Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1837073_0001.png
18. december 2017
J.nr. 2017 - 7693
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 105 af 20. november 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved at indføre en ekstra selskabsbeskatning af overnormal profit på 5 pct., hvor skattebasen alene udgøres af den overnormale profit, til skatteministeren
1837073_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svar på FIU alm. del (2017-18)
spørgsmål 24 redegøre
for provenuvirkningen ved at indføre en ekstra selskabsbeskatning af overnormal profit
på 5 pct., hvor skattebasen alene udgøres af den overnormale profit. Der bedes udregnet
på tre definitioner, hvor overnormal profit defineres ved henholdsvis en profit, der over-
skrider 10 pct., 15 pct. og 20 pct. Beregningen skal ikke inkludere ændringer i kulbrintebe-
skatningen, ligesom fiskeriet heller ikke skal inkluderes. Provenuet bedes opgjort i hen-
holdsvis umiddelbar virkning, efter tilbageløb, efter adfærd og i varig virkning.
Svar
Provenuvirkningerne af en ekstra selskabsbeskatning af overnormal profit på 5 pct., hvor
skattebasen alene udgøres af den profit, der overstiger hhv. 10, 15 og 20 pct., afhænger af,
hvordan normalafkastprocenten defineres (hvordan overskuddet opgøres, og hvilket
grundlag overskuddet sættes i forhold til). Det lægges til grund, at overskuddet opgøres
som den skattepligtige indkomst efter selskabsskattelovens regler, samt at overskuddet
sættes i forhold den skattemæssige egenkapital.
Den umiddelbare virkning af en ekstra selskabsbeskatning af overnormal profit er bereg-
net ud fra data for selskabernes egenkapital og skattebetaling i 2013. Det skal understre-
ges, at de skønnede umiddelbare provenuvirkninger er usikre, da der ikke foreligger data
om selskabernes skattemæssige egenkapital, og da forrentningen af egenkapitalen varierer
fra år til år.
I besvarelsen er det lagt til grund, at det strukturelle grundlag for selskabsskatten udgør
220 mia. kr. (2017-niveau). Virkningerne af en evt. parallel forhøjelse af satsen for forelø-
big virksomhedsskat i virksomhedsordningen er ikke medregnet. Derudover er det i be-
svarelsen lagt til grund, at den ekstra selskabsbeskatning for overnormalprofit også omfat-
ter kulbrinteskattepligtige selskaber og at selve kulbrintebeskatningen ikke ændres.
1
Det
har ikke været muligt at indregne en fritagelse af fiskeriet.
Det umiddelbare merprovenu som følge af en ekstra selskabsbeskatning af overnormal
profit på 5 pct. skønnes at udgøre 6,5 mia. kr., hvis skattebasen defineres som overskud
udover 10 pct. af egenkapitalen,
jf. tabel 1.
Defineres skattebasen som overskud udover
hhv. 15 og 20 pct. af egenkapitalen, skønnes det umiddelbare merprovenu at udgøre hhv.
5,2 og 4,3 mia. kr.
Tilbageløb og adfærd skønnes at reducere merprovenuet til mellem 2,1 og 3,1 mia. kr. af-
hængigt af hvilken forrentning af egenkapitalen, der anvendes til opgørelsen af skatteba-
sen,
jf. tabel 1.
1
Der er ikke foretaget en vurdering af om denne antagelse ligger inden for rammerne af Nordsøaftalen af 22. marts 2017.
Det skønnes desuden, at omkring ¼ af det umiddelbare merprovenu vedrører kulbrinteskattepligtige selskaber.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved at indføre en ekstra selskabsbeskatning af overnormal profit på 5 pct., hvor skattebasen alene udgøres af den overnormale profit, til skatteministeren
1837073_0003.png
Tabel 1. Den varige provenuvirkning af en ekstra selskabsbeskatning på 5 pct. af overnormal profit
defineret som hhv. 10, 15 og 20 pct. forrentning af egenkapitalen
Mia. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
10 pct.
6,5
5,7
3,1
15 pct.
5,2
4,6
2,5
20 pct.
4,3
3,7
2,1
Anm. Den umiddelbare virkning af en ekstra selskabsbeskatning af overnormal profit er beregnet ud fra data for selskaber-
nes egenkapital og skattebetaling i 2013. Det skal understreges, at de skønnede umiddelbare provenuvirkninger er usikre,
da der ikke foreligger data om selskabernes skattemæssige egenkapital, og da forrentningen af egenkapitalen varierer fra
år til år. For en række selskaber, herunder en række af de største skattebetalere, er egenkapitalen ikke oplyst men fundet
manuelt og tilføjet datasættet. Det er lagt til grund, at det strukturelle grundlag for selskabsskatten udgør 220 mia. kr.
(2017-niveau). Tilbageløb og adfærdsvirkninger vedr. overskudsflytning svarer til forudsætningerne i Skatteministeriets sel-
skabsskattemodel, som også er anvendt i forbindelse med nedsættelsen af selskabsskatten fra 25 pct. til 22 pct. i medfør af
Vækstplan DK. Virkningerne på investeringsomfang, timeløn, arbejdsudbud og heraf afledte provenuvirkninger, er beregnet
ud fra den metode, der er dokumenteret i et teknisk baggrundsnotat,
BNP-virkning ved ACE,
som er offentliggjort på Fi-
nansministeriets hjemmeside. Det skal bemærkes, at beregningerne er meget følsomme overfor de anvendte beregnings-
forudsætninger, jf. også det tekniske baggrundsnotat BNP-virkning ved ACE.
Kilde: Skatteministeriet.
I vurderingen af provenuet efter tilbageløb og adfærd er der taget højde for, at selskabs-
skatten påvirker investeringsomfanget og dermed kapitalapparatet pr. beskæftiget og ar-
bejdsproduktivteten og lønniveauet ad to kanaler. For det første påvirker den effektive
gennemsnitlige
skattesats i hvilket land, multinationale virksomheder vælger at placere deres
investeringer (lokaliseringen af investeringerne). Denne effekt afhænger af såvel den dan-
ske gennemsnitlige beskatning som den tilsvarende i andre lande. For det andet påvirker
den effektive
marginale
skattesats (for normalafkastet) størrelsen af investeringerne i de sel-
skaber, der er lokaliseret i Danmark. Det er for alle tre definitioner af overnormal profit
lagt til grund, at den marginale skattesats for normalafkastet ikke påvirkes af en ekstra sel-
skabsskat på overnormal profit.
Endelig medregnes, at højere selskabsskat øger multinationale selskabers tilskyndelse til
overskudsflytning gennem transfer pricing og tynd kapitalisering. Ved beregningen af
disse virkninger, er det lagt til grund, at den ekstra selskabsskat på overnormal profit vir-
ker på samme måde som en almindelig selskabsskatteforhøjelse med samme umiddelbare
provenuvirkning. De dynamiske provenuvirkninger kan hovedsageligt henføres til øget
overskudsflytning gennem transfer pricing og tynd kapitalisering.
Virkningen på investeringer og timelønninger og de afledte virkninger på de offentlige fi-
nanser er mindre end ved en almindelig selskabsskatteforhøjelse med samme umiddelbare
provenuvirkning, idet den marginale skattesats for normalafkastet ikke påvirkes af en eks-
tra selskabsskat på overnormal profit.
Regeringen kan ikke støtte forslaget om at indføre en ekstra skat på selskabers overnor-
male profit. Det skyldes de negative virkninger af en højere selskabsskat på investerings-
omfanget samt tilskyndelsen til overskudsflytning mv. Hertil kommer, at indførelsen af en
sådan ny skat vil være i strid med skattestoppet.
Side 3 af 3