Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1846689_0001.png
Klik og v ælg dato
J.nr. 2017 - 7689
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 106 af 20. november 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om fordelingsvirkningen på det 100. øverste percentil – opdelt i 10 lige store grupper – af henholdsvis investorfradraget og aktiesparekontoen, til skatteministeren
1846689_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for fordelingsvirkningen på indkomstdeciler – herunder også
for den 99. percentil af henholdsvis investorfradraget og aktiesparekontoen som er aftalt i
erhvervspakken ”Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer af 12. november 2017”.
Svar
Virkningen af de aktionærrettede initiativer i erhvervs- og iværksætteraftalen afhænger af,
i hvor stort omfang de individuelle aktieinvestorer vil benytte sig af dem. Det er i besva-
relsen forudsat, at aktionærer vil benytte aktiesparekontoen, før de benytter investorfra-
draget. Det er således lagt til grund, at virkningen af investorfradraget skal vurderes i for-
længelse af virkningen indførelsen af en aktiesparekonto.
Den gennemsnitlige skattenedsættelse som følge af hhv. aktiesparekontoen og investor-
fradraget i procent af den disponible fordelt på indkomstdeciler er vist i
tabel 1.
Den til-
svarende gennemsnitlige skattenedsættelse for de ti øverste indkomstpercentiler er vist i
tabel 2.
Fremgangen i disponibel indkomst som følge af aktiesparekontoen og investorfradraget
er overordnet set voksende med størrelsen af de disponible indkomster (når der ses bort
fra 1. indkomstdecil). Fordelingsvirkningerne afspejler forskellen i størrelsen af aktieind-
komst på tværs af indkomstdeciler. Fordelingsvirkningerne skal herudover ses i lyset af
formålet med de to initiativer.
Formålet med aktiesparekontoen er at gøre det nemt og økonomisk attraktivt for dan-
skerne at investere i aktier. Indestående på aktiesparekontoen vil blive beskattet lavere
end den gældende aktieindkomstbeskatning. Dermed vil aktiesparekontoen bidrage til at
styrke aktiekulturen.
Investorfradraget skal hjælpe små og mellemstore unoterede virksomheder med at få let-
tere adgang til risikovillig kapital. Dette sker gennem et investorfradrag for uafhængige in-
vestorer, der investerer i visse små og mellemstore unoterede virksomheder (såkaldte
iværksættervirksomheder).
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om fordelingsvirkningen på det 100. øverste percentil – opdelt i 10 lige store grupper – af henholdsvis investorfradraget og aktiesparekontoen, til skatteministeren
1846689_0003.png
Tabel 1. Fremgang i disponibel indkomst som følge af hhv. aktiesparekontoen og investorfradraget
som aftalt i ”Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer af 12. november 2017”, fordelt på ind-
komstdeciler, 2018-niveau
Indkomstdecil
Fremgang i disponibel indkomst, pct.
Aktiesparekonto
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hele befolkningen
0,04
0,01
0,01
0,02
0,02
0,02
0,03
0,03
0,04
0,08
0,04
Investorfradrag
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,09
0,02
Anm.: Det er antaget, at aktiesparekontoen beny ttes f ør inv estorfradraget. Fordelingsv irkningerne af spejler således bereg-
ningsrækkef ølgen. Skattelettelsen i pct. af disponibel indkomst er baseret på de ækv iv alerede disponible indkomster.
Kilde: Lov modelberegninger på en stikprøv e på 33,3 pct. af bef olkningen. 2014-data f remskrev et til 2018 med f orudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Tabel 2. Fremgang i disponibel indkomst som følge af hhv. aktiesparekontoen og investorfradraget
som aftalt i ”Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer af 12. november 2017”, 91.-100. indkomst-
percentil, 2018-niveau
Indkomstpercentil
Fremgang i disponibel indkomst, pct.
Aktiesparekonto
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Hele 10. decil
0,05
0,06
0,06
0,06
0,07
0,07
0,08
0,09
0,11
0,09
0,08
Investorfradrag
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,02
0,02
0,04
0,07
0,32
0,09
Anm.: Se anm. til tabel 1. Der tages særligt f orbehold f or stikprøv eusikkerhed f or de enkelte indkomstpercentiler.
Kilde: Lov modelberegninger på en stikprøv e på 33,3 pct. af bef olkningen. 2014-data f remskrev et til 2018 med f orudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 3 af 3