Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1833826_0001.png
29. november 2017
J.nr. 2017 - 7137
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 50 af 25. oktober 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om kommentar til præsentationen fra Foreningen af Danske Kraftvarmeværker anvendt under foretræde den 16/11-17, til skatteministeren
1833826_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. oktober 2017 fra Foreningen Danske
Kraftvarmeværker vedrørende foretræde om el- og brændselsafgifter i fjernvarmesekto-
ren, jf. SAU alm. del
bilag 29.
Svar
Foreningen Danske Kraftvarmeværker har anmodet om foretræde for Skatteudvalget,
hvor de ønsker at præsentere og drøfte en konkret afgiftsanalyse. I henvendelsen henvises
til en række fordele ved en kombineret afgiftslempelse for el- og naturgas anvendt i fjern-
varmen. Der peges konkret på en halvering af energiafgiften for naturgas anvendt i fjern-
varmen, mens lempelsen for elafgiften ikke er nærmere specificeret.
Den bagvedliggende analyse, der er vedlagt i henvendelsen, er
Samfundsøkonomisk konse-
kvens af ændrede afgifter på naturgas
udarbejdet af Ea Energianalyse den 9. november 2016.
Analysen omhandler alene afgiftsændringer vedrørende naturgas og behandler ikke æn-
dringer i energiafgiften for andre brændsler eller el. Analysen er lavet på opdrag fra HMN
Naturgas I/S.
Henvendelsen har baggrund i et faldende forbrug af naturgas, hvilket medfører en lø-
bende udhuling af afgiftsprovenuet fra naturgas. Med udgangen af 2018 udløber hoved-
parten af det såkaldte grundbeløb/rådighedsbeløb, der er den midlertidige statslige støtte
til kraftvarmeproduktion på de naturgasfyrede kraftvarmeværker. Bortfaldet af grundbelø-
bet vil medføre forhøjede varmepriser fra den naturgasforsynede fjernvarme.
På baggrund af den forventede udvikling i et faldende afgiftsprovenu og stigende varme-
priser ser analysen på ændringer af energiafgiften for naturgas. I henvendelsen og analy-
sen konkluderes bl.a., at en halvering af energiafgiften for naturgas til rumvarme vil med-
føre:
1. Et fald i afgiftsprovenu på ca. 0,2-0,3 mia. kr. i 2030. Det dækker over en stigning fra
provenuet vedr. fjernvarme på ca. 0,5 mia. kr. og et fald fra individuel opvarmning på
ca. 0,7 mia. kr.
2. De lavere afgifter på naturgas vil reducere varmepriserne. Der er ikke beregninger af
dette i analysen. Af henvendelsen fremgår, at en kompensation for bortfaldet af rådig-
hedsbeløbet medfører gennemsnitlige besparelser på 4-5.000 kr. for fjernvarmeforbru-
gere uden for storbyerne.
3. Med henvisning til Afgifts- og tilskudsanalyserne henvises til, at energiafgifterne er hø-
jere end skadesomkostningerne ved brug af fossile brændsler. Det vil derfor være for-
bundet med store samfundsøkonomiske gevinster at reducere energiafgiften på natur-
gas finansieret via indkomstskatterne. Der vil også være en samfundsøkonomisk ge-
vinst via en lavere udledning af partikler.
Analysens resultater og forudsætninger er kommenteret nedenfor.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om kommentar til præsentationen fra Foreningen af Danske Kraftvarmeværker anvendt under foretræde den 16/11-17, til skatteministeren
1833826_0003.png
Hertil bemærkes indledningsvist, at en lavere energiafgift på naturgas mv. vil medføre la-
vere varmepriser, hvilket isoleret set vil afbøde stigninger i varmepriser som følge af ud-
løb af grundbeløbet.
Med fokus på den grønne omstilling kan andre virkemidler som lavere energiafgifter til
elvarme og fx afskaffelse af brændselsbindinger også medvirke til lavere varmepriser. Re-
geringen har fokus på at skabe de rigtige rammevilkår for fjernvarmen, hvor de forskellige
hensyn afvejes.
Ad 1. Provenuvirkninger
Der har i en længere periode været en udviklingen væk fra fossile brændsler, herunder na-
turgas, over mod VE ved varmefremstilling. Denne udvikling forventes at fortsætte de
kommende år. Udviklingen er i høj grad understøttet af høje afgifter på fossile brændsler
til varme og afgiftsfritaget biomasse.
En halvering af energiafgiften på naturgas vil medføre et øget forbrug af naturgas. En del
af stigningen i naturgas vil forekomme ved, at der substitueres væk fra VE. En halvering
af afgiften på naturgas vil således bremse den grønne omstilling.
Energiafgifterne på fossile brændsler til rumvarme, dvs. kul, olie og naturgas, er balance-
ret efter samme afgiftssats i forhold til energiindholdet. I 2017 er den fælles afgiftssats for
fossile brændsler til rumvarme 55,3 kr. pr. GJ. En nedsættelse alene for naturgas vil bryde
med de gældende principper om ens energiafgift på tværs af brændsler. En selektiv ned-
sættelse af naturafgiften, der er målrettet forbruget af naturgas i fjernvarmen, kan være
problematisk i forhold til EU-retten.
En generel lempelse for fossile brændsler til rumvarme vil medføre et provenutab og øge
forbruget af fossile brændsler.
Der er usikkerhed om det fremtidige grundlag for de fossile brændsler. Der er ligeledes
usikkerhed om adfærdseffekterne af en halvering af energiafgiften for fossile brændsler til
varme. I 2025 regner Skatteministeriet med, at en generel halvering af den fossile energi-
afgift for rumvarme vil medføre et mindreprovenu på ca. 1 mia. kr. efter adfærdstilpas-
ninger. En selektiv halvering af energiafgifter for fjernvarmen vil med stor usikkerhed
medføre et mindreprovenu på ca. 0,1 mia. kr. Skatteministeriet forventer dermed ikke, at
der vil komme et merprovenu ved en halvering af afgiften på naturgas til fjernvarmen.
Ad 2. Lavere varmepriser
I analysen er det forudsat, at der sker en ophævelse af brændselsbindingerne i fjernvar-
men. Der er under gældende regulering ikke frit brændselsvalg for fjernvarmeværkerne i
de naturgasfyrede egne af landet. Værker, der er underlagt brændselsbindinger, må med
visse undtagelser ikke anskaffe sig biomassekedler. Indførelse af frit brændselsvalg vil
medføre lavere varmepriser og øge fortrængningen af naturgas mv.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om kommentar til præsentationen fra Foreningen af Danske Kraftvarmeværker anvendt under foretræde den 16/11-17, til skatteministeren
1833826_0004.png
Et typisk parcelhus, der anvender 65 GJ varme fra naturgas, vil med en halvering af na-
turgasafgiften få en umiddelbar besparelse på knap 28 kr. pr. GJ. Det svarer til en årlig af-
giftsbesparelse på ca. 2.200 kr. inkl. moms.
En lavere afgift på elvarme vil øge tilskyndelsen til at anvende eldrevne varmepumper mv.
i fjernvarmeproduktionen såvel som i husholdninger og erhvervene. Det vil også øge til-
skyndelsen til at nyttiggøre overskudsvarme, hvor temperaturen ofte skal hæves ved brug
af varmepumper. Nedsættelse af elvarmeafgiften vil dermed reducere varmepriserne og
fremme elektrificeringen i varmeforsyningen og den grønne omstilling.
Med
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
fra november 2016 blev der taget et væsentligt
skridt i retning af lavere belastning af elforbruget. Med
Aftale om Erhvervs- og iværksætteriniti-
ativer
fra november 2017 nedsættes elvarmeafgiften med 15 øre pr. kWh fra 2019 og 20
øre pr. kWh fra 2020. Aftaleparterne er endvidere enige om at søge at gennemføre en va-
rig nedsættelse af elvarmeafgiften med 25 øre pr. kWh i forhold til 2017 fra og med 2021 i
forbindelse med kommende energiforhandlinger.
En nedsættelse af elvarmeafgiften med 25 øre pr. kWh, svarende til knap 70 kr. pr. GJ, vil
medføre en årlig afgiftsbesparelse for et typisk parcelhus med varmepumpe på ca. 2.300
kr. inkl. moms.
Ad 3. Samfundsøkonomi
Af
Afgifts- og tilskudsanalysen
fremgår det, at de fossile energiafgifter til rumvarme er væ-
sentligt højere end de relaterede skadesomkostninger ved anvendelse af fossile brændsler.
Det er dermed korrekt, at der vil være en samfundsøkonomisk gevinst ved at nedsætte
energiafgifterne til rumvarme og finansiere det med indkomstskatter med samme forde-
lingsprofil.
Det fremgår også af analyserne, at lavere afgifter på fossile brændsler vil reducere brugen
af VE, hvormed partikeludledningen vil mindskes. I det omfang partikler ikke er afgifts-
belagte, vil der være en positiv samfundsøkonomisk gevinst ved en reduktion af energiaf-
gifterne på fossile brændsler og el.
Afgifts- og tilskudsanalysen
konkluderer imidlertid ikke, at afgiften for naturgas skal reduce-
res ud fra et samfundsøkonomisk hensyn, når afgifterne skal medvirke til at indfri energi-
politiske målsætninger på den mest omkostningseffektive måde.
Regeringen har et mål om, at Danmark i 2050 er uafhængig af fossile brændsler. Det lang-
sigtede mål nås med de laveste samfundsøkonomiske omkostninger ved en ens sats på
alle fossile brændsler, herunder også på naturgas.
Side 4 af 4