Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1839910_0001.png
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. december 2017
J nr. 2017-3849
Skatteudvalget har i brev af 1. december 2017 stillet mig følgende spørgsmål 121
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lis-
beth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål 121
Hvilken påvirkning skønnes det at ville have på brugen af forskellige drivmid-
ler i transportsektoren, såfremt el inkluderes i e-ticket ordningen?
Svar
Jeg skal henvise til svare på SAU spørgsmål 120.
Jeg kan herudover oplyse, at en inddragelse af VE-el i opfyldelsen af det nu-
værende iblandingskrav for biobrændstoffer ville indebære, at VE-el anvendt
i transportsektoren skulle kunne indgå i olie- og gasselskabernes opfyldelse
af iblandingskravet på lige fod med biobrændstoffer.
Da VE-andelen i el er meget betydeligt over iblandingskravet på 5,75 pct., vil
der være en overopfyldelse, som elselskaberne vil kunne sælge til olie- og
gasselskaber til brug for deres opfyldelse af iblandingskravet.
Hvis olieselskaberne i en sådan situation benyttede sig af muligheden for at
købe e-tickets fra elselskaberne, ville de reducere anvendelsen af biobrænd-
stoffer. Samtidig er det vurderingen, at værdien af e-tickets ville være så lav,
at det ikke i sig selv ville virke fremmende for hverken salget af elbiler, elek-
trificering af jernbanen eller en øget VE-andel i el. Samlet set ville resultatet
derfor være en højere CO
2
-udledning og en lavere anvendelse af VE i trans-
portsektoren. En inklusion af VE-el i det nuværende iblandingskrav ville så-
ledes formentlig medføre, at udfordringen med at opfylde CO
2
-reduktionskrav
i de ikke kvoteomfattede sektorer og VE-kravet til transport i 2020 alt andet
lige ville blive større.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/1
www.efkm.dk