fald i den gennemsnitlige skatteprocent, jf. tabellens kolonne (b).
Dertil kommer, at beregningerne ikke omfatter en række skatte- og afgiftslempelser, fx re-
duktion af registreringsafgiften eller Boligjobordningen, hvor en familietypeberegning vil
kræve, at der foretages ekstraordinært mange konkrete antagelser om forbrugsmønstre og
opsparingssammensætning.
Endvidere kan man ikke af tallene aflæse, at en række skatte- og afgiftslempelser til er-
hvervslivet skønnes at blive nedvæltet i højere lønninger og overførselsindkomster (via
satsreguleringen) eller overvæltet i lavere priser. Det øger familiernes økonomiske råde-
rum, men fører ikke nødvendigvis til en lavere skat i pct. af indkomsten, da skattebetalin-
gen og indkomsten udvikler sig nogenlunde ens.
Endelig skal det bemærkes, at for de tre familietyper med ejerboliger indeholder bereg-
ningsmodellen en forudsætning om faldende renteudgifter og rentefradrag. De faldende
renteudgifter medfører således en større skat i pct. af indkomsten, til trods for at familier-
nes rådighedsbeløb er øget. Ved uændrede renteudgifter i perioden ville der for alle tre fa-
milietyper have været tale om et fald i den gennemsnitlige skat, jf. tabellens kolonne (c).
Siden regeringsskiftet i 2015 er der samlet foretaget nettolempelser af skatter og afgifter
for godt 27 mia. kr. (2019-niveau),
jf. svaret på spørgsmål 446 af 30. maj 2018.
For en typisk
LO-arbejder udgør lempelsen ca. 7.200 kr. årligt. Dertil kan der komme yderligere gevin-
ster, hvis det fx forudsættes, at LO-arbejderen køber en bil eller udnytter den nye aktie-
sparekonto.
Side 3 af 3