Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1835420_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
1. december 2017
Talepapir
samrådsspørgsmål G, H og N, stillet efter øn-
ske fra Thomas Jensen (S) og Lisbeth Bech Poulsen (SF).
[Kun det talte ord gælder]
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her til samrådet i dag.
Udvalget har bedt mig redegøre for tre ting, og det vil
jeg gøre i dag.
Det første udvalget har bedt mig svare på, er, om jeg
mener, at de nuværende regler for at kunne opstarte og
afvikle en virksomhed er hensigtsmæssige ift. at mod-
virke konkursrytteri og spekulation i tvangsopløsning af
selskaber.
Det andet, udvalget bedt mig svare på, er, hvad jeg me-
ner om, at det er muligt at drive konkursrytteri gennem
sine børns ejerskab af virksomheder på trods af, at man
er idømt 32 års konkurskarantæne, sådan som det frem-
går i artiklen i Fyens Stiftstidende "Det store tag-selv-
bord:
”Konkurskonge
slæbes i retten"?
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Endeligt har udvalget bedt mig svare på, hvad jeg vil gø-
re for at sætte ind over for den type konkursrytteri, som
er beskrevet i artiklen
”Fyns ubestridte konkurskonge
slæbes i retten”, som er bragt i Fyns Stiftstidende den
19. september 2017. Det fremgår af artiklen, at én per-
son har mere end 600 konkurser bag sig.
Jeg vil gerne indledningsvist slå fast, at vi selvfølgelig
ikke kan acceptere, at konkursryttere lever af at omgå
lovgivningen. Jeg kan ikke udtale mig om den konkrete
sag mod Bryan Göddert, men ligesom mange andre bli-
ver jeg da provokeret af det, han udtaler i artikelserien.
Jeg lægger vægt på, at vi gør alt, hvad vi kan for at sikre,
at konkursryttere kan fanges, og der kan sættes en stop-
per for deres aktivitet.
Ud fra pressens skitsering af sagen, er det min opfattel-
se, at udfordringen især vedrører stråmænd. Man skal
ikke kunne omgå reglerne ved at gøre brug af stråmænd.
Det er også sådan, at det kan få konsekvenser, hvis man
gør netop det
for både stråmand og bagmand. Det
kommer jeg nærmere ind på i min besvarelse.
Når der er tale om personer, der bevidst overtræder reg-
lerne og begår forbrydelser, er det min klare overbevis-
ning, at de skal anmeldes til politiet, og at sagerne skal
behandles i det strafferetlige system. Jeg skal gøre op-
mærksom på, at strafferetlige spørgsmål hører under
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Justitsministeriet, og for nærmere spørgsmål om dette,
skal jeg derfor henvise til justitsministeren.
Når det gælder de grundlæggende regler omkring etable-
ring og ledelse af selskaber, er det er også vigtigt for mig
at fastslå, at der skal være balance i reglerne. Vi skal
dæmme op for de konkursryttere, der misbruger reglerne
ved gentagne gange med vilje at gå konkurs med for-
skellige virksomheder. Samtidig skal vi sikre gode ram-
mer for alle de mange virksomheder, som ikke har begå-
et noget ulovligt.
[Nemt at drive virksomhed i Danmark]
En central del af virksomheders interaktion med myn-
dighederne foregår via Erhvervsstyrelsens selvbetje-
ningsløsning. Denne løsning er karakteriseret ved, at den
gør det administrativt let at drive virksomhed. Det er
med til, at Danmark siden 2015 har været placeret i top 5
på Verdensbankens liste over de lande, hvor det er
nemmest at drive virksomhed.
Årligt foretages der godt og vel 500.000 registreringer i
selvbetjeningsløsningen. Den, der foretager registrerin-
gen, er strafferetligt ansvarlig for, at den er korrekt, og
efterlader altid ved registreringen et elektronisk spor, så
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
man kan finde frem til den, der eventuelt har foretaget
en ulovlig registrering.
I langt de fleste tilfælde foretages registreringerne kor-
rekt og af virksomheder, der efterlever reglerne. Derfor
mener jeg ikke, vi skal gøre det vanskeligere at registre-
re, for så skaber vi et dårligere erhvervsklima for alle de
lovlydige virksomheder. Derimod skal vi sætte ind med
en mere effektiv kontrol, så vi i øget omfang fanger
svindlerne. Det kommer jeg tilbage til om lidt.
Jeg vil herefter besvare de stillede samrådsspørgsmål
først spørgsmål H, derefter spørgsmål N og endelig
spørgsmål G.
[Spørgsmål H: Mener ministeren, at de nuværende regler for
at kunne opstarte og afvikle en virksomhed er hensigtsmæssige
ift. at modvirke konkursrytteri og spekulation i tvangsopløs-
ning af selskaber?]
Spørgsmål H vedrører, hvorvidt jeg mener, at de nuvæ-
rende regler for at kunne opstarte og afvikle en virksom-
hed er hensigtsmæssige ift. at modvirke konkursrytteri
og spekulation i at lade selskaber tvangsopløse.
Jeg er meget optaget af, at smidighed og sikkerhed går
hånd i hånd. Det skal være nemt for selskaberne og de-
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
res rådgivere at foretage de mange tusinde lovlige regi-
streringer. Og samtidig skal vi sætte effektivt ind mod de
få, der laver svindel og økonomisk kriminalitet.
Erhvervsstyrelsens IT-system tjekker allerede automa-
tisk en række oplysninger for at forhindre snyd og sikre
opretholdelsen af tilliden til danske selskaber. IT-
systemet bruger bl.a. en CPR-validering, hvor navn og
CPR-nummer bliver sammenholdt. Der er også indført
digitale regnskabskontroller, som automatisk sikrer, at
årsrapporten overholder udvalgte regler i årsregnskabs-
loven. Det er automatiske kontroller, som løbende bliver
udvidet til stadig flere områder.
Jeg mener, at de nuværende regler generelt er hensigts-
mæssige, men når det viser sig, at nogle personer kan
omgå reglerne og snyder staten for betydelige beløb,
skal vi selvfølgelig se på reglerne og
hvis det er nød-
vendigt
tilpasse lovgivningen.
Jeg tror imidlertid det først og fremmest handler om at
styrke kontrollen, så det bliver muligt at sætte målrettet
ind over for de få svindlere og kriminelle. Og det skal
ske langt mere effektivt end i dag. Det kommer jeg til-
bage til om lidt.
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
[Erhvervsministeriets regler]
Den nuværende erhvervsregulering fastsætter en række
krav til virksomhederne i forbindelse med etablering og
løbende drift. Det indebærer bl.a., at man skal registrere
virksomhedens adresse og øvrige kontaktoplysninger,
registrere navne på stiftere samt ledelsesmedlemmer, af-
levere årsregnskaber, m.v.
Derudover gennemfører Erhvervsstyrelsen selskabs- og
regnskabskontrol, hvor styrelsen holder øje med, om
virksomhederne overholder særligt udvalgte regler. På
grund af det store volumen af registreringer er den nu-
værende kontrol dog ikke tilstrækkeligt effektiv, og det
vil regeringen gøre noget ved.
Mange virksomheder skal også registrere både legale og
reelle ejere. De
relativt nye
regler er indført for at
sikre gennemsigtighed om ejerforhold i danske selska-
ber. De er et væsentligt redskab i bekæmpelsen af skat-
teunddragelse, svindel og hvidvask. Jeg er derfor over-
bevist om, at disse regler også vil få en stor betydning
for myndighedernes arbejde fremadrettet.
Derfor vil jeg også i det nye år fremsætte et forslag om,
at registrering af reelle ejere fremover
som ved legale
ejere
skal ske senest samtidig med registreringen af
etableringen af en ny virksomhed.
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Selskabslovgivningen opstiller en række regler for,
hvordan man lukker sit selskab. Problemet er, at de per-
soner, som vi taler om i dag, bevidst vælger at lade deres
virksomheder gå konkurs. Det tager reglerne i selskabs-
lovgivningen ikke hånd om.
I sager om konkursrytteri dækker Erhvervsministeriets
ressort alene de selskabsretlige regler om, hvordan man
etablerer og driver en virksomhed. Når vi taler om, at
der er forhold i en sag, som er strafbare, må jeg henvise
til justitsministeren, da strafferetlige problemstillinger
og konkursregler hører under Justitsministeriets ressort.
[Konkurskarantæne]
Når det gælder indsatsen mod konkursryttere, kan jeg
desuden nævne de særlige regler om såkaldt ”konkurs-
karantæne”. Det er en forholdsvis ny ordning, som har
virket siden 2014
– og som blev indført bl.a. med ”kon-
kursryttere” for øje.
Reglerne om konkurskarantæne hører som bekendt un-
der justitsministeren.
Overordnet kan jeg fortælle, at reglerne går ud på, at en
person, der er gået konkurs med en virksomhed, i Skifte-
retten kan idømmes konkurskarantæne som sanktion.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Når det sker, bliver det registreret i Erhvervsstyrelsens
IT-system, at personen har karantæne. Det medfører, at
personen i en given periode ikke kan drive visse former
for erhvervsvirksomhed. Under karantænen kan perso-
nen f.eks. ikke være registreret som ledelsesmedlem i
Erhvervsstyrelsens IT-system.
Ordningen med konkurskarantæne er som nævnt fra
2014
og derfor forholdsvis ny. Da Folketinget vedtog
reglerne, var man opmærksom på, at reglerne var en ny-
skabelse
og derfor blev det også besluttet, at ordningen
skal evalueres, når den i 2019 har virket i 5 år.
Justitsministeriet vil i den forbindelse
i samarbejde
med Erhvervsministeriet og andre myndigheder på om-
rådet
analysere de erfaringer, som er indhøstet i prak-
sis. Det gælder selvfølgelig også erfaringerne med kon-
kurskarantæner i kampen mod ”konkursryttere”.
Og i forlængelse af den artikelserie, som danner bag-
grund for samrådet her i dag, forstår jeg også, at Justits-
ministeriet allerede er i gang med at tage kontakt til ak-
tørerne på området
og bede dem indsamle relevante
oplysninger om de forhold, som evalueringen af reglerne
i sidste ende skal bygge på.
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
[Stråmandsvirksomhed]
I de artikler, der spørges ind til i samrådet her i dag, ser
det ud til, at en del af udfordringerne er, at der gøres
brug af stråmænd.
Det skitseres således i pressen, hvordan en person, der
har fået konkurskarantæne, alligevel fortsætter sine akti-
viteter ved at gøre brug af stråmænd.
Som reglerne er i dag, kan det få konsekvenser for både
stråmænd og bagmænd, hvis der gøres brug af strå-
mænd.
Uanset om man er stråmand eller ej, kan man ifalde et
ansvar, hvis man som ledelsesmedlem har forsømt sine
forpligtelser overfor selskabet og kreditorerne. Fx et er-
statningsansvar. Det vil skulle tildeles ved domstolene
efter de almindelige erstatningsregler.
Alt efter omstændighederne vil "stråmanden" også kun-
ne straffes for medvirken til at overtræde karantænen.
Og "stråmanden" vil også selv kunne få en konkurska-
rantæne.
Personen, der
gør brug af en ”stråmand” for at omgå en
konkurskarantæne, kan
efter de almindelige betingel-
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
ser
straffes for at overtræde karantænen og pålægges
en ny, udvidet karantæne m.v.
Både stråmænd og bagmænd kan altså straffes, hvis det
kan bevises, at der er det, der er tale om. Reglerne om
det hører under Justitsministeriet.
Ledelsesmedlemmer registreres i Erhvervsstyrelsen, og
her skal vi selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan for at sikre,
at eventuelle stråmandssager meldes til politiet.
Det er dog vigtigt at have for øje, at det er meget svært
at gennemskue, hvornår en person er indsat som strå-
mand og ikke mindst, hvem der gemmer sig bag strå-
mændene. Og selvom de konkrete omstændigheder kan
virke mistænkelige, er det ofte meget svært at finde do-
kumentation, der direkte beviser, at der er tale om en
stråmand.
Erhvervsstyrelsen har oplyst mig om, at et af problemer-
ne ved at identificere og sætte ind overfor stråmænd er,
at den enkelte stråmand ofte kun er ledelsesmedlem i ét
enkelt eller få selskaber. Derfor er det ikke lige til at op-
dage, hvornår der anvendes stråmænd.
Når Erhvervsstyrelsen foretager kontrol i en selskabssag,
vurderes det typisk, om ledelsen udgør en risikofaktor
10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
for, at reglerne ikke overholdes. Styrelsen undersøger,
om ledelsen tidligere har været aktiv i andre selskaber,
og hvad der er sket i disse selskaber. Hvis det f.eks. kon-
stateres, at en direktør tidligere har været direktør i 50
selskaber, som alle er gået konkurs eller er tvangsoplø-
ste, så er det en indikator på, at der er stor risiko for, at
også det aktuelle selskab kan lide samme skæbne.
I så fald har Erhvervsstyrelsen mulighed for at foretage
en stikprøvekontrol af relevante forhold, eksempelvis
kapitalgrundlaget eller ledelsesændringer i selskabet, da
det kan få betydning i en eventuel konkursbehandling. I
nogle tilfælde kan styrelsen måske endda nå at få
tvangsopløst selskabet, inden det benyttes til yderligere
svig.
Misbrug af andres identitet, f.eks. ved brug af en uvi-
dende persons kontaktoplysninger og nem ID, er også en
del af problemstillingen omkring stråmænd. Erhvervs-
styrelsen har derfor en målrettet kontrolindsats, når en
person, der uden at vide det kan have været brugt som
stråmand, gør indsigelse over uretmæssigt at være indsat
i ledelsen i et selskab. Man får f.eks. automatisk besked
i sin e-boks, hvis man bliver indsat som ledelsesmedlem
i et selskab.
11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Vi har indenfor de eksisterende rammer en velfungeren-
de kontrol, men den teknologiske udvikling giver os nye
muligheder for at blive væsentligt bedre til at sætte mål-
rettet ind overfor svindel. I mine øjne er det især i for-
hold til kontrollen, vi skal sætte ind, hvis vi skal fange
dem der udnytter reglerne
og ikke ramme det brede
flertal af lovlydige virksomheder. Det kommer jeg nær-
mere ind på i min besvarelse af spørgsmål G.
[Spørgsmål N: Hvad mener ministeren om, at det er muligt at
drive konkursrytteri gennem sine børns ejerskab af virksomhe-
der trods 32 års konkurskarantæne, som Bryan Göddert gør, jf.
artiklen i Fyens Stiftstidende "Det store tag-selv-
bord: ”Ko
n-
kurskonge slæbes i retten"? ]
For så vidt angår spørgsmål N, så vil jeg starte med at
gentage, at jeg er meget forarget over, at der findes per-
soner, som bevidst forsøger at snyde og omgå reglerne
særligt i det omfang, som er beskrevet i den artikel,
spørgsmålet henviser til. Vi kan og skal på ingen måde
acceptere den type snyd, som beskrives i artiklerne.
Som det også fremgår af artiklen: ”Det store tag-selv-
bord”
er Bryan Göddert tiltalt i en straffesag, hvorfor jeg
ikke kan komme nærmere ind på omstændighederne i
den konkrete sag
12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Generelt kan jeg oplyse, at der er to hovedpointer, som
man skal have for øje, når en person har sat sine børn
ind som ejere i et selskab.
For det første må man gerne stå registreret som ejer af et
selskab, selvom man er idømt en konkurskarantæne. Det
skyldes, at konkurskarantænen alene indebærer, at man
ikke må deltage i ledelsen af et selskab. Alternativt ville
en person, der er pålagt konkurskarantæne, skulle af-
hænde sin ejendom. Det er i sagens natur en mere vidt-
gående sanktion.
En konkurskarantæne hindrer altså ikke, at man kan væ-
re ejer af en virksomhed. Konkurskarantænedommene er
derfor formentlig ikke grunden til, at en dømt lader sine
børn stå som ejere af virksomheder.
For det andet er der ikke et lovkrav om, at en person skal
være myndig, dvs. 18 år, for at kunne være ejer af ejer-
andele og stemmerettigheder i en virksomhed.
Det er dermed alene et spørgsmål om, at en person
gemmer sine penge for sine kreditorer ved at bruge sine
børn som ejere. Hvis ikke personen gjorde det, ville kre-
ditorerne gøre krav på selskaberne.
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Jeg ser det som et problem, hvis man kan skjule sig fra
sine kreditorer på denne måde. Derfor vil jeg få Er-
hvervsstyrelsen til at se på, om det er muligt at ændre
reglerne, så det ikke er muligt at løbe fra sine kreditorer
ved at indsætte sine børn som ejere.
[Spørgsmål G: Hvad agter ministeren at gøre for at sætte ind
over for den type konkursrytteri, som er beskrevet i artiklen
”Fyns ubestridte konkurskonge slæbes i retten” bragt i Fyns
Stiftstidende den 19. september 2017, hvoraf det fremgår, at én
person har mere end 600 konkurser bag sig?]
Regeringen er bevidst om, at der er et problem med svig
og ikke mindst konkursrytteri. Dette problem ønsker vi
at komme til livs. Derfor har regeringen, som Skattemi-
nisteren fortalte, iværksat forskellige initiativer med det
formål at hindre svig indenfor forskellige områder. Et af
disse initiativer, der er centralt for spørgsmålet her, ved-
rører en styrket forebyggende kontrol ved virksomheds-
registrering.
Det er den styrkede kontrol, der skal sikre, at vi bliver så
gode som mulige til at opdage de situationer, hvor der
muligvis sker brud på reglerne, så de kan politianmeldes,
hvis der er belæg for det.
14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Indsatsen vil omfatte tre elementer. For det
første.
Vi vil
sikre systematisk udveksling af data mellem navnlig
SKAT og Erhvervsstyrelsen, så vi får et meget bedre
grundlag for at opdage indikationer på svindel. For det
andet.
Vi indfører nye digitale løsninger, der kan analy-
sere meget store datamængder og opdage mønstre, som
peger på svindel. For det
tredje.
Vi styrker ressourcerne
til kontrol væsentligt, så vi hurtigt kan følge op på de sa-
ger, hvor der er tegn på svindel.
Jeg vil fremsætte et lovforslag i februar 2018, som vil
give Erhvervsstyrelsen beføjelse til at indhente, behand-
le og samkøre data på tværs af offentlige myndigheder,
herunder navnlig SKAT. Når det fornødne lovgrundlag
er til stede, vil Erhvervsstyrelsen både samkøre egne da-
ta og data fra andre myndigheder. Det vil forbedre mu-
ligheder for en kontrolindsats rettet mod bl.a. strå-
mandsaktivitet. På grund af de meget store datamængder
kræver det dog, at vi indfører nye digitale løsninger i
kontrollen.
De digitale løsninger vil medføre det, man kan kalde en
intelligent kontrol. Konkret betyder det, at vi indfører
såkaldt ”machine learning”,
som en del af kontrollen.
Machine learning er en teknologi, der gør det muligt for
computere at genkende mønstre
i dette tilfælde tegn på
15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
svig
på tværs af store mængder af data fra mange for-
skellige datakilder. Dermed kan den efterfølgende ma-
nuelle kontrol målrettes mod de sager, hvor computeren
har fundet tegn på svig. Det vil give en kontrolindsats
med større træfsikkerhed.
Machine learning gør, at vi kan opdage mønstre og tegn
på svig, som ikke ellers ville være fanget. Computeren
danner mønstrene ud fra de sager, hvor der er konstateret
svig. De kommer altså til at ligge til grund for, at nye
sager bliver udtaget til manuel kontrol.
Et eksempel kan være, at computeren observerer særlige
mønstre for, hvordan personer ind- og udtræder af ledel-
seshverv i virksomheder med sager hvor der er konstate-
ret svig. På baggrund af det, kan man holde øje med om
de samme mønstre dukker op i nye virksomheder. Så vil
vi skulle holde særligt øje med de virksomheder.
Det hjælper selvfølgelig ikke meget, at vi bliver mere ef-
fektive til at opdage tegn på svindel, hvis der ikke også
afsættes ressourcer til at følge op på disse sager. Dvs.
sagerne skal undersøges nærmere, ofte i samarbejde med
forskellige myndigheder, og hvis der er grundlag for det,
skal der følges op med indgreb og sanktioner. Derfor vil
regeringen også styrke kontrolressourcerne i Erhvervs-
styrelsen betydeligt.
16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Det bliver et vigtigt tiltag, som skal styrke vores kontrol,
så vi bliver bedre til at fange dem, der snyder. Regerin-
gen har derfor også afsat 80 mio. kr. til at gennemføre
initiativet i Erhvervsstyrelsen.
[Afslutning]
Lad mig runde af med at sige, at regeringen ønsker at
sikre, at det fortsat er let at etablere og drive virksomhed
i Danmark, men samtidig er det vigtigt, at sikkerheden
er i orden, og at vi griber effektivt ind overfor svindlere
og kriminelle. Jeg synes, at de generelle selskabsregler
rammer en god balance på dette område.
Som jeg har forklaret vil regeringen iværksætte en række
kontroltiltag på området, herunder samkøring af data, ef-
fektiv bearbejdning af data ved hjælp af machine lear-
ning, og en betydelig styrkelse af kontrolressourcerne, i
de kommende år. Det er min klare forventning, at kon-
troltiltagene vil forbedre vores muligheder væsentligt for
en effektiv kontrolindsats rettet mod svindel og økono-
misk kriminalitet, herunder konkursrytteri og stråmands-
aktivitet. Det skal hjælpe os til at sikre, at strafbare for-
hold meldes til politiet.
Endelig bliver ordningen med konkurskarantæne evalue-
ret af Justitsministeriet, og på den baggrund vil man se
nærmere på, om der er et behov for at ændre reglerne.
17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 7. december 2017 om konkursrytteri, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
Tak for ordet.
18