Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1837597_0001.png
19. december 2017
J.nr. 2017 - 7949
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 117 af 29. november 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, hvorledes det vil påvirke fordelingen af personlige indkomstskatter og afgifter, såfremt topskatten bliver afskaffet, jf. svar på spm. 51, til skatteministeren
1837597_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes med udgangspunkt i tabellen, der præsenteres i SAU alm. del (2017-18)
endeligt svar på spørgsmål 51, redegøre for, hvorledes det vil påvirke fordelingen af
personlige indkomstskatter og afgifter, såfremt topskatten bliver afskaffet.
Svar
Svaret på SAU alm. del spørgsmål 51 indeholder ingen tabel, men henviser til svaret på
spørgsmål 45, der indeholder en tabel med fordelingen på indkomstpercentiler af de per-
sonlige indkomstskatter og afgifter. Spørgsmålet forstås således, at det er denne tabel, der
skal tages udgangspunkt i.
Det skønnes, at de personlige indkomstskatter i gennemsnit udgør ca. 31,8 pct. og afgifter
ca. 16,5 pct. af bruttoindkomsten. Samlet udgør skatter og afgifter således ca. 48,2 pct. af
bruttoindkomsten,
jf. tabel 1,
der endvidere viser fordelingen på indkomstpercentiler.
En afskaffelse af topskatten skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca.
16,3 mia. kr. (2025-regler i 2017-niveau), svarende til en gennemsnitlig reduktion på 1,2
pct. af bruttoindkomsten.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, hvorledes det vil påvirke fordelingen af personlige indkomstskatter og afgifter, såfremt topskatten bliver afskaffet, jf. svar på spm. 51, til skatteministeren
1837597_0003.png
Tabel 1. Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter (2017-niveau)
Gns.
brutto-
indkomst
pr.
voksen
1
Kr.
1
4
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
-20.400
61.900
83.700
103.800
123.100
137.700
151.000
163.500
174.500
181.300
185.400
186.900
190.400
192.500
195.200
197.500
200.000
201.300
205.100
208.000
209.200
211.600
214.600
217.600
219.200
-26.800
55.600
70.900
84.300
97.500
107.200
117.400
127.000
134.800
139.500
141.900
142.000
144.100
145.300
146.800
147.800
149.500
150.300
152.500
154.500
155.700
157.500
159.500
161.500
162.600
-
9,6
14,7
17,6
19,6
21,2
21,3
21,3
21,6
22,0
22,5
23,1
23,5
23,8
24,1
24,5
24,6
24,8
25,1
25,2
25,1
25,2
25,3
25,4
25,5
Gns.
disp.
indkomst
pr.
voksen
(a)
Personlige
indkomst-
skatter
2
(e)=(c)+(d)
(d)
Samlet
Afskaffelse inkl. afskaf-
(c)=(a)+(b) af topskat-
felse af
Samlet
ten
3
topskatten
Percentil
(b)
Afgifter
Pct. af bruttoindkomst
-
21,9
20,7
20,0
19,5
19,2
19,2
19,2
19,1
19,0
18,9
18,7
18,6
18,5
18,5
18,4
18,3
18,3
18,2
18,2
18,2
18,2
18,2
18,1
18,1
-
31,5
35,4
37,6
39,2
40,4
40,4
40,5
40,7
41,0
41,4
41,9
42,1
42,4
42,5
42,8
43,0
43,1
43,3
43,4
43,3
43,4
43,4
43,5
43,6
-
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-
31,4
35,4
37,6
39,1
40,4
40,4
40,4
40,7
41,0
41,4
41,8
42,1
42,3
42,5
42,8
42,9
43,1
43,3
43,4
43,3
43,4
43,4
43,5
43,6
fortsættes
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, hvorledes det vil påvirke fordelingen af personlige indkomstskatter og afgifter, såfremt topskatten bliver afskaffet, jf. svar på spm. 51, til skatteministeren
1837597_0004.png
Tabel 1 (fortsat). Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter (2017-niveau)
Gns.
brutto-
indkomst
pr.
voksen
1
Kr.
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
223.500
227.000
230.900
233.700
237.800
242.400
246.300
249.800
254.200
257.400
262.400
265.300
270.000
275.300
278.500
282.200
286.300
290.800
295.300
298.200
303.200
306.500
309.600
314.300
317.100
165.800
168.200
170.500
172.200
174.800
177.700
179.700
182.000
184.600
186.100
189.200
191.000
193.600
196.500
198.100
200.200
202.700
205.400
207.800
209.600
212.500
214.600
216.400
219.000
221.000
25,5
25,7
25,9
26,1
26,2
26,4
26,7
26,9
27,1
27,3
27,5
27,6
27,9
28,2
28,3
28,6
28,7
28,8
29,0
29,1
29,3
29,4
29,4
29,7
29,7
Gns.
disp.
indkomst
pr.
voksen
(a)
Personlige
indkomst-
skatter
2
(e)=(c)+(d)
(d)
Samlet
Afskaffelse inkl. afskaf-
(c)=(a)+(b) af topskat-
felse af
Samlet
ten
3
topskatten
Percentil
(b)
Afgifter
Pct. af bruttoindkomst
18,1
18,1
18,0
18,0
17,9
17,9
17,8
17,8
17,7
17,7
17,6
17,6
17,5
17,4
17,4
17,3
17,3
17,3
17,2
17,2
17,1
17,1
17,1
17,0
17,0
43,6
43,8
43,9
44,1
44,2
44,3
44,5
44,6
44,8
45,0
45,1
45,2
45,4
45,6
45,7
45,9
46,0
46,0
46,2
46,3
46,4
46,5
46,5
46,7
46,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
43,6
43,7
43,9
44,1
44,2
44,3
44,5
44,6
44,8
44,9
45,1
45,2
45,4
45,6
45,7
45,9
45,9
46,0
46,2
46,2
46,4
46,4
46,5
46,6
46,6
fortsættes
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, hvorledes det vil påvirke fordelingen af personlige indkomstskatter og afgifter, såfremt topskatten bliver afskaffet, jf. svar på spm. 51, til skatteministeren
1837597_0005.png
Tabel 1 (fortsat). Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter (2017-niveau)
Gns.
brutto-
indkomst
pr.
voksen
1
Kr.
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
321.100
325.600
329.300
333.900
338.300
341.800
344.900
348.500
353.000
356.700
360.700
366.100
369.700
373.900
377.700
383.100
386.700
393.100
394.700
399.100
403.300
410.600
413.800
418.500
423.600
223.700
226.100
228.100
230.900
233.500
235.200
237.300
239.200
242.000
244.400
246.400
249.700
251.800
254.600
256.800
259.600
261.900
265.700
266.600
269.300
271.800
276.200
278.100
280.600
283.700
29,8
29,9
30,1
30,2
30,3
30,4
30,5
30,6
30,7
30,8
30,9
31,0
31,1
31,1
31,2
31,4
31,4
31,5
31,6
31,7
31,7
31,9
31,9
32,0
32,1
Gns.
disp.
indkomst
pr.
voksen
(a)
Personlige
indkomst-
skatter
2
(e)=(c)+(d)
(d)
Samlet
Afskaffelse inkl. afskaf-
(c)=(a)+(b) af topskat-
felse af
Samlet
ten
3
topskatten
Percentil
(b)
Afgifter
Pct. af bruttoindkomst
17,0
17,0
16,9
16,9
16,9
16,8
16,8
16,8
16,8
16,8
16,7
16,7
16,7
16,7
16,6
16,6
16,6
16,5
16,5
16,5
16,5
16,4
16,4
16,4
16,4
46,8
46,9
47,0
47,1
47,2
47,3
47,3
47,4
47,5
47,5
47,6
47,7
47,8
47,8
47,9
48,0
48,0
48,1
48,2
48,2
48,2
48,4
48,4
48,4
48,5
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,5
-0,5
46,7
46,8
46,9
47,0
47,0
47,1
47,2
47,2
47,3
47,3
47,4
47,5
47,5
47,6
47,6
47,7
47,7
47,8
47,8
47,8
47,8
48,0
47,9
47,9
48,0
fortsættes
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, hvorledes det vil påvirke fordelingen af personlige indkomstskatter og afgifter, såfremt topskatten bliver afskaffet, jf. svar på spm. 51, til skatteministeren
1837597_0006.png
Tabel 1 (fortsat). Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter (2017-niveau)
Gns.
brutto-
indkomst
pr.
voksen
1
Kr.
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Alle
428.800
435.000
439.500
447.300
453.800
458.700
465.600
472.600
480.700
489.500
498.100
505.500
517.700
528.200
539.500
553.100
570.600
587.000
611.500
639.800
673.100
724.800
798.200
951.100
2.311.800
358.800
286.500
290.200
293.200
297.400
301.300
303.900
307.900
312.200
316.600
321.600
326.700
330.900
337.700
343.500
349.900
357.400
367.600
376.400
390.000
405.200
423.100
451.400
492.500
574.700
1.319.700
242.300
32,3
32,3
32,4
32,6
32,7
32,7
32,9
33,0
33,1
33,3
33,3
33,5
33,7
33,9
34,0
34,3
34,5
34,7
35,0
35,4
35,8
36,4
37,0
38,2
41,9
31,8
Gns.
disp.
indkomst
pr.
voksen
(a)
Personlige
indkomst-
skatter
2
(e)=(c)+(d)
(d)
Samlet
Afskaffelse inkl. afskaf-
(c)=(a)+(b) af topskat-
felse af
Samlet
ten
3
topskatten
Percentil
(b)
Afgifter
Pct. af bruttoindkomst
16,3
16,3
16,3
16,3
16,2
16,2
16,2
16,2
16,1
16,1
16,0
16,0
15,9
15,9
15,8
15,8
15,7
15,7
15,6
15,5
15,3
15,2
15,1
14,8
14,0
16,5
48,6
48,7
48,7
48,8
48,9
48,9
49,0
49,1
49,2
49,3
49,4
49,5
49,6
49,8
49,9
50,1
50,3
50,4
50,6
50,9
51,2
51,6
52,1
52,9
55,8
48,2
-0,5
-0,6
-0,6
-0,7
-0,7
-0,8
-0,8
-0,9
-0,9
-1,0
-1,1
-1,1
-1,2
-1,3
-1,5
-1,6
-1,8
-1,9
-2,1
-2,4
-2,8
-3,2
-3,9
-4,9
-6,1
-1,2
48,0
48,1
48,0
48,2
48,1
48,2
48,2
48,3
48,3
48,4
48,3
48,4
48,4
48,4
48,4
48,5
48,5
48,5
48,5
48,4
48,4
48,4
48,2
48,0
49,7
47,1
Anm: Alle familier er inddelt i indkomstpercentiler efter deres ækvivalerede disponible indkomst. Indkomsten er opgjort på
familieniveau. Ved ækvivalering opgøres indkomsten på familieniveau og korrigeres for stordriftsfordele ved at være flere i
en familie, hvorefter alle i familien tildeles samme andel af den korrigerede familieindkomst. Dermed bliver det muligt at
sammenligne disponible indkomster for familier med forskellig størrelse.
1: Bruttoindkomsten omfatter lønindkomst (efter fradrag af indbetalinger på arbejdsmarkedspensioner og ekskl. indbetalin-
ger til ATP), virksomhedsindkomst, udbetalinger fra private pensionsordninger, skattefri og skattepligtig overførselsind-
komst, imputeret lejeværdi af egen bolig samt positiv og negativ nettokapitalindkomst (herunder aktieindkomst).
2: De personlige indkomstskatter omfatter arbejdsmarkedsbidrag (ekskl. arbejdsmarkedsbidrag af arbejdsgiverbetalte pen-
sionsordninger), kommuneskat, sundhedsbidrag, kirkeskat, bundskat, topskat, udligningsskat, aktieindkomstskat, ejen-
domsværdiskat, forskerskat, udenlandsk skat, kontrollovstillæg og grøn check.
3: Beregnet med udgangspunkt i fuld indfasning af forhøjelsen af topskattegrænsen som led i 2012-skattereformen.
4: I første indkomstpercentil er den gennemsnitlige bruttoindkomst og den gennemsnitlige disponible indkomst negativ, og
skatternes og afgifternes andel kan ikke meningsfuldt opgøres.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 og 2015 fremskrevet til 2017 med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 6 af 6