Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1943752_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. september 2018
Politikontoret
Martin Reinseth
2018-0030-1265
785654
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 884 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. juni 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mar-
lene Harpsøe (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 884: MFU Spm. om ministeren kan redegøre for baggrunden for, at politiet valgte at trække sig fra et område med mennesker i Gribskov, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 884 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at politiet valgte at
trække sig fra et område med mennesker i Gribskov, hvor der
imod antændingsforbuddet var tændt bål, jf. artiklen ”Muslimer
tænder bål i skov under eidfest: Politi måtte trække sig” fra Ek-
strabladet.dk den 16. juni 2018?”
Svar:
1.
Det skal være sådan, at politiet kan komme alle steder i landet. Det gæl-
der selvsagt også, hvis der er optræk til uroligheder. Derfor bad jeg politiet
om en redegørelse for den episode, der er omtalt i artiklen, da jeg hørte om
sagen.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigs-
politiet, der har oplyst, at Nordsjællands Politi har oplyst følgende:
”1. Nordsjællands Politi modtog den 16. juni 2018 kl. 08.07 te-
lefonisk en anmeldelse om, at der var tændt bål i skoven ved
Høbjerg Hegn i Gribskov kommune. Nordsjællands Politi
sendte som følge heraf en patrulje til stedet. Patruljen oplyste ef-
ter ankomsten over for politiets vagtcentral, at bålet var tændt
på en dertil indrettet bålplads, og at der var taget tiltag mod
brand i form af vanddunke. Efter aftale med vagtcentralen med-
delte patruljen de tilstedeværende personer, at de fortsat kunne
have bål.
Nordsjællands Politi modtog den 16. juni 2018 kl. 10.04 på ny
en telefonisk anmeldelse om, at der var tændt bål inde i skoven
ved Høbjerg Hegn i Gribskov kommune. Nordsjællands Politis
vagtcentral sendte som følge heraf på ny en patrulje til stedet.
Patruljen oplyste efter ankomsten, at bålet var tændt på en der-
til indrettet bålplads, at der var taget forholdsregler mod brand i
form af vand, at en skovløber var på stedet, at skovløberen havde
oplyst, at der ikke var fare for, at ilden løb eller for skoven i øv-
rigt, samt at skovløberen ikke havde indvendinger mod brugen
af grillstedet. Efter vagtcentralens telefoniske forelæggelse af si-
tuationen for Nordsjællands Politis indsatsleder foretog pa-
truljen sig herefter ikke yderligere. Indsatslederen og vagtcen-
tralens medarbejdere har oplyst, at de på dette tidspunkt ikke var
bekendt med, at anledningen til bålafbrændingen var en marke-
ring af en muslimsk højtid. Det bemærkes i den forbindelse, at
en sådan oplysning ikke ville have haft betydning for indsatsle-
derens vurdering af situationen.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 884: MFU Spm. om ministeren kan redegøre for baggrunden for, at politiet valgte at trække sig fra et område med mennesker i Gribskov, til justitsministeren
Skovløberen har oplyst, at han den 16. juni 2018 om formidda-
gen blev opmærksom på, at en politipatrulje kørte ind i skoven.
Han kørte efter patruljebilen, da han gerne ville vide, hvad der
foregik. Han talte med patruljen om bålet, og da der var tale om
en fast stampet bund med en ring af sten omkring, mente han
ikke, at det ville være forkert at lade bålafbrændingen fortsætte.
Det var imidlertid politiet, der gav tilladelse til at grille.
Den 16. juni 2018 kl. 15.00 modtog Nordsjællands Politi telefo-
nisk en anmeldelse fra en borger, der havde set bål i skoven ved
Høbjerg Hegn i Gribskov kommune. Anmelderen havde rettet
henvendelse til brandstationen i Helsinge, og brandvæsnet kørte
– efter at være blevet rekvireret via 112 – til stedet. Brandvæse-
net anmodede ved deres ankomst om at få en politipatrulje til
stedet, da der var en voldsomt ophidset stemning. De tilstede-
værende personer havde ikke til hensigt at slukke bålet, idet de
henviste til, at de tidligere på dagen havde fået tilladelse fra både
den omtalte skovløber og politiet.
Nordsjællands Politi sendte en patrulje til stedet, der ved ankom-
sten konstaterede, at selskabet bestod af ca. 20 voksne samt en
større gruppe børn. Stemningen var fortsat ophidset, idet brand-
væsenet fastholdt, at bålet var i strid med afbrændingsforbuddet
og skulle slukkes.
Patruljen indledte en dialog med tre af mændene, der gav udtryk
for, at politiet måtte anholde samtlige tilstedeværende mænd og
kvinder, før bålet ville kunne slukkes. Flere personer kom til og
respekterede ikke, at de skulle holde afstand til polititjeneste-
mændene, ligesom personerne var meget ophidsede og råbende.
Patruljen trak på den baggrund på et tidspunkt peberspray og
varslede, at den ville blive anvendt. Der blev ikke – som oplyst
i medierne – kastet grene eller andre effekter efter politiet.
I lyset af sagens udvikling drøftede Vagtcentralen kl. ca. 15.45
den beslutning, som blev truffet om formiddagen om at tillade
fortsat bålafbrænding og herunder særligt spørgsmålet om,
hvem der i givet fald har kompetence til at dispensere fra et for-
bud mod bålafbrænding. Konklusionen på drøftelserne var, at
hverken politiet eller repræsentanter for skoven har kompetence
til at dispensere fra et forbud mod bålafbrænding.
På baggrund af meldinger om en fortsat særdeles ophidset stem-
ning på stedet traf vagtchefen beslutning om at trække patruljen
midlertidigt tilbage samtidig med, at han besluttede at sende tre
yderligere patruljer, herunder to hundepatruljer, til stedet som
assistance. På dette tidspunkt var man i vagtcentralen bekendt
med, at arrangementet i skoven havde relation til den muslim-
ske Eid-fest.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 884: MFU Spm. om ministeren kan redegøre for baggrunden for, at politiet valgte at trække sig fra et område med mennesker i Gribskov, til justitsministeren
Inden patruljerne nåede frem, blev de imidlertid aflyst, idet
vagtchefen efter en helt konkret vurdering besluttede at afstå fra
at håndhæve afbrændingsforbuddet ved magtanvendelse. En
håndhævelse af afbrændingsforbuddet ved anvendelse af den
fornødne magt måtte således i lyset af den tilspidsede situation
forventes at indebære anholdelse af et større antal mænd og
kvinder i selskab med børn, som i situationen kunne risikere at
få meget ubehagelige oplevelser. Dette sammenholdt med, at
der efter det oplyste ikke var nogen konkret fare for, at ilden
kunne brede sig, ligesom der var vand til stede, samt at de poli-
timæssige dispositioner om formiddagen havde givet deltagerne
i arrangementet et fejlagtigt indtryk af, at der forelå en godken-
delse til fortsat bålafbrænding, førte til beslutningen om at
trække polititilstedeværelsen fra området.
Der var som beskrevet tale om en konkret vurdering, som blev
truffet af vagtchefen i den foreliggende situation. Det er helt
sædvanligt, at vagtchefen ud fra det aktuelle situationsbillede og
de ressourcer, der er til rådighed, vurderer, hvilke politimæssige
dispositioner der skal iværksættes, og at der i denne vurdering
tillige indgår en risikovurdering i forhold til de mulige afledte
konsekvenser af en given politimæssig disposition.
Nordsjællands Politi havde efterfølgende en dialog med brand-
væsenet, der resulterede i, at brandvæsenet ville føre tilsyn på
stedet senere på aftenen.
2.
Nordsjællands Politi begik beklageligvis en fejl i den indle-
dende fase ved – på trods af afbrændingsforbuddet – at meddele
de tilstedeværende personer, at de fortsat kunne have bål. Det
må i denne forbindelse konstateres, at Nordsjællands Politi i be-
gyndelsen baserede sig på en fejlagtig vurdering af, hvilken
myndighed der havde kompetence til at dispensere fra et forbud
mod bålafbrænding.
Nordsjællands Politi har på baggrund af en evaluering af sagen
– ud over at sikre videndeling blandt politikredsens operative le-
dere om kompetenceforholdene – taget initiativ til et møde med
repræsentanter for brandberedskabet og Naturstyrelsen med
henblik på en drøftelse af de læringspunkter, der kan udledes af
den konkrete sag.
For så vidt angår beslutningen om ikke at anvende magt for at
gennemtvinge slukningen af bålet om eftermiddagen kan Nords-
jællands Politi oplyse, at der var tale om en helt konkret afvej-
ning af de hensyn, der gjorde sig gældende i situationen. På den
ene side stod således hensynet til at sikre overholdelsen af det
gældende afbrændingsforbud og på den anden side, at håndhæ-
velse af afbrændingsforbuddet ved magtanvendelse måtte for-
ventes at indebære anholdelse af et større antal mænd og kvin-
der, der var i selskab med børn sammenholdt med oplysningerne
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 884: MFU Spm. om ministeren kan redegøre for baggrunden for, at politiet valgte at trække sig fra et område med mennesker i Gribskov, til justitsministeren
om, at der ikke var nogen konkret fare for spredning af ilden, at
der var vand til stede, og at de politimæssige dispositioner om
formiddagen havde givet deltagerne i arrangementet indtryk af,
der forelå en godkendelse til fortsat bålafbrænding. Under disse
omstændigheder skønnede vagtchefen, at anvendelse af den til
gennemtvingelse af slukning af bålet fornødne magt ville være
uproportional i forhold til behovet for håndhævelse af afbræn-
dingsforbuddet, og jeg bakker op om den beslutning, som vagt-
chefen traf. Det tilføjes, at beslutningen under de samme om-
stændigheder ville have været den samme, hvis der havde været
tale om et Sankt Hans-bål.
Det kan afslutningsvist oplyses, at Nordsjællands Politi har
modtaget og optaget de anmeldelser, der er indgået vedrørende
overtrædelse af afbrændingsforbuddet. Sagerne behandles og
prioriteres under hensyn til sagernes grovhed og hastende ka-
rakter samt politiets travlhed på anmeldelsestidspunktet på
samme måde som andre sagstyper. Der er i flere sager sket sig-
telse for overtrædelse af afbrændingsforbuddet, mens der i an-
dre mindre grove sager er sket vejledning om afbrændingsfor-
buddet.”
2.
Jeg vil gerne understrege, at det naturligvis er sådan, at alle borgere
i landet skal overholde lovgivningen. Så enkelt er det. Når politiet vur-
derer, at der er behov for at anvende magt, skal der ikke tøves. Der må
ikke herske tvivl om, at det er politiet, der bestemmer, og at borgerne
skal følge politiets instruktioner. Jeg har samtidig noteret mig, at po-
litiet efter en helt konkret vurdering besluttede ikke at anvende magt i
den situation, der var tale om.
Jeg har også noteret mig, at Nordsjællands Politi har oplyst, at de be-
gik en beklagelig fejl, da de på trods af afbrændingsforbuddet med-
delte de tilstedeværende personer, at de fortsat kunne have bål, og at
dette skyldtes en fejlagtig vurdering hos politiet af, hvilken myndig-
hed der har kompetence til at dispensere fra et forbud mod bålafbræn-
ding.
5