Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1873156_0001.png
23. marts 2018
J.nr. 2018 - 406
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 173 af 10. januar 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Niels Kleis Frederiksen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ny praksis hos SKAT om strakskontantsalg af biler til eksport efter selvanmelderordningen, til skatteministeren
1873156_0002.png
Spørgsmål
I forbindelse med en ny praksis hos SKAT om strakskontantsalg af biler til eksport efter
selvanmelderordningen, som betyder, at bilerne skal tilbageholdes i 14 dage og at det er
uklart, hvilke dokumentationskrav der gælder, bedes ministeren oplyse:
Hvordan stemmer disse ændringer overens med, at EU-Domstolen i mange domme
har fastslået, at selv kortere tilbageholdelse af varer udgør en ulovlig hindring for EU’s
frie varebevægelser, f.eks. i sagen C-23/99 præmis 48, hvoraf det
fremgår, at ”under
alle omstændigheder står en tilbageholdelse, der kan vare i indtil ti dage, ikke i forhold
til formålet med en sådan kontrol”?
Hvordan stemmer det upræcise dokumentationskrav overens med den forvaltningsret-
lige vejledningspligt?
Hvordan stemmer det nye krav om 14 dage overens med pligten til at lave lovgivnin-
gen om, hvis en administrativ ændring beror på en fornyet lovfortolkning, f.eks. FOB
1994.427, eftersom loven er uændret?
Hvordan stemmer det overens med ligebehandlingsprincippet i dansk ret og EU-ret at
behandle disse virksomheder, som ikke er under mistanke for uberettiget udførsel, på
samme måde som virksomheder, der er?
Hvordan stemmer det overens med, at EU-retten forbyder SKAT at indføre eksport-
restriktioner over for almindelige virksomheder, som ikke er under mistanke for ube-
rettigede udførsler, af hensyn til statskassen, jf. f.eks. C-96/08 præmis 48 og C-400/08
præmis 74 og professor, dr. Jur. Erik Werlauff, advokat Hans Sønderby og advokat
Goergen, som i EU-ret
og Menneskerettigheder fastslår, at ”…det kan ikke udgøre et
alment hensyn, at staten gennem sin lovgivning ønsker at beskytte sig mod tab af skat-
teprovenu”?
Svar
De danske regler om delvis tilbagebetaling af registreringsafgift ved eksport af køretøjer
er indført i 2002 bl.a. på baggrund af en række generelle tilkendegivelser fra Europa-
Kommissionen til medlemslandene om, at afgifter som registreringsafgift udgjorde et
problem i det indre marked, fordi der i mange tilfælde skete dobbeltbeskatning. Det skyl-
des, at der fx ikke skete tilbagebetaling af nogen del af registreringsafgiften ved udførsel af
køretøjer fra Danmark, selv om der skulle betales registreringsafgift el. lign. igen i det
land, til hvilket køretøjet udførtes.
De danske regler om godtgørelse af registreringsafgift ved eksport har blandt andet til
formål at modvirke dobbeltbeskatning ved udførsel af køretøjer fra Danmark. Herudover
bidrager ordningen til at sikre en løbende udskiftning af den danske bilpark, fordi godtgø-
relse af afgiften ved eksport medfører, at den høje danske registreringsafgift ikke fastlåser
biler på det danske marked, indtil de er udtjente. En sådan løbende udskiftning vurderes
at have en positiv miljøeffekt, idet udførsel af biler medfører et behov for indførsel af an-
dre typisk nyere eller nye biler.
Det er ikke umiddelbart muligt at modvirke dobbeltbeskatning på anden måde end ved
godtgørelse af registreringsafgift i forbindelse med eksport.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ny praksis hos SKAT om strakskontantsalg af biler til eksport efter selvanmelderordningen, til skatteministeren
1873156_0003.png
Der er dog ikke et EU-retligt krav om, at der ydes godtgørelse af registreringsafgiften ved
eksport, hvilket Højesteret har fastslået ved dom af 16. august 2016.
1
Danmark har derfor
et fortolkningsrum i forhold til, hvordan formålet opfyldes, og det er muligt at tilpasse
udformningen af ordningen.
Det er altid muligt at eksportere et køretøj uden videre, idet der kun er særlige krav til den
administrative procedure, hvis registreringsafgiften ønskes godtgjort i forbindelse hermed.
Idet Danmark ikke er EU-retligt forpligtet til at godtgøre registreringsafgift ved eksport,
rejser det heller ikke EU-retlige problemstillinger, at det er en betingelse for udbetaling af
godtgørelse, at SKAT i en periode på 14 dage har mulighed for at sikre, at køretøjet op-
fylder kriterierne for at få udbetalt godtgørelse, og at godtgørelsen er beregnet på et kor-
rekt grundlag.
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 18, stk. 1, at SKAT inden for en frist på 14
dage kan begære et køretøj fremstillet for forvaltningen bl.a. i forbindelse med eksport.
Den nye praksis beror således ikke på en ny lovfortolkning, men er hjemlet direkte i regi-
streringsafgiftsloven som en mulighed, der dog ikke tidligere har været anvendt i samme
omfang.
Der skete i perioden 2014-2016 en stigning i antallet af eksporterede køretøjer og dermed
også i omfanget af eksportgodtgørelser. På denne baggrund besluttede SKAT systematisk
at betinge udbetaling af eksportgodtgørelse af, at SKAT i den lovhjemlede 14-dages peri-
ode har haft mulighed for at indkalde et køretøj til besigtigelse og/eller kræve, at køretøjet
gennemgår et udvidet registreringssyn (toldsyn). Den nye praksis blev indført pr. 1. marts
2017 og offentliggjort i SKATs nyhedsbrev af 17. februar 2017 (vedlagt).
Ordningen har til formål at give SKAT mulighed for at vurdere køretøjets stand og sikre,
at det eksporterede køretøj faktisk opfylder kriterierne for eksportgodtgørelse, herunder
at køretøjet er i registreringsklar stand. Vurderingen af et køretøjs stand kan være nødven-
dig for at sikre, at eksportgodtgørelsen beregnes korrekt for det konkrete køretøj.
For så vidt angår dokumentationskrav ved eksport af et køretøj, har SKAT den 17. fe-
bruar 2017 offentliggjort et nyhedsbrev (vedlagt), hvor der vejledes generelt herom. Her-
udover har SKAT i nyhedsbrev af 20. december 2017 (vedlagt) præciseret disse doku-
mentationskrav og vejledt yderligere herom. SKAT vil anmode de relevante brancheorga-
nisationer, som er medlemmer af SKATs Motorkontaktudvalg, om bemærkninger til ny-
hedsbrevet af 20. december 2017 for at undersøge, om præciseringen har medført, at
virksomhederne er blevet mere fortrolige med, hvordan de lever op til dokumentations-
kravene.
1
Jf. SKM2016.608.HR
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ny praksis hos SKAT om strakskontantsalg af biler til eksport efter selvanmelderordningen, til skatteministeren
1873156_0004.png
SKAT vil prioritere, at sagerne vedrørende dokumentation for udførsel behandles hurtigt
og om nødvendigt gennem konkret dialog med virksomhederne. Virksomhederne har
desuden mulighed for at henvende sig direkte til SKAT og modtage konkret vejledning,
såfremt det ønskes.
Side 4 af 4