Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1825583_0001.png
29. november 2017
J.nr. 2017 - 6590
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 13 af 6. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved at indsætte værnsregler for virksomheders mulighed for at fremføre underskud, til skatteministeren
1825583_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenuvirkningen ved at indsætte værnsregler for virk-
somheders mulighed for at fremføre underskud. Ministeren bedes redegøre for dette ved
henholdsvis en model, hvor man maksimalt kan fremføre underskud i 5 år og i 3 år. End-
videre bedes provenuet oplyst i umiddelbar virkning, efter tilbageløb men før adfærd og
efter adfærd samt i varig virkning.
Svar
Ved besvarelsen lægges det til grund, at det alene er selskabers underskud, dvs. skatteplig-
tige efter selskabsskatteloven, som i givet fald ville skulle omfattes af en fremførselsbe-
grænsning på 3 eller 5 år. Efter gældende regler kan selskabers fremførselsberettigede un-
derskud op til 8,025 mio. kr. (2017-niveau) fradrages fuldt ud i positiv indkomst, mens
underskud herudover alene kan nedbringe det resterende overskud med 60 pct. i de år,
hvor det fradrages. Uudnyttet underskud kan fremføres uden tidsbegrænsning til fradrag i
senere års overskud.
I det følgende gives en overordnet vurdering af de langsigtede provenumæssige konse-
kvenser ved at indføre en grænse, så selskabers underskud maksimalt kan fremføres i hen-
holdsvis 3 år og 5 år. Vurderingen tager udgangspunkt i de oplysninger om selskabernes
fremførselsberettigede underskud, der fremgår af SKATs underskudsregister. Skønnet er
behæftet med usikkerhed.
Ifølge SKATs register er der opstået nye underskud på sammenlagt knap 46,5 mia. kr. om
året i perioden 2014 til 2016. På baggrund af registrets oplysninger vurderes det, at ca. 10
pct. af disse underskud aldrig vil blive fradraget i fremtidige overskud, fordi selskaberne
lukker, fx som følge af konkurs.
De resterende ca. 41,5 mia. kr. vil blive fradraget i efterfølgende års overskud. Dette kan
for det enkelte selskab ske over en kortere eller længere årrække. På baggrund af under-
skudsregistrets oplysninger vurderes det, at selskaberne årligt i gennemsnit udnytter ca. 20
pct. af deres tilbageværende underskud til fradrag i overskud. Efter tre år vil selskaberne
således i gennemsnit have anvendt knap 50 pct. (20,4 mia. kr.) af deres underskud, mens
de efter 5 år vil have anvendt ca. 67 pct. (28,2 mia. kr.) af deres underskud. En grænse på
3 år vil således medføre, at underskud for ca. 21,5 mia. kr. bortfalder før selskaberne kan
nå at modregne dem i fremtidige overskud. Hvis grænsen sættes til 5 år, vil underskud for
ca. 13,7 mia. kr. bortfalde.
Det umiddelbare langsigtede merprovenu vil ved en selskabsskattesat på 22 pct. udgøre
ca. 4,7 mia. kr. årligt ved en grænse på 3 år og ca. 3,0 mia. kr. årligt ved en grænse på 5 år.
Lægges det beregningsteknisk til grund, at tilbageløb og adfærd svarer til en forhøjelse af
selskabsskattesatsen vil det årlige merprovenu efter adfærd og tilbageløb kunne beregnes
til henholdsvis 2,9 mia. kr. og 1,9 mia. kr.
Provenuberegningen er opsummeret i
tabel 1.
Det bemærkes, at der er tale om det årlige
merprovenu på langt sigt. Afhængig af evt. overgangsregler, herunder om eksisterende
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved at indsætte værnsregler for virksomheders mulighed for at fremføre underskud, til skatteministeren
1825583_0003.png
underskud også vil blive omfattet af grænsen, vil provenuet på kort sigt kunne være bety-
delig lavere.
Tabel 1. Langsigtet årligt merprovenu ved at underskud maksimalt kan fremføres i 3 år eller 5 år
(mia. kr.)
Samlede årlige underskud
- heraf andel der bortfalder fx pga. konkurs (10 pct.)
- heraf andel der udnyttes over en årrække (90 pct.)
Underskud, der udnyttes før forældelse
Underskud, der bortfalder pga. forældelse
Umiddelbart merprovenu (skatteværdi 22 pct.)
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet.
3 år
46,5
4,7
41,9
20,4
21,5
4,7
4,0
2,9
5 år
46,5
4,7
41,9
28,2
13,7
3,0
2,6
1,9
Afslutningsvis bemærkes, at en begrænsning af selskabernes mulighed for at fremføre un-
derskud vil medføre en forvridning af investeringsstrukturen væk fra investeringer med
større risiko og højt forventet afkast, herunder investeringer i forskning og udvikling. Det
skyldes, at disse investeringer ofte giver anledning til underskud i en længere årrække, før-
end de giver overskud. Dette trækker i retning af, at en begrænsning i selskabernes mulig-
heder for at fratrække underskud kan have en større negativ effekt på investeringerne end
en forhøjelse af selskabsskatten. Der forligger dog ikke et grundlag, der muliggør en kvan-
tificering af denne forvridningseffekt.
Regeringen ønsker ikke at stramme reglerne for underskudsfremførelse, da det som be-
skrevet vil begrænse og forvride investeringerne, hæmme væksten og koste arbejdsplad-
ser.
Side 3 af 3