Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1835954_0001.png
7. december 2017
J.nr. 2017 - 6083
Kontor:
Person, Erhverv og Selskab
Samrådsspørgsmål E og F
- Tale til besvarelse af spørgsmål E og F den 7. december 2017
Spørgsmål E
Hvad agter ministeren at gøre for at forhindre, at
borgere kan spekulere i såkaldt konkursrytteri og
virksomhedsmodeller, hvor man overtager nødli-
dende selskaber og lader SKAT erklære selska-
berne konkurs som beskrevet i artiklen ”Fyns
ube-
stridte konkurskonge slæbes
i retten” bragt i Fyns
Stiftstidende den 19. september 2017?
Spørgsmål F
Mener ministeren, at den nuværende skattekontrol
af de små og mellemstore virksomheder er til-
strækkelig til at modvirke snyd og spekulation, når
der i 2015 kun var tre pct. af de danske virksom-
heder, der blev kontrolleret af SKAT, og at virk-
somhedernes oplevede opdagelsesrisiko samtidig
er faldet, jf. ”Beretning til
Statsrevisorerne om
SKATs kontrolindsats over for små og mellem-
store
virksomheder”?
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0002.png
[Indledning]
Mange tak for spørgsmålene. Det er aftalt med ud-
valget, at jeg besvarer spørgsmålene samlet.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det altid er
uacceptabelt, når svindlere undlader at betale den
skat, de skal. Og det gælder uanset metoden.
Samtidig er det helt afgørende, at svindlen opda-
ges og stoppes så tidligt som muligt, og helst inden
svindlerne overhovedet når at opbygge gæld.
Og i de tilfælde, hvor det ikke er muligt at stoppe
dem tidligt, er Skattemyndighederne naturligvis
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0003.png
også opmærksomme på udviklingen i restancer til
det offentlige.
Konkursrytteri er en særlig udfordring. Det skyl-
des blandt andet, at svindlen går på tværs af myn-
dighedsgrænser.
Registreringen af nye virksomheder og nye ejer-
forhold eller ledelse sker i dag hos Erhvervsstyrel-
sen. Dermed kan man sige, at Erhvervsstyrelsen er
”første forsvarslinje” i forhold til at bekæmpe
denne type af konkursrytteri
og det er her, det er
allermest effektivt at sætte ind.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0004.png
Hvis svindlerne derimod først opdages og stand-
ses af SKAT, vil de allerede have haft mulighed
for at opbygge gæld til det offentlige, som poten-
tielt aldrig bliver betalt tilbage.
Så en tidlig og tværministeriel indsats er afgørende
for at begrænse mulighederne for at lave konkurs-
rytteri mest muligt.
[Spørgsmål E]
Det leder mig frem til besvarelsen af spørgsmål E,
som handler om, hvad jeg agter at gøre for at for-
hindre, at borgere kan spekulere i såkaldt konkurs-
rytteri og virksomhedsmodeller, hvor man overta-
ger nødlidende selskaber og lader SKAT erklære
selskaberne konkurs.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0005.png
Som nævnt er en tidlig og tværministeriel indsats
over for konkursryttere helt afgørende. Og her vil
jeg gerne fremhæve et af forslagene fra den tvær-
ministerielle arbejdsgruppe om bekæmpelse af
moms- og afgiftssvig, som jeg nedsatte i foråret
2016.
Arbejdsgruppen har netop afrapporteret, og et af
forslagene er at styrke kontrollen i netop registre-
ringsfasen i Erhvervsstyrelsen
det vil sige den al-
lerførste forsvarslinje over for bl.a. konkursryt-
tere.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0006.png
Og det er også et af de initiativer, som et bredt
flertal her i Folketinget blev enige om at investere
i som følge af aftalen om stærkere skattekontrol og
styrket vejledning, som blev indgået i sidste uge.
Ved blandt andet at analysere data og genkende
svigsmønstre vil den øgede registreringskontrol i
Erhvervsstyrelsen kunne styrke indsatsen mod
konkursryttere.
Vi skubber så at sige kontrollen helt frem i fordø-
ren.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0007.png
Så jeg vil meget gerne kvittere for, at et bredt fler-
tal i Folketinget
med sidste uges aftale om stær-
kere skattekontrol og styrket vejledning
er blevet
enige om at investere i udviklingen af nye digitale
værktøjer i virksomhedsregistreringen hos Er-
hvervsstyrelsen. For det er lige præcis det helt rig-
tige at gøre for at bekæmpe konkursrytteri.
Jeg vil lade min kollega, erhvervsministeren, ud-
dybe det konkrete initiativ om en styrket kontrol i
virksomhedsregistreringen i Erhvervsstyrelsen.
[Spørgsmål F]
I spørgsmål F spørges til, om jeg mener den nu-
værende skattekontrol af de små og mellemstore
virksomheder er tilstrækkelig til at modvirke snyd
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0008.png
og spekulation, når der ifølge Rigsrevisionens rap-
port om små og mellemstore virksomheder i 2015
kun var 3 pct. af de danske virksomheder, der blev
kontrolleret af SKAT, og at deres oplevede opda-
gelsesrisiko var faldet.
Med sidste uges aftale om stærkere skattekontrol
og styrket vejledning er vi jo en bred kreds af par-
tier, der ikke mener, at skattekontrollen og vejled-
ningen er tilstrækkelig. Det var jo netop derfor, at
vi indgik en aftale om at investere næsten en halv
milliard kroner over de næste fire år i stærkere
kontrol og styrket vejledning.
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0009.png
Jeg synes, det er en rigtig god aftale
blandt andet
fordi vi investerer i at øge regelefterlevelsen og
den oplevede opdagelsesrisiko på områder, hvor
der er udfordringer. Det gælder fx de små og mel-
lemstore virksomheder.
Men det er også en god aftale, fordi den fokuserer
på andet end den klassiske efterkontrol. I en mo-
derne kontrolindsats anvender skattevæsenet flere
forskellige former for kontrol og vejledning i for-
skellige faser af den samlede afregningsproces.
Det er denne brede vifte af forskelligartede aktivi-
teter, der
tilsammen
sikrer skatteindtægterne.
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0010.png
I den Rigsrevisionsundersøgelse, der nævnes i
spørgsmålet, var der kun fokus på den klassiske
efterkontrol. Konklusionerne skal derfor også ses
i det lys.
Den klassiske efterkontrol kan sagtens være et re-
levant værktøj, men det er, som nævnt, kun ét
værktøj blandt flere. Og hvilket værktøj, der skal
vælges i en konkret situation, skal bero på en faglig
vurdering af blandt andet årsagen til den mang-
lende regelefterlevelse.
Det er også derfor, at vi med den netop indgåede
aftale om stærkere skattekontrol og styrket vejled-
ning er enige om at give skattevæsenet mulighed
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0011.png
for at prioritere de konkrete indsatser
og netop
at gøre det på baggrund af faglige vurderinger.
Aftalen giver på den måde mulighed for løbende
at tilpasse indsatsen og fx prioritere at udvikle nye
digitale værktøjer og gennemføre konkrete kon-
trol- og vejledningsindsatser over for små og mel-
lemstore virksomheder, på momsområdet og mod
organiseret svindel.
Og det er nødvendig for at sikre en højere regelef-
terlevelse og oplevet opdagelsesrisiko på skatte-
området.
[Afslutning]
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til skatteministeren
1835954_0012.png
Afslutningsvis vil jeg igen gerne kvittere for, at et
bredt flertal bakker op om at investere i at sikre
bedre regelefterlevelse på skatteområdet og gøre
livet langt mere besværligt for konkursryttere.
Det ved jeg, at min ministerkollega her ved siden
af også er glad for. Så nu vil jeg give ordet videre
til erhvervsministeren.
Tak for ordet.
Side 12 af 12