Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1864996_0001.png
8. marts 2018
J.nr. 2018 - 618
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 197 af 23. januar 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvordan reglerne for beskatning af spil er i sammenligning med de øvrige EU-lande, til skatteministeren
1864996_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan reglerne for beskatning af spil er i sammenligning
med de øvrige EU-lande. I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for provenuet
ved at hæve skatten på spil med henholdsvis 5 pct. og 10 pct. I svaret bedes der redegjort
for provenuet i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd samt i
varig virkning.
Svar
Der findes ikke en samlet oversigt over beskatningen af spil i de øvrige EU-lande, og der
er meget forskellige former for regulering og beskatning af spil fra land til land både hvad
angår satser og beskatningsgrundlag. Herudover er beskatningen af de enkelte spiltyper i
de fleste lande også meget forskellig. Der vil derfor være tale om en særdeles omfattende
undersøgelse, såfremt der skulle redegøres for regulering og beskatning af alle spiltyper i
alle europæiske lande.
I Danmark er afgifterne på onlinekasino og -væddemål lavere end på de tilsvarende land-
baserede spil bl.a. for at sikre, at det er attraktivt at spille hos udbydere med danske tilla-
delser frem for på uregulerede udenlandske hjemmesider. Derfor er svaret afgrænset til en
sammenligning af onlinekasino og -væddemål for de lande, hvor disse oplysninger forelig-
ger. I nogle lande, herunder bl.a. Sverige og Norge, udbydes spillet af statsejede monopol-
selskaber, hvor overskuddet fra spil går til diverse sociale og kulturelle formål mv. Disse
lande indgår ikke i oversigten nedenfor.
For så vidt angår onlinekasino og -væddemål er afgiftsgrundlaget i de fleste lande brutto-
spilleindtægten (BSI), men der er også lande, som beskatter indskuddet eller gevinsterne,
jf. tabel 1.
Bemærk i øvrigt, at spiludbyderne i en række lande, herunder fx Frankrig, er un-
derlagt moms, hvorfor den reelle beskatning bliver en hel del højere.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvordan reglerne for beskatning af spil er i sammenligning med de øvrige EU-lande, til skatteministeren
1864996_0003.png
Tabel 1. Afgifter på onlinekasino og -væddemål i diverse EU-lande
Afgifts-
grundlag
Bulgarien
Belgien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
BSI
BSI
BSI
BSI
BSI
Gevinster
Indsats
BSI
-
BSI
BSI
Indsats
BSI
BSI
Online-
kasino
20
11
n/a
20
5
30
1,8 +
0,2 pct.
n/a
n/a
0
18-22
15
10
[20]
Online-
væddemål
20
11
10
20
5
30
5,7 + 1,8 +
1,8 pct.
35
n/a
1
18-22
5
10
15
Der har været fremsat lovforslag om at åbne
for tilladelser til onlinekasino. Tilladelse vil
kræve, at tilladelsesindehavere har licens til
landbaserede spil.
Der er ingen specifik lovgivning, som om-
handler onlinespil.
Regressiv beskatning af spil, hvor afgiften på
onlinekasino udgør minimum 15.000 EUR og
maksimum 375.000 EUR pr. år, mens den for
væddemål udgør minimum 25.000 EUR pr. år
og maksimum 600.000 EUR pr. år.
For væddemål på sportskonkurrencer med
dyr (fx heste) er afgiften 2,5 pct.
Beskatning er erhvervsbeskatning - hvis ud-
byder ikke er baseret i Rumænien, betales
kun licensgebyr.
For væddemål betales yderligere 6 pct. af ind-
skud, dog kun 1 pct. på hestevæddeløb. Ud-
bud af onlinespil er begrænset til landbase-
rede tilladelsesindehavere.
Tilladelsesindehavere skal også betale et li-
censgebyr på 25- 45 pct. af BSI afhængig af
spiltype for væddemål, og 5-20 pct. af BSI for
onlinekasino. Der betales indkomstskat på 15
pct. af gevinster over 300 EUR.
Herudover indkomstbeskatning af gevinster
på 10-30 pct.
Statsejet monopoludbyder hvor alt overskud
går til staten.
For hestevæddeløb er afgiften 5,3+1,8 pct.
Afgiftssatsen for onlinekasino vedrører poker.
Spillerne skal herudover betale skat af gevin-
ster over 100 EUR.
Udbydere med licens til landbaserede væd-
demål kan dog også udbyde væddemål on-
line.
Bemærkninger
Spiludbydere betaler herudover et fast årligt
bidrag til forebyggelse af spilproblemer mv.
Hestevæddeløb: 3 pct. i Belgien og 3,7 pct. i
udlandet. Onlinehasardspil: 21 pct. moms.
Der betales herudover yderligere 3 pct. af BSI
til ludomaniindsats. Onlinekasino er ikke til-
ladt.
Luxembourg
-
-
-
Malta
Indsats
1,25 -
0,4
4,0 - 0,4
Polen
Portugal
Rumænien
Indsats
BSI
BSI
n/a
15-30
16
12 pct.
8-16
16
Slovakiet
BSI
29
29
Slovenien
BSI
18 pct.
5 pct.
Spanien
Tjekkiet
BSI
BSI
25
35
20-25
23
Markedet blev liberaliseret i 2017.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvordan reglerne for beskatning af spil er i sammenligning med de øvrige EU-lande, til skatteministeren
1864996_0004.png
Anm.: Tabellen fortsættes næste side.
Tabel 1 (fortsat). Afgifter på onlinekasino og -væddemål i diverse EU-lande
Afgifts-
grundlag
Online-
kasino
Online-
væddemål
Bemærkninger
Onlinekasino er ikke tilladt, men landbase-
rede kasinoer må gerne broadcaste spil,
som foregår i deres kasinoer og tag i mod
indskud fra spillere "online". Beskatningen
følger med beskatningsniveauet i de for-
skellige delstater - mellem 20-80 pct.
Lovgivningen, som tilladelse til onlinekasino
og væddemål blev givet under, er ophævet,
men licenserne er ikke trukket tilbage.
Onlinekasino: Afgiften udgør 30 pct. af BSI
op til 32,258 mio. EUR og 10 pct. af BSI
herover.
Afgiftsgrundlaget er indsats for væddemål
og BSI for kasinospil. Væddemål er liberali-
seret, mens der er monopol på kasinospil.
Tyskland
Indsats
n/a
5
Tyskland -
Schleswig-
Holstein
UK
Ungarn
BSI
BSI
BSI
Indsats
og BSI
20
15
30
20
15
15
Østrig
40
2
Kilde: H2 Gambling Capital 2018, GREF 2016 og Spillemyndigheden.
De beregnede provenuvirkninger ved en forhøjelse af afgifterne på væddemål og online-
kasino med 5 og 10 procentpoint til henholdsvis 25 og 30 pct. af BSI fremgår af tabel 2-5.
Det er ikke muligt at sige, i hvilket omfang afgiftsforhøjelsen vil føre til, at spillet vil skifte
fra det regulerede marked med danske tilladelser og betaling af afgift til det uregulerede
eller udenlandske marked for onlinekasino. I ovennævnte skøn er det forsigtigt lagt til
grund, at afgiftsforhøjelsen vil medføre en reduktion i afgiftsgrundlaget (BSI) på hen-
holdsvis 5 pct. og 10 pct. Adfærdsændringer kan dog vise sig at være mindre eller større
end forudsat og dermed medføre et højere eller lavere merprovenu, end det der fremgår i
tabellerne. Potentialet for en ændring af forbrugerens adfærd må forventes at være bety-
delig netop for onlinespil, hvor de praktiske hindringer for at skifte fra en dansk til en
udenlandsk udbyder er begrænsede. Hertil kommer, at et skifte fra dansk regulerede ud-
bydere til uregulerede eller udenlandske udbydere, som ikke er omfattet af dansk regule-
ring, vil indebære en svækkelse af forbrugerbeskyttelsen.
Tabel 2. Forventet merprovenu ved forhøjelse af afgiften på væddemål til 25 pct.
Væddemål
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
116
90
57
116
90
57
116
90
57
116
90
57
116
90
57
116
90
57
116
90
57
Varigt
115
88
56
Anm.: Det er beregningsteknisk forudsat, at afgiftsforhøjelsen vil reducere afgiftsgrundlaget med 5 pct.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvordan reglerne for beskatning af spil er i sammenligning med de øvrige EU-lande, til skatteministeren
1864996_0005.png
Tabel 3. Forventet merprovenu ved forhøjelse af afgiften på onlinekasino til 25 pct.
Onlinekasino
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
92
71
45
92
71
45
92
71
45
92
71
45
92
71
45
92
71
45
92
71
45
Varigt
91
70
44
Anm.: Det er beregningsteknisk forudsat, at afgiftsforhøjelsen vil reducere afgiftsgrundlaget med 5 pct.
Tabel 4. Forventet merprovenu ved forhøjelse af afgiften på væddemål til 30 pct.
Væddemål
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
233
179
102
233
179
102
233
179
102
233
179
102
233
179
102
233
179
102
233
179
102
Varigt
230
177
101
Anm.: Det er beregningsteknisk forudsat, at afgiftsforhøjelsen vil reducere afgiftsgrundlaget med 10 pct.
Tabel 5. Forventet merprovenu ved forhøjelse af afgiften på onlinekasino til 30 pct.
Onlinekasino
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
184
142
81
184
142
81
184
142
81
184
142
81
184
142
81
184
142
81
184
142
81
Varigt
182
140
80
Anm.: Det er beregningsteknisk forudsat, at afgiftsforhøjelsen vil reducere afgiftsgrundlaget med 10 pct.
En afgiftsstigning på væddemål og onlinekasino vil desuden fordre en dialog med EU-
Kommissionen, hvor EU-Kommissionen vil skulle afveje de forskellige hensyn bag af-
giftssatsen.
Af ovennævnte oversigt over medlemslandenes afgifter fremgår, at beskatningen er meget
uensartet, og det er derfor ikke muligt at konkludere noget om danske afgifters niveau i
forhold til afgiftsniveauet i andre lande. Afgiftsniveauet i Danmark er fastsat ud fra det
marked, der er i Danmark, og også her er der stor forskel på markederne i EU-landene.
Fx er markedet for væddemål på hestevæddeløb meget stort i Storbritannien og Frankrig,
mens det er meget lille i Danmark.
Skatteministeriet og Spillemyndigheden overvåger løbende udviklingen i markedet, og i
den forbindelse overvejes selvfølgelig også, om den nuværende beskatning af spil har den
rette udformning og niveau. Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at regeringen ikke
har planer om at forhøje afgifterne på spil.
Side 5 af 5