Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1927795_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. august 2018
Politikontoret
Ida Sofie Mahneke Jen-
sen
2018-0030-1295
801682
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 889 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. juni 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om, hvilken form for undervisning politielever og politikadetter modtager om diskrimination og forskelsbehandling under deres uddannelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 889 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren i forlængelse af Retsudvalgets samråd den 13.
juni 2018 om politiets forskelsbehandling og diskrimination op-
lyse, hvilken form for undervisning politielever og politikadet-
ter modtager om diskrimination og forskelsbehandling under
deres uddannelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at der allerede ved op-
tagelsen på politiuddannelsen lægges vægt på, at ansøgeren ge-
nerelt fremtræder på en måde, som passer med politiets værdier.
Rigspolitiet foretager derfor en grundig screening, afprøvning
og vurdering af ansøgere, der søger om optagelse på politiets
uddannelser. Udover de fysiske og boglige optagelseskrav af-
dækkes ansøgernes personlige træk og deres personlige kompe-
tencer og handlemåder ved samarbejdsopgaver og individuelle
samtaler.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at det er et gennemgående
princip i samtlige af politiets uddannelser, herunder også i efter-
og videreuddannelserne, at politibetjente opfører sig profes-
sionsansvarligt og etisk tilfredsstillende, og at politiet har en
ikke-diskriminerende tilgang til mødet med borgerne.
På såvel grunduddannelsen til politibetjent og uddannelsen til
politikadet kvalificeres de studerende til at varetage den udø-
vende magt i samfundet i henhold til de love og regler, der er
gældende for politiets myndighedsudøvelse og de krav, der stil-
les til kvaliteten af politiets arbejde i en demokratisk retsstat.
Under emnet ”Baggrundsforståelse” gennemgås forskellige te-
maer.
I temaet ”Politiidentitet, kultur og etik i et samfundsperspektiv”
skal de studerende blandt andet forholde sig analytisk til poli-
tiets organisation, faglige identitet og kulturelle fællesskab samt
reflektere over professionsetiske dilemmaer og måder at for-
holde sig til sig selv som politiansat, til kolleger, til arbejdsplad-
sen og til borgerne.
I temaet ”Politi og kulturel mangfoldighed” forberedes de stu-
derende til på et højt politifagligt og professionsetisk niveau at
arbejde med sager, der implicerer etniske, seksuelle eller religi-
øse minoriteter – herunder at være bevidste om majoritets- og
minoritetsbefolkningernes forestillinger om hinanden, sådan at
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om, hvilken form for undervisning politielever og politikadetter modtager om diskrimination og forskelsbehandling under deres uddannelse, til justitsministeren
de studerendes møde med minoriteter præges af forståelse og to-
lerance.
Derudover indgår ikke-diskriminerende adfærd og professions-
etik også som tema i uddannelsen vedrørende hadforbrydelser,
hvor formålet med uddannelsen er, at deltagerne efter endt ud-
dannelse kan medvirke til at kvalificere politiets indsats på had-
forbrydelsesområdet. Uddannelsen indgår på grunduddannelsen
for politibetjente og kan endvidere tilvælges på efteruddannel-
sen.
Ikke-diskriminerende adfærd og professionsetik indgår endvi-
dere som tema i uddannelsen ”Afhøring niveau I og II”. Forlø-
bene er placeret på grunduddannelsen som politibetjent og kan
endvidere tilvælges på efteruddannelsen. Uddannelsesforløbene
har til formål at sikre og højne kompetenceniveauet for politik-
redsenes afhøringer.”
3