Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1812416_0001.png
3. november 2017
J.nr. 2017 - 6559
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 6. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Ann Giessing
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om der er sat nogle initiativer i værk, der kan nedbringe sagsbehandlingstiden i Landsskatteretten og hos skatteankenævnene, til skatteministeren
1812416_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om der er sat nogle initiativer i værk, der kan nedbringe
sagsbehandlingstiden i Landsskatteretten og hos skatteankenævnene.
Svar
Jeg tager problemerne med de lange sagsbehandlingstider meget alvorligt. Derfor har jeg i
starten af året igangsat en forretningsanalyse af Skatteankestyrelsen, der skal se på, hvor-
dan produktiviteten kan øges og sagsbehandlingstiderne kan nedbringes. Samtidig gen-
nemføres en evaluering af klagestrukturen.
De lange sagsbehandlingstider er ikke noget nyt problem, og siden oprettelsen af Skatte-
ankestyrelsen i 2014 er der løbende blevet tilført flere ressourcer til styrelsen. Erfaringen
er dog, at sagsbehandlingstiden ikke kan nedbringes ved kun at forbedre de økonomiske
rammer. Der er behov for yderligere tiltag, herunder lovgivning samt initiativer til at be-
grænse styrelsens høje medarbejderomsætning. For mig som minister er det vigtigt, at
borgerne får hurtigt svar på deres klagesager, men også at kvaliteten af sagsbehandlingen
er høj.
Skatteankestyrelsen er fælles sekretariat for Landsskatteretten og en række regionale anke-
nævn
skatteankenævn, vurderingsankenævn, fællesankenævn og motorankenævn. Det
betyder, at Skatteankestyrelsen står for sagsbehandlingen og forbereder afgørelsesudkast i
klagesagerne, men at det er Landsskatteretten eller ankenævnet, der træffer den endelige
afgørelse i sagen. Da størstedelen af sagsbehandlingen finder sted i Skatteankestyrelsen, er
det derfor også primært her, man kan iværksætte initiativer til at nedbringe sagsbehand-
lingstiden.
I tillæg til den nævnte forretningsanalyse har Skatteankestyrelsen allerede igangsat en
række initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiden, herunder:
Specialisering af kontorer, så alle fagkontorer kun behandler specifikke fagområder.
Simpel automatisering, hvor en robot indhenter visse sagsoplysninger i stedet for sags-
behandleren.
Udarbejdelse af vejledninger, procesbeskrivelser, skabeloner og standardtekster, for at
ensarte og effektivisere sagsbehandlingen.
Oprettelse af internt akademi til oplæring af et stort antal nye medarbejdere.
For at optimere processen er sekretariatsbetjeningen af skatteankenævn digital, og nævns-
medlemmerne tilgår sagerne digitalt. Der er igangsat forsøg med digital votering i Lands-
skatteretten bl.a. med henblik på at reducere den tid, der i dag går med den almindelige
postgang. Digital votering i Landsskatteretten forventes implementeret ultimo 2017.
Når sagsbehandlingstiden skal reduceres, er det dog også nødvendigt at se på, om de lov-
givningsmæssige rammer er de rigtige. Dette er fx gjort ved vedtagelsen af lov nr. 1665 af
20. december 2016, der bl.a. har til formål at aflaste Landsskatteretten ifm. FFF-sager, der
omhandler klager vedr. fradrag for forbedringer. Formålet er at undgå sagsophobning
med deraf følgende forlængede sagsbehandlingstider og samtidig udnytte kapaciteten i
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om der er sat nogle initiativer i værk, der kan nedbringe sagsbehandlingstiden i Landsskatteretten og hos skatteankenævnene, til skatteministeren
1812416_0003.png
vurderingsankenævnene. Der er også i forretningsanalysen af Skatteankestyrelsen fokus
på at undersøge, om de lovgivningsmæssige rammer kan optimeres. Samtidig har evalue-
ringen af klagestrukturen fokus på, om klagestrukturen kan optimeres.
Der er ingen lette løsninger i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiderne, og det kom-
mer til at tage tid. Jeg vil i starten af 2018 fremlægge en
Retssikkerhedspakke IV
Lettere vej
gennem klagesystemet,
som med afsæt i forretningsanalysen og evalueringen vil have fokus på
initiativer til at nedbringe sagsbehandlingstiderne.
Side 3 af 3