Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1915507_0001.png
Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 80
Offentligt
10. marts 2017
J.nr. 2017 - 28
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 80 af 3. november 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs kontrolprojekt Kildeskat – udbytter, renter og royalty i 2015, 2016 og så vidt muligt også dele af 2017, til skatteministeren
1915507_0002.png
Ministeren bedes om SKATs kontrolprojekt ”Udbetalingskontrol” om korrekt
udbetaling
af negativ moms, jf. SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del bilag 99, oplyse
følgende:
Antal tilknyttede årsværk
Personaleomkostninger for det tilknyttede antal årsværk
Projektets nettoregulering/provenu
Den samlede gevinst på projektet (nettoregulering/provenu minus personaleomkost-
ninger)
Gevinsten pr. årsværk (samlet gevinst/antal årsværk)
Hvor mange gange udgiften til personaleomkostninger er tjent hjem (nettoregule-
ring/provenu divideret med personaleomkostninger).
Oplysningerne bedes opstillet på månedsbasis fra januar 2015 til og med september 2016.
Svar
Spørgsmål
Jeg vil gerne starte med at beklage det sene svar.
Dernæst vil jeg gerne gøre opmærksom på, at man generelt skal være påpasselig med at
sammenstille og fortolke sammenhængen mellem konkrete kontrolprojekters driftsudgif-
ter og de tilhørende kontrolprovenuer. Opgjorte provenuvirkninger fra konkrete kontrol-
projekter har fx ikke nødvendigvis karakter af varige merprovenuer. Det skyldes bl.a., at
en del af nettoprovenuet i ét år kan neutraliseres af lavere regelefterlevelse i andre år,
ligesom der kan være tale om skatteskyldige virksomheder, der på lovlig vis går konkurs
mellem kontrollen og skattebetalingen, samt restancer, der ikke kan inddrives. Væsentlige-
re er imidlertid, at SKATs kontrolindsats er tilrettelagt efter væsentlighed og risiko, hvor-
for det ikke kan forventes, at ekstra medarbejdere i gennemsnit finder fejl i samme om-
fang som de eksisterende medarbejdere, og dermed kan indbringe samme høje provenu.
Endelig mener jeg, at et fokus på kontrolprojekter er for ensidigt. Kontrol kan ikke stå
alene, hvis vi skal sikre korrekt skattebetaling fra virksomhederne. Det er også vigtigt, at
SKAT sikrer en god vejledning og nemme indberetningsmuligheder, hvilket underbygges
af SKATs complianceundersøgelser.
Vedrørende de i spørgsmålet omtalte beregninger kan jeg henholde mig til følgende, som
jeg har modtaget fra SKAT:
”Tabel
1 og tabel 2 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprove-
nu, nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personale
omkostninger pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleom-
kostning
for SKATs driftsopgave ”Udbetalingskontrol – negativ moms”
for alle tolv
måneder af 2015 og til og med september 2016. Som det ses af tabellerne, er det realise-
rede årsværksforbrug relativt konstant henover året, mens nettoprovenuet svinger mar-
kant. Det skyldes først og fremmest, at der i en enkelt måned kan være én større sag, som
markant påvirker nettoprovenuet for den måned. Derudover er det et rammevilkår for
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs kontrolprojekt Kildeskat – udbytter, renter og royalty i 2015, 2016 og så vidt muligt også dele af 2017, til skatteministeren
1915507_0003.png
SKAT, at omfanget af de momsangivelser, der resulterer i et negativt tilsvar, svinger hen-
over året, hvilket naturligvis direkte påvirker det nettoprovenu, som SKAT har mulighed
for at indkræve i en given måned.
Når der i tabel 1 og 2 er anført et nettoprovenu, er det udtryk for forhøjelser af virksom-
hedernes momstilsvar fratrukket nedsættelser. Projektet har i et vist omfang gennemført
reguleringer af andre skatte- og afgiftsarter
primært elafgift og lønsumsafgift. Disse
reguleringer indgår tillige i det opgjorte nettoprovenu. Opgørelsen tager ikke hensyn til,
om en forhøjelse, der medfører et positivt afgiftstilsvar, faktisk bliver betalt, og om en
eventuel restance er inddrivelig. Opgørelsen medtager endvidere ikke den strukturelle
effekt i form af kontrolindsatsens påvirkning af virksomhedernes fremadrettede adfærd
og regelefterlevelse.
Tabel 1. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, 2015
Måned
Realiseret
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettoprove-
nu (mio. kr.)
3
Jan
6,7
Feb
6
Mar
6,7
Apr
4,6
Maj
4,7
Jun
5,7
Jul
4,3
Aug
4,8
Sep
5,9
Okt
5,6
Nov
5,5
Dec
4,3
Total
64,7
4
3,6
4
2,8
2,8
3,4
2,6
2,9
3,6
3,4
3,3
2,6
38,8
72,3 148,2
98,8 26,5
42,7 124,3
2,3
49,4 84,2
50,1
50,2 732,3 1.481,1
Nettoprove-
nu fratrukket
personale-
omkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettoprove-
nu fratrukket
personale-
omkostnin-
ger pr. års-
værk
Nettoprove-
nu divideret
med den
opgjorte
personale-
omkostning
1)
68,3 144,6
94,8 23,7
39,9 120,8
-0,3
46,5 80,6
46,8
46,9 729,7 1.442,3
10,2
24,3
14,2
5,1
8,6
21,2
-0,1
9,6 13,6
8,3
8,5 170,8
22,3
18
41,5
24,7
9,5
15,3
36,3
0,9
17,1 23,6
14,9
15,2 285,7
38,1
Realiseret årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret på
opgav eløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsv ærk gennemsnitligt har præsteret 1.288 timer i 2015, idet der
herv ed er taget hensy n til lederressourcer, f erie, sy gdom, kurser og andet ov erhead.
2)
3)
”Personaleomkostning” er beregnet som antallet af årsv
ærk ganget med en f ast årsv ærkspris på 600.000 kr.
Dataindholdet i SKATs sy stemer er dy namisk og ændres løbende i f orbindelse med ny e kontrolaktiv iteter f or det enkelte år.
Opgørelsen af nettoprov enuet f or 2015 by gger på et f astlåst øjebliksbillede, der er udarbejdet den 8. f ebruar 2016 til brug f or
SKATs årlige gennemsigtighedsrapport. Opgørelsen f or 2016 er f oretaget ef ter samme principper, men er baseret på et dataud-
træk, der er f oretaget den 10. oktober 2016. Senere opgørelser v il derf or kunne udv ise mindre f orskelle.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs kontrolprojekt Kildeskat – udbytter, renter og royalty i 2015, 2016 og så vidt muligt også dele af 2017, til skatteministeren
1915507_0004.png
Tabel 2. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned fra januar til september, 2016
Måned
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Total
Realiseret
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettoprovenu
(mio. kr.)
3
6,1
6,7
6
5,6
6,1
6,9
4,9
7,3
7,7
57,2
3,7
4
3,6
3,4
3,6
4,1
2,9
4,4
4,6
34,3
134,1
118,6 1.489,8
107,5
238,2
94,4
69,9
123
77 2.452,5
Nettoprovenu
fratrukket
personale-
omkostninger
(mio. kr.)
Nettoprovenu
fratrukket
personale-
omkostninger
pr. årsværk
Nettoprovenu
divideret med
den opgjorte
personale-
omkostning
1)
130,5
114,6 1.486,1
104,1
234,5
90,3
67
118,6
72,4 2.418,2
21,3
17,1
245,8
18,5
38,7
13,1
13,8
16,3
9,4
42,2
36,6
29,5
410,7
31,9
65,5
22,9
24
28,2
16,7
71,4
Realiseret årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret på
opgav eløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsv ærk gennemsnitligt har præsteret 1.290 timer i 2016, idet der
herv ed er taget hensy n til lederressourcer, f erie, sy gdom, kurser og andet ov erhead.
2)
3)
”Personaleomkostning”
er beregnet som antallet af årsv ærk ganget med en f ast årsv ærkspris på 600.000 kr.
Dataindholdet i SKATs sy stemer er dy namisk og ændres løbende i f orbindelse med ny e kontrolaktiv iteter f or det enkelte år.
Opgørelsen af nettoprov enuet f or 2015 by gger på et f astlåst øjebliksbillede, der er udarbejdet den 8. f ebruar 2016 til brug f or
SKATs årlige gennemsigtighedsrapport. Opgørelsen f or 2016 er f oretaget ef ter samme principper, men er baseret på et dataud-
træk, der er f oretaget den 10. oktober 2016. Senere opgørelser v il derf or kunne udv ise mindre f orskelle.
Side 4 af 4