Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1878193_0001.png
11. april 2018
J.nr. 2018 - 735
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 170 af 9. januar 2018 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, at oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pensionstillægget), som opspareren oplever, hvis regeringens skattefradrag ved indbetaling til pension gennemføres, som det er beskrevet i Sådan forlænger vi opsvinget, til skatteministeren
1878193_0002.png
Spørgsmål
Ministeren oplyser i en række svar til lovforslag nr. L 16 omhandlende vilkårene for ind-
betalinger til forskellige pensionsopsparinger, at det ikke giver ”et retvisende billede alene
at inddrage vilkårene på indbetalingstidspunktet” (spm. 5 til L 16). I forlængelse heraf be-
des ministeren oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den mod-
regning i pensionstillægget), som opspareren oplever, hvis regeringens skattefradrag ved
indbetaling til pension gennemføres, som det er beskrevet i ”Sådan forlænger vi opsvin-
get”, men hvor intervallet for det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til fradragsbe-
rettiget pension i stedet ligger på 8.000-70.000 kr., og fradraget sættes til 40 pct. de sidste
20 år før folkepensionsalderen og 20 pct. for opsparer med mere end 20 år til folkepensi-
onsalderen. Svaret bedes oplyst i fire figurer for følgende familietyper: HK mindsteløn,
LO-ansat, funktionær og direktør. På førsteaksen angives den marginale skatteprocent og
på andenaksen angives årene til folkepensionsalderen. Det skal lægges til grund, at pensi-
onsopspareren har et pensionsbidrag på 12 pct., som det er tilfældet på industriens over-
enskomst.
Svar
Nedenstående svar tager udgangspunkt i regeringens udspil
Sådan forlænger vi opsvinget,
som
adspurgt af spørgeren, og ikke den indgåede
Aftale om Lavere skat på arbejdsindkomst og større
fradrag for pensionsindbetalinger.
Den indgåede aftale adskiller sig fra udspillet og har derfor
ikke de nedenfor beskrevne virkninger.
Det bemærkes indledningsvist, at beregninger af den reale effektive afkastbeskatning er
følsomme over for de anvendte forudsætninger fx bidragsprocenten til pensionsordnin-
ger. De stiliserede beregninger i svaret angiver således kun et beregningseksempel på mu-
lige sammenhænge mellem lønindkomster på et givet alderstrin og reale effektive afkast-
skatter på pensionssparingen, der kan gælde, hvis bidragsprocenten til pensionsordninger
er identisk for alle indkomstgrupper og netop udgør 12 pct., jf. uddybende forklaring i
svar på SAU alm. del spørgsmål 165 (2017-18).
Figurerne i dette svar skal ses i sammenhæng med figuren i svaret på SAU alm. del
spørgsmål 166 (2017-18), da beregningsforudsætningerne (herunder fradragssats og bund-
og topgrænse for pensionsfradraget) er identiske. I svaret på SAU alm. del spørgsmål 166
(2017-18) kan der også findes uddybende forklaringer af de sammensatte marginalprocen-
ter på hhv. ind- og udbetalingstidspunktet i de relevante indkomstintervaller.
HK’er på mindsteløn
Med de i spørgsmålet indlagte forudsætninger reduceres HK’erens reale effektive afkast-
skat af marginale fradragsberettigede pensionsindbetalinger foretaget i alle år indtil 5 år
før folkepensionsalderen,
jf. figur 1.
Omlægningen fra fradragsberettigede arbejdsmarkedspensioner mod aldersopsparing un-
der de nye lofter indebærer en reduktion af de udbetalinger, som giver anledning til af-
trapning af den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) og pensionstillægget. Det er
derfor først ved lønindkomster over 270.000 kr., at den supplerende pensionsydelse er
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, at oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pensionstillægget), som opspareren oplever, hvis regeringens skattefradrag ved indbetaling til pension gennemføres, som det er beskrevet i Sådan forlænger vi opsvinget, til skatteministeren
1878193_0003.png
fuldt aftrappet, og hvor aftrapningen af pensionstillægget begynder. Da aftrapningen af
den supplerende pensionsydelse er lidt kraftigere end aftrapningen af pensionstillægget,
indebærer omlægningen for HK’eren isoleret set en forøgelse af den reale effektive afkast-
skat af marginale fradragsberettigede pensionsindbetalinger i alle år, jf. svaret på SAU alm.
del spørgsmål 166 (2017-18).
For HK’eren indebærer udvidelsen af grundlaget for beskæftigelsesfradraget til også at
omfatte fradragsberettigede pensionsindbetalinger imidlertid en tilsvarende reduktion af
den reale effektive afkastskat af marginale fradragsberettigede pensionsindbetalinger i alle
år.
Pensionsfradraget som i eksemplet udgør 20/40 pct. for fradragsberettigede indbetalinger
i intervallet 8.000 kr. til 70.000 kr. foretaget med mere/mindre end 20 år til folkepensi-
onsalderen, bidrager også til en samlet reduktion af den reale effektive afkastskat af de
marginale fradragsberettigede pensionsindbetalinger.
Figur 1. Eksempel på real effektiv afkastskat af marginale fradrags- og bortseelsesberettigede pen-
sionsindbetalinger for en HK’er på mindsteløn med en bidragsprocent på 12
Pct.
160
140
120
100
80
60
40
20
0
42 40 38 36 34 32 30 28 26 24 22 20 18 16 14 12 10
År til folkepensionsalderen
Gældende regler, ingen anvendelse af aldersopsparing
Inkl. alderopsparing, udvidelse af grundlaget for beskæftigelsesfradrag og pensionsfradrag
Anm. Opgjort via intern rente. Inkl. folkepensionens pensionstillæg og den supplerende pensionsydelse (ældrechecken).
Der er beregningsteknisk set bort fra boligstøtte og andre indkomstafhængige ydelser på ind- og udbetalingstidspunktet.
2025-regler i 2018-niveau.
Kilde: Egne beregninger.
Pct.
160
140
120
100
80
60
40
20
0
8
6
LO’er og funktionær
Med de i spørgsmålet indlagte forudsætninger reduceres også LO’erens og funktionærens
reale effektive afkastskat af marginale fradragsberettigede pensionsindbetalinger foretaget
i alle år indtil 5 år før folkepensionsalderen,
jf. figur 2.
Reduktionen for LO’eren og funktionæren er ens, da begge familietyper er i indkomstin-
tervallet, hvor de opnår det maksimale beskæftigelsesfradrag, men ikke kan fradrage de
marginale pensionsindbetalinger i grundlaget for topskatten.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, at oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pensionstillægget), som opspareren oplever, hvis regeringens skattefradrag ved indbetaling til pension gennemføres, som det er beskrevet i Sådan forlænger vi opsvinget, til skatteministeren
1878193_0004.png
Reduktionen af den reale effektive afkastskat skyldes pensionsfradraget, som i eksemplet
udgør 20/40 pct. for fradragsberettigede indbetalinger i intervallet 8.000 kr. til 70.000 kr.
foretaget med mere/mindre end 20 år til folkepensionsalderen.
Figur 2. Eksempel på real effektiv afkastskat af marginale fradrags- og bortseelsesberettigede pen-
sionsindbetalinger for en LO’er og en funktionær med en bidragsprocent på 12
Pct.
160
140
120
100
80
60
40
20
0
42 40 38 36 34 32 30 28 26 24 22 20 18 16 14 12 10
År til folkepensionsalderen
Gældende regler, ingen anvendelse af aldersopsparing
Inkl. alderopsparing, udvidelse af grundlaget for beskæftigelsesfradrag og pensionsfradrag
Anm. Opgjort via intern rente. Inkl. folkepensionens pensionstillæg og den supplerende pensionsydelse (ældrechecken).
Der er beregningsteknisk set bort fra boligstøtte og andre indkomstafhængige ydelser på ind- og udbetalingstidspunktet.
2025-regler i 2018-niveau.
Kilde: Egne beregninger.
Pct.
160
140
120
100
80
60
40
20
0
8
6
Direktør
Med de i spørgsmålet indlagte forudsætninger forhøjes direktørens reale effektive afkast-
skat på marginale fradragsberettigede pensionsindbetalinger foretaget i alle år indtil 5 år
før folkepensionsalderen,
jf. figur 3.
Det skyldes bl.a., at direktørens marginale pensionsindbetalinger ikke giver anledning til
pensionsfradrag. Derudover indebærer de forespurgte beregningsforudsætninger, at de
marginale pensionsudbetalinger er omfattet af aftrapningen af pensionstillægget, når en
del af pensionsindbetalingerne omlægges til aldersopsparing. Det medfører, at den sam-
mensatte marginalprocent på udbetalingstidspunktet er knap 20 pct.-point højere med re-
geringens forslag end ved gældende regler uden anvendelse af aldersopsparing. Det bidra-
ger til en markant forøgelse af den reale effektive afkastskat i forhold til gældende regler.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, at oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pensionstillægget), som opspareren oplever, hvis regeringens skattefradrag ved indbetaling til pension gennemføres, som det er beskrevet i Sådan forlænger vi opsvinget, til skatteministeren
1878193_0005.png
Figur 3. Eksempel på real effektiv afkastskat af marginale fradrags- og bortseelsesberettigede pen-
sionsindbetalinger for en direktør med en bidragsprocent på 12
Pct.
60
40
20
0
-20
-40
-60
-80
42 40 38 36 34 32 30 28 26 24 22 20 18 16 14 12 10
År til folkepensionsalderen
Gældende regler, ingen anvendelse af aldersopsparing
Inkl. alderopsparing, udvidelse af grundlaget for beskæftigelsesfradrag og pensionsfradrag
Anm. Opgjort via intern rente. Inkl. folkepensionens pensionstillæg og den supplerende pensionsydelse (ældrechecken).
Der er beregningsteknisk set bort fra boligstøtte og andre indkomstafhængige ydelser på ind- og udbetalingstidspunktet.
2025-regler i 2018-niveau.
Kilde: Egne beregninger.
Pct.
60
40
20
0
-20
-40
-60
-80
8
6
Side 5 af 5