Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1852521_0001.png
Tale
23. januar 2018
J.nr. 2018 - 6
Kontor:
Orientering af SAU om EU-sortlisten
SAU har bedt om en redegørelse for de forudgående forhandlinger
om EU-kriterierne for sortlistning samt for de umiddelbare forvent-
ninger til, hvem der bliver taget af og kommer på sortlisten.
International koordinering
Initialer:
DA
[Indledning]
Tak for
endnu
en indbydelse til komme her i dag og
orientere udvalget om EU-sortlisten. Det vidner om
en stor interesse for sortlisten, hvilket er positivt.
Finansministeren var som bekendt i samråd den 18. ja-
nuar - forud for ECOFIN-mødet i tirsdags – hvor han
blev spurgt om noget af det, der også spørges til i dag.
Jeg har også overfor udvalget redegjort for opfølgnin-
gen på listen på et samråd den 11. januar og for sortli-
stens betydning for DBO’er den 14. december.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0002.png
Der vil derfor være visse overlap og gentagelser. Jeg
håber, at dette fører til, at udvalget herefter føler sig
tilstrækkeligt orienteret.
[Forudgående forhandlinger om kriterier for sortlisten]
Udvalget har bedt mig om at redegøre for de forudgå-
ende forhandlinger om kriterierne for at blive sortli-
stet.
Jeg kan indledningsvist oplyse, at Skatteudvalget blev
orienteret om forhandlingerne om kriterierne ved
oversendelse af samlenotat for ECOFIN-rådsmødet i
november 2016.
Side 2 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0003.png
Forhandlingerne omhandlede tre sæt af overordnede
kriterier, der alle skal overholdes af tredjelandene for
ikke at blive sortlistet.
[Skattegennemsigtighed]
Det første kriterie omhandler skattegennemsigtighed,
der indeholder tre delelementer.
Det første delelement består i, at tredjelandet skal være
tilsluttet OECD-standarden om automatisk udveksling
af finansielle kontooplysninger (CRS) samt have påbe-
gyndt implementeringen heraf i national ret.
Side 3 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0004.png
Det andet delelement består i, at tredjelandet på an-
modning skal udveksle oplysninger vedr. konkrete
skattesager, fx om selskabsaktiviteter i landet.
For begge disse to delelementer gælder, at tredjelandet
fremover skal bestå bedømmelsen heraf, der foretages
af Global Forum for Skattegennemsigtighed og Ud-
veksling af oplysninger.
Det sidste delelement indebærer, at tredjelandet inden
for rimelig tid får udvekslingsaftaler vedr. indholdet af
de to første deleelementer med alle EU-landene.
Side 4 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0005.png
Dette kan fx ske ved tiltrædelse af OECD’s multilate-
rale konvention om administrativt skattesamarbejde og
den multilaterale aftale om gennemførelse af CRS.
[Fair beskatning]
Det andet kriterie omhandler fair beskatning. Kriteriet
indebærer, at et tredjeland ikke må have skadelige skat-
teordninger, der kan være i strid med EU’s Adfærds-
kodeksgruppes kriterier. Derudover blev forbud mod
at facilitere aggressive skattearrangementer tilføjet.
Derimod var der ikke enighed om, at der skulle indgå
et krav om minimumsbeskatning.
Side 5 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0006.png
Det tredje og sidste kriterie angår implementering af
BEPS-minimumsstandarderne. Kriteriet indebærer, at
tredjelandet bl.a. skal indføre en generel omgåelses-
klausul samt automatisk udveksle land for land-rap-
porter med andre landes skattemyndigheder.
[Regeringens holdning]
Fra dansk side arbejdede man for, at kriterierne for
ikke
at blive sortlistet blev gjort strengere og på linje
med de krav, der stilles i EU, samt at kriterierne blev
gjort objektive og operationelle.
Side 6 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0007.png
Fra dansk side blev der særligt lagt vægt på kriteriet
om skattegennemsigtighed, da udveksling af skatteop-
lysningerne med tredjelande er en væsentlig forudsæt-
ning for bekæmpelse af skatteundgåelse.
Danmark arbejdede derfor for, at alle tre - og ikke kun
to af delelementerne - i skattegennemsigtighedskrite-
riet skulle opfyldes inden juli 2019 – og dette uden
overgangsordninger. Der kunne dog kun opnås enig-
hed om, at det var tilstrækkeligt at leve op til to ud af
de tre kriterier inden juli 2019.
[Krav til størrelsen af selskabsbeskatningen]
Som finansministeren redegjorde for i Europaudvalget
i november 2016, og som SAU også var orienteret om
Side 7 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0008.png
ved samlenotat i samme forbindelse, fandt Danmark
det mest konsekvent, at kriteriet om fair beskatning
ikke gik videre end de krav, som EU-landene stiller til
hinanden på dette område.
Dermed krævede vi overholdelse af adfærdskodekskri-
terierne og stillede ikke krav til størrelsen af selskabs-
beskatningen. Det ville være urimeligt og ville derfor
undergrave legitimiteten af sortlisten samt give mulig-
hed for at kritisere EU for at være dobbeltmoralsk.
Man kan så mene, at EU burde have interne krav om
størrelsen af selskabsskatten. Dette havde vi i novem-
ber en diskussion af i forbindelse med beslutningsfor-
slag B 29 om en bund under selskabsskatten.
Side 8 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0009.png
Danmark er blandt de mest ambitiøse lande i EU, når
det gælder kampen mod skatteundgåelse, og regerin-
gen arbejder for strengere standarder internt i EU, når
muligheden er der.
Men regeringen kunne ikke støtte en bund under sel-
skabsskatten, fordi dette vil være ineffektivt, da man
fortsat ville kunne konkurrere på selskabsskattebasen
ved at fritage visse indkomster eller give flere fradrag.
Hvis dette skal undgås, vil det kræve en harmonisering
af både satsen
og
basen, hvilket regeringen ikke finder
ønskeligt.
Side 9 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0010.png
[Effekten af sortlisten]
På trods af at regeringen gerne have set gennemsigtig-
hedskriteriet mere omfattende, var det – og er det sta-
digt - regeringens opfattelse, at kombinationen af de
skrappe krav om gennemsigtighed samt forbuddet
mod at have skadelige skatteregimer og mod at facili-
tere aggressive skattearrangementer giver de nødven-
dige redskaber til at bekæmpe skatteundgåelse.
Som jeg nævnte på samrådet den 11. januar, har risi-
koen for sortlistningen i selv sig medført, at mange
lande har tilkendegivet at ville leve op til kriterierne.
Og en række lande, der endte på sortlisten, har efter-
følgende forpligtet sig til at rette ind.
Side 10 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0011.png
Dette fører mig videre sidste del af orienteringen.
[Fjernelse og tilføjelse af lande på EU-sortlisten]
Udvalget har efterspurgt en redegørelse for de umid-
delbare forventninger til, hvilke lande der vil komme
af listen, og hvilke der muligvis vil komme på.
Det glædelige budskab er, at hele 8 lande og jurisdikti-
oner har tilkendegivet på politisk højt niveau, at man
vi rette ind for at komme af sortlisten.
Konkret vil landene enten afvikle eller indføre de ele-
menter, der forårsagede sortlistningen. Det kan som
bekendt være indførelse af fuld skattegennemsigtighed,
Side 11 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0012.png
fair beskatning eller implementering af OECD’s
BEPS-minimumsstandarder.
Der er tale om følgende lande og jurisdiktioner:
Grenada, Macao og de Forenede Arabiske Emirater,
der har meddelt, at de vil forpligte sig til at leve op til
alle tre kriterier.
Mongoliet som har tilkendegivet at ville efterleve krite-
rierne om skattegennemsigtighed.
Side 12 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0013.png
Og Barbados, Panama, Sydkorea og Tunesien, som
har givet tilsagn om, at de vil forpligte sig til have en
fair beskatning på selskabsområdet.
Det vil nu herefter være op til Adfærdskodeksgruppen,
at følge op og vurdere om landene nu også efterlever
de krav, som de har forpligtet sig til at leve op til.
Dette skal sikre, at der også er reel handling bag or-
dene.
Hvorvidt der kommer
nye
lande på sortlisten afhænger
af, om landene på ”grålisten” også efterlever og hånd-
hæver de forpligtelser, som de har lovet for at undgå at
blive sortlistet.
Side 13 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra den fortrolige orientering i udvalget den 25. januar 2017 om EU’s sortliste, til skatteministeren
1852521_0014.png
Igen er det op til Adfærdskodeksgruppen at følge op
og vurdere, hvorvidt de grålistede lande opfylder og
efterlever deres forpligtelser.
Fra regeringens side vil vi lægge stor vægt på, at EU
nøje overvåger, om landene rent faktisk lever op til de
forpligtelser, de har påtaget sig.
Tak for ordet!
Side 14 af 14